• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Pess
    MrsFreckles skrev 2008-09-28 11:32:15 följande:
    Ar det nagon mer har som ocksa forsker ata sa "naturliga" produkter som mojligt dvs ekologiskt, agg/kott fran frigaende kycklingar mm, utan sa manga tillsatser? Jag forsoker med det, samt undvika sa mycket tillsatser som mojligt. Har ju varit semi-vegitarian i 20 ar sa det ar forst de senaste 2 aren jag borjat ata lite notkott, ekologiskt i safall, kyckling har jag atit i flera ar och fisk at jag hela tiden. Gratinerad brietarta lat ju jattegott, bra tips!
    Jepp, jag äter ekologiskt så långt det bara går. har oxå varit semi-vegetarian. Äter fortfarande "bara" kyckling, fisk och ägg. Inget rött kött.

Som sagts ovan så kan kroppen luras att producera insulin av sötningsmedel. Så det undviker jag. 
  • tru

shit jag har svullnat upp i mina fötter. har ättit LCHF kost i en tre dagar. från början blev fötterna mindre på en gång men nu har de blivit jättesvulna. jag gick ca 5 timmar.. och sen fuskade jag med en klunk dricka. det kom på en gång jag tog klunken med dricka igår. kan de vara det. man nästan såg hur fötterna växte. idag har jag ätit ganska mycket grädde då jag gjort glass. och min kropp börjar lukta sött igen. fan nu tar de ju flera dagar och komma i fas igen.

• LoveMyFamily

Ni som är inkörda LCHF:are!
    Kan ni ge mig tips på eran BÄSTA bok som tar upp LCHF och skriv gärna vart ni köpt den?

Kram

• Pess

Ja som sagt så är det ju inte säkert att man faller ur ketos för ett litet snedsteg. Jag gjorde det inte trots en liten bit äppelkaka med glass och 2 chokladbitar.....Så en klunk dricka? Nja...Kan du inte testa?

Sedan måste jag oxå säga att det känns fel (för mig) att hinka i mig grädde och proppa i mig fett. Jag har gjort som så att jag ersatt alla lågfettprodukter mot de fetare varianterna. Men jag skulle aldrig hälla grädde äver frukosten eller ens ha vispgrädde i kaffet  Jag drar hellre ned på protein och kolhydrater så att proportionerna blir rätt iaf.

• Pess
    MrsFreckles skrev 2008-09-28 14:42:05 följande:
    Pess - klarar inte heller av gradde i kaffet, eller extra i maten, gradde som sas ar gott dock!
    Ja, DET är smask....Riktigt gott..
  • tru

jag gjorde glass imorse det var därför som det blivit mycket grädde. men ingen som vet vad man gör med svullna fötter. det kan ju vara all salt i maten oxå. kom jag på. men hur får man i sig kött och skinka och ost utan salt?

• Maddisen80

Det kanske är vätska i fötterna? kom igen kämpa på,de kommer gå bra

bzzzz skrev 2008-09-28 13:45:05 följande:
    shit jag har svullnat upp i mina fötter. har ättit LCHF kost i en tre dagar. från början blev fötterna mindre på en gång men nu har de blivit jättesvulna. jag gick ca 5 timmar.. och sen fuskade jag med en klunk dricka. det kom på en gång jag tog klunken med dricka igår. kan de vara det. man nästan såg hur fötterna växte. idag har jag ätit ganska mycket grädde då jag gjort glass. och min kropp börjar lukta sött igen. fan nu tar de ju flera dagar och komma i fas igen.
  • Smurfan 81
    Tristanya skrev 2008-09-28 11:12:58 följande:
    skulle tippa på att det gör de.. kollar man cola light på minmat så innehåller det 50/50 kolhydrater o protein, men vanlig cola är 100 kolhydrater.. så pepsi max är det no no till!
    Men nu förstår jag inte! Om man tittar på lightläsk så står det ju 0g kolhydrater. Inte kan det var kolhydrater i om det inte står i innehållsdeklarationen?
    Livsmedelsveket säger 0,1g kolhydrater i cola light. Om man skriver in ENDAST cola light på minmat så säger den 50/50 kolhydrater/proteiner, men den säger också 0,5g kolhydrater på 500g (1,5 på 1500 osv) och det är ju verkligen inte mycket!
  • Smurfan 81

Som snacks kunde man ju äta nötter, vilka nötter ska man äta då? Enligt livsmedelsverkrt ska torkade jordnötter vara 8g, men när jag läste på påsen stod det 13g. De ligger ju i sitt skal, kan det vara så dumt att de på förpackningen räknar med skalet också? De rostade jordnötterna stod det 12,5g på påsen, Livsmedelsverket säger 10,3.

Svar på tråden LCHF tråden 3