• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • yrväder

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 18:59:04 följande:

Men nu förstår jag inte! Om man tittar på lightläsk så står det ju 0g kolhydrater. Inte kan det var kolhydrater i om det inte står i innehållsdeklarationen?Livsmedelsveket säger 0,1g kolhydrater i cola light. Om man skriver in ENDAST cola light på minmat så säger den 50/50 kolhydrater/proteiner, men den säger också 0,5g kolhydrater på 500g (1,5 på 1500 osv) och det är ju verkligen inte mycket!
    spelar det nån roll egentligen? Lightläsk är sött och lurar kroppen att tro att den får i sig kolisar. Alltså är det inte bra att dricka. Sen är ju sötningsmedel illa av andra anledningar oxå.
  • Smurfan 81
    yrväder skrev 2008-09-28 19:05:37 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 18:59:04 följande:spelar det nån roll egentligen? Lightläsk är sött och lurar kroppen att tro att den får i sig kolisar. Alltså är det inte bra att dricka. Sen är ju sötningsmedel illa av andra anledningar oxå.
    För mig spelar det roll! Jag typ lever på lightläsk! Om jag inte får dricka det kan jag lika gärna lägga ner på än gång. Jag dricker varken kaffe eller te och jag tycker inte om vatten som inte är kolsyrat. Men jag har inte fått några extra hungerkänslor av att dricka lightläsk. Jag har aldrig varit så här mätt och nöjd i hela mitt liv! Jag är knappt hungrig när det är dags att äta. Sen har jag INGET godissug över huvudtaget, och jag är världens störta gottegris normalt sett. Sen jag blev gravid med mitt första barn för snart 3 år sen har jag nog ätit godis VARJE DAG och nu har jag inte tagit en bit sen i torsdags och känner inte ens suget!Sen vet jag inte om jag gått ner än, jag tycker magen känns större så vi får väl se imorgon...
  • Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:02:28 följande:

Som snacks kunde man ju äta nötter, vilka nötter ska man äta då? Enligt livsmedelsverkrt ska torkade jordnötter vara 8g, men när jag läste på påsen stod det 13g. De ligger ju i sitt skal, kan det vara så dumt att de på förpackningen räknar med skalet också? De rostade jordnötterna stod det 12,5g på påsen, Livsmedelsverket säger 10,3.
    Macadamianötter ska vara bäst. Jag passar mig dock för nötter då de innehåller relativt mycket kolhydrater och är lätt att överäta (iaf för mig). Och samma livsmedel kan ha olika kolhydratsinehåll beroende på odlingssätt, hur jorden är etc.
  • yrväder

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:06:51 följande:

För mig spelar det roll! Jag typ lever på lightläsk! Om jag inte får dricka det kan jag lika gärna lägga ner på än gång. Jag dricker varken kaffe eller te och jag tycker inte om vatten som inte är kolsyrat. Men jag har inte fått några extra hungerkänslor av att dricka lightläsk. Jag har aldrig varit så här mätt och nöjd i hela mitt liv! Jag är knappt hungrig när det är dags att äta. Sen har jag INGET godissug över huvudtaget, och jag är världens störta gottegris normalt sett. Sen jag blev gravid med mitt första barn för snart 3 år sen har jag nog ätit godis VARJE DAG och nu har jag inte tagit en bit sen i torsdags och känner inte ens suget!Sen vet jag inte om jag gått ner än, jag tycker magen känns större så vi får väl se imorgon...
    Visst, funkar det för dig så drick det då. Jag dricker inte heller kaffe eller te och vatten dricker jag bara om det är kolsyrat eller iskallt. Tidigare drack jag bara juice. Nu har vi köpt en Wasser Maxx (soda stream) och numera dricker jag bara vatten.
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 18:59:04 följande:

Men nu förstår jag inte! Om man tittar på lightläsk så står det ju 0g kolhydrater. Inte kan det var kolhydrater i om det inte står i innehållsdeklarationen?Livsmedelsveket säger 0,1g kolhydrater i cola light. Om man skriver in ENDAST cola light på minmat så säger den 50/50 kolhydrater/proteiner, men den säger också 0,5g kolhydrater på 500g (1,5 på 1500 osv) och det är ju verkligen inte mycket!
    Jo det är ju det som är lite lurigt! Kroppen tolkar sötningsmedel som socker, alltså kolhydrater och kör på som om det vore kolhydrater. Låt läsken stå och drick mineralvatten istället

Nötter ska helst ätas i liten mängd, tänk på max 5g kolhydrater per 100g gäller även nötter så man kan inte frossa direkt. Händer inget i viktminskningen bör man ta bort nötter i kosten
  • Smurfan 81
    yrväder skrev 2008-09-28 19:09:54 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:06:51 följande:Visst, funkar det för dig så drick det då. Jag dricker inte heller kaffe eller te och vatten dricker jag bara om det är kolsyrat eller iskallt. Tidigare drack jag bara juice. Nu har vi köpt en Wasser Maxx (soda stream) och numera dricker jag bara vatten.
    Jag vet ju inte än om det funkar, men jag hoppas vekligen det! Känns lite tråkigt att bara få dricka vatten faktiskt...
  • yrväder

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:17:10 följande:

Jag vet ju inte än om det funkar, men jag hoppas vekligen det! Känns lite tråkigt att bara få dricka vatten faktiskt...
    tyckte jag med i början och visst kan jag få sug efter juice ibland om jag är hungrig eller så. Men jag har klarat mig hittills. Ibland dricker jag mjölk.
  • Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-09-28 19:10:30 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 18:59:04 följande:Jo det är ju det som är lite lurigt! Kroppen tolkar sötningsmedel som socker, alltså kolhydrater och kör på som om det vore kolhydrater. Låt läsken stå och drick mineralvatten istället Nötter ska helst ätas i liten mängd, tänk på max 5g kolhydrater per 100g gäller även nötter så man kan inte frossa direkt. Händer inget i viktminskningen bör man ta bort nötter i kosten
    Men om det nu bara är 0,1g på 100g så kan det ju inte spela nån roll vilken typ av kolhydrater det är tycker jag! Men menar, vi äter ju massa saker som innehåller uppåt 5g på 100g så varför skulle kolhydraterna i lightläsken vara värre än kolhydraterna nån annanstans? Det är ju socker i massa livsmedel där det är inräknat i kolhydraterna, så varför skulle sötningsmedel vara värre?

Ok... kanske måste skippa nötter ett tag då. Tyckte det kändes som ett bra kvällssnacks annars men då får jag hitta på nåt annat!
  • JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:20:38 följande:

Men om det nu bara är 0,1g på 100g så kan det ju inte spela nån roll vilken typ av kolhydrater det är tycker jag! Men menar, vi äter ju massa saker som innehåller uppåt 5g på 100g så varför skulle kolhydraterna i lightläsken vara värre än kolhydraterna nån annanstans? Det är ju socker i massa livsmedel där det är inräknat i kolhydraterna, så varför skulle sötningsmedel vara värre?Ok... kanske måste skippa nötter ett tag då. Tyckte det kändes som ett bra kvällssnacks annars men då får jag hitta på nåt annat!
    Tänkte lite så att sötningsmedel som inte ger utslag på innehållsförteckning kanske ändå triggar kroppen att _tro_ att det är socker=kolhydrater och påverkar därmed insulinet.
    Asså, jag har inte benkoll på faktan men det är något i den stilen
  • Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:20:38 följande:

Men om det nu bara är 0,1g på 100g så kan det ju inte spela nån roll vilken typ av kolhydrater det är tycker jag! Men menar, vi äter ju massa saker som innehåller uppåt 5g på 100g så varför skulle kolhydraterna i lightläsken vara värre än kolhydraterna nån annanstans? Det är ju socker i massa livsmedel där det är inräknat i kolhydraterna, så varför skulle sötningsmedel vara värre?Ok... kanske måste skippa nötter ett tag då. Tyckte det kändes som ett bra kvällssnacks annars men då får jag hitta på nåt annat!
    Grejen med lightläsk är att det inte är kolhydrater i men däremot sötningsmedel. Kroppen tolkar sötningsmedel som kolhydrater och du kan få insulinpåslag trots att du inte fått i dig några kolhydrater. Väldigt onödigt m.a.o
Svar på tråden LCHF tråden 3