• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Socialen
    wewe skrev 2008-08-06 21:31:13 följande:
    Svar på #547
    Tack för svaret! Då ska jag beställa den!En liten fråga till: Hur vet man hur mkt man skall äta av allt per dag (dvs utefter sina egna förutsättningar: längd/vikt/kön...)? På vissa sidor verkar det lite som "ju mer fett desto bättre", men nån gång måste man väl börja gå UPP i vikt av FÖR MYCKET fett?Eller?? Hjälp....
    Ja, det finns en övre gräns för hur mycket du kan äta även med LCHF. Riktlinjer är 75% av energibehovet från fett, 20% från proteiner och 5% från kolhydrater. Helst inte mer än 20 g kolhydrater per dag om du har mer än 20 kilos övervikt. Protein ca 1-2 g/kg kroppsvikt.
  • JewelGirl

Linda: Det är supergott Ska göra en ny omgång i dagarna och då även testa att ha i lök och även experimentera med lite bakpulver för de är jättefina när man tar ut dom ur ugnen, höga och ståtliga, sen sjunker de ihop *lika goda ändå*
    Vet inte om bakpulver är lchf eller inte men ska testa ändå.

wewe: Jag äter
    80% fett
    15% protein
    5% kolhydrater.
    Men i mängd är svårt att säga, du ska ju inte gå hungrig iaf
    Och det är lite "ju mer fett desto bättre" tycker jag för att man kan ta i lite mer med fettet än vad man gör så ha det tänket och ta lite mer smör och grädde än vad du tror duger Men det finns säkert några mer säkra fakta på det än så

Fjällräven: Jag går ner i vikt av hälsoskäl. Har redan gått ner i vikt för att bli gravid (inte för att det riktigt hjälpte med bara viktnedgång men skadade inte heller). Gick inte upp så mycket under graviditeten och det är redan borta. Nu ska jag bara bli av med några "trivselkilon" och tanken är att jag ska hålla lchf-kost året ut och sen se om jag kan hålla mig till GI-inspirerad kost utan att gå upp i vikt igen

• JewelGirl

Bakpulver var inte så lchf men man tar ju bara yttepytte
    Bakpulver hade 42,40g kolhydrater / 100 g.

• Fjällräven
    Svar på #553
    Fortsatte du att äta enligt lchf när du var gravid? Förhoppningsvis så dröjer det inte alltför länge innan man plussar och är lite fundersam på hur man ska göra då...Vill ju inte gå upp allt igen!
  • Linda1976
    JewelGirl skrev 2008-08-06 21:59:03 följande:
    Bakpulver var inte så lchf men man tar ju bara yttepytteBakpulver hade 42,40g kolhydrater / 100 g.
    Nä, det kan ju knappast bli några kolisar att prata om i så små mängder. De kanske är perfekta att ha till fikat på jobbet.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Anke

hej hej, får jag hänga lite med er? kör med gi-kost, och har kört två veckors rivstart, och tänker hålla mig i schack

* If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *
  • Mary Cherry

Det blev flygande jacob igår, inte så bra med bananerna kanske, men det var inte så många skivor. Det räckte till lunch idag också. Till middag blev det fläskkotlett med sambal oelek och grädde, och så ost och broccoli.

• Linda1976
    Anke skrev 2008-08-06 22:13:24 följande:
    hej hej, får jag hänga lite med er? kör med gi-kost, och har kört två veckors rivstart, och tänker hålla mig i schack
    Ja, får får du - men detta är inte en GI-tråd. Vi äter inte kolhydrater med lågt GI typ helkornsbröd, grov müsli osv utan vi undviker kolisar öht, så frågan är om du har så stor nytta av oss och våra tips?
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • JewelGirl
    Fjällräven skrev 2008-08-06 22:02:27 följande:
    Svar på #553Fortsatte du att äta enligt lchf när du var gravid? Förhoppningsvis så dröjer det inte alltför länge innan man plussar och är lite fundersam på hur man ska göra då...Vill ju inte gå upp allt igen!
    Nej jag åt inte enligt lchf när jag var gravid, heller inte innan. Barnen är nu 10 mån och jag började för 6 veckor sen Började göra något åt vikten seriöst i mars i år. Under graviditet så har läkarna inte riktigt koll på om lchf är så lämpligt utan de flesta lchf-läkare råder till att man äter lite extra kolhydrater medans man är gravid än så länge. Jag personligen skulle ha ätit mer GI-baserad kost under graviditeten. Eller bara ätit vad jag velat i begränsad mängd. Bara för att man är såå sugen på bakelser så behöver man ju inte äta 15 utan det räcker ju med en enda
  • Socialen
    Anke skrev 2008-08-06 22:13:24 följande:
    Sök annars på GI, det finns ett antal GI-trådar på FL
Svar på tråden LCHF tråden 3