• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Fjällräven

JewelGirl: Hahaha det har du rätt i! Man får väl tänja lite på vad man stoppar i sig när den stunden är här, som du säger så behöver man ju inte äta dom dåliga kolhydraterna utan hålla sig i GI-stil någotsånär

• Linda1976

Flickor: Hur mycket ska ni gå ner egentligen?

SJälv har jag ingen aning - jag ska komma i mina smalaste smaljeans i stl 40 (inte tum, utan vanliga damstl alltså ) Jag är 176 cm lång och har höfter, så de är perfekta att ha som måttstock. Sen om det är 10 eller 20 kilo vet jag inte. Mina kilo har alltid suttit så bra att folk inte i sin vildaste fantasi har kunnat gissa vad jag väger.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Fjällräven
    Svar på #563
    Vill ner till 60kg, vilket är ca 12,6kg bort. Hoppas att det går! Har inte vägt det sen 2004 då jag var ute o backpack:ade i asien/australien.
    Vore roligt om det gick att göra igen
  • Anke

ja, men jag kör gärna med så lite kolhydrater som möjligt, så det här är en jättebra tipstråd för mig

* If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *
  • Linda1976
    Anke skrev 2008-08-06 22:27:50 följande:
    ja, men jag kör gärna med så lite kolhydrater som möjligt, så det här är en jättebra tipstråd för mig
    Men då kör du inte GI utan GInoll? Eller?
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Innerjoin
    wewe skrev 2008-08-06 21:31:13 följande:
    Svar på #547Tack för svaret! Då ska jag beställa den!En liten fråga till: Hur vet man hur mkt man skall äta av allt per dag (dvs utefter sina egna förutsättningar: längd/vikt/kön...)? På vissa sidor verkar det lite som "ju mer fett desto bättre", men nån gång måste man väl börja gå UPP i vikt av FÖR MYCKET fett?Eller?? Hjälp....
    Det är inte fettet du går upp av, det är kolhydraterna!!!
    Men visst, när man närmar sig sin målvikt så får man prova sig fram lite...då får man ev. dra ner lite på fettet.
  • Anke
    Linda1976 skrev 2008-08-06 22:29:40 följande:
    Men då kör du inte GI utan GInoll? Eller?
    under rivstarten så kör jag gi-noll. tänker fortsätta med den åtminstone en vecka till.

men jag kan tänka mig att alltid köra gi-noll för den delen. men får jag ställa en fråga, vet inte om det kanske går att hitta svar i någon av ovanstående länkar. Hur tränar ni utan att äta kolhydrater?
    * If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *
  • devega

jag har en hel del att gå ner (10-20 kg) så jag behöver inte vara så strikt med kolhydraterna. äter två fincrisps till frukost med smör och ost + turkisk yoghurt. sen håller jag igen på kolhydraterna under dagen men ibland blir det två fincrisps till på kvällen.

till lunch idag blir det en avokado, ett ägg, fetaost och räkor

• JewelGirl
    Anke skrev 2008-08-07 09:19:16 följande:
    men får jag ställa en fråga, vet inte om det kanske går att hitta svar i någon av ovanstående länkar. Hur tränar ni utan att äta kolhydrater?
    Alldeles utmärkt!

Jag går promenader och tränar gym (styrketräning) 2-3 ggr i veckan och tar inga extra kolhydrater för det. Har energi och ork, GRYM återhämtning efteråt (det var nytt för mig) känner mig alltså färdig för en runda till om det vore så medans en del andra är halvdöda efter passet och tror att en banan ska rädda dom. Jag tar lite bacon tex eller något annat med protein och fett när jag kommit hem. Oftast är jag inte hungrig alls efter träning men tar ändå något litet. Ost går oxå bra.

Muskler byggs av protein och fett har jag läst. Inte kolhydrater. Och det stämmer på mig. Har kunnat öka i vikter och ser oxå resultat på tex armar.

Men läs lite på KiF under fliken Motion och träning på forumet så hittar du lite mer om att träna på lågkolhydratkost
    www.kolhydrater.ifokus.se/
  • JewelGirl
    Anke skrev 2008-08-07 09:19:16 följande:
    under rivstarten så kör jag gi-noll. tänker fortsätta med den åtminstone en vecka till. men jag kan tänka mig att alltid köra gi-noll för den delen. men får jag ställa en fråga, vet inte om det kanske går att hitta svar i någon av ovanstående länkar. Hur tränar ni utan att äta kolhydrater?
    Kanske ska tillägga att under omställningen (de första veckorna) så kan omställningen göra att man är mer orkeslös och vänta då lite med att börja träna tills kroppen förstått att inte driva på kolhydrater utan gå på fettdrift.
Svar på tråden LCHF tråden 3