• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Livshlädje

Maddisen80 - tack!

JewelGirl skrev 2008-08-07 20:45:02 följande:
    Njuta: Tror barnen behöver kolhydraterna faktiskt Iaf lite granna. Men det är ju inte stort besvär att koka lite potatis/ris/pasta som tillbehör. Gör det själv när maken önskar det, han äter inte helt som jag.
    Ja, jag tror oxå barn behöver lite kolhydrater, om vi inte pratar om överviktiga tonåringar, typ.. Och jag måste säga - med en liten som gärna matvägrar - att kolisar är mer poppis än protein och fett! Vi har gjort så att vi kokar lite makaroner eller potatis till dottern, och nån extar grönsak ibland och sen äter hon samma som oss! Det funkar nog bra!
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • JewelGirl

Vatten är bra
    31/7 74.0 kg
    1/8 73.5 kg
    2/8 74.0 kg
    3/8 74.0 kg
    4/8 73.9 kg

• Muminski

Hej hej.,..jag ger mig oxå tillkänna om jag inte gjort det redan. Är så vimsig i huvudet nu men huvudvärken är borta. Har ju bara hållt på i 4 dagar men vågen visade 1 kg minus, redan!! Är det möjligt?? Roligt är det iallafall.

Så mycket god mat jag äter, men jag känner mig faktiskt hungrig rätt omgående, det går bara ett par timmar. Hur är det för er andra, fyller ni på med några nötter,keso grönsaker eller liknande?

Linda... ajaj--det var inte så bra, men mår du dåligt av allt du åt, jag menar fysiskt?

Jag har pga sjukdom inte kunnat äta mat under en tid (det var rätt bra ) och fick näringsdrycker, jag mådde jättebra. När jag började äta mat igen mådde jag extra dåligt när jag ätit just kolhydrater, fick migrän och kände mig vimsig och yr..ungefär som jag mår just nu. Det kan inte vara bra att äta så raffinerad kost som vi gör i dagens samhälle.

Ha en härlig helg, jag tänker faktiskt unna mig något på lördag. Jag känner att jag måste tillåta mig något sött ibland, annars orkar jag nog inte vara så konsekvent om veckorna. Hur brukar ni göra?

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • JewelGirl

Kaiza:
    Det är fullt möjligt att gå ner några kilon under den första veckan. Det är visserligen bara vatten men det är roligt med en sådan start. Sen börjar det ta av fettet oxå men då går det lite långsammare. Fett mättar oxå så du kanske bör lägga på en extra klick smör på tallriken eller äta lite ost. Eller vispa fet grädde och äta med lite hallon tex som dessert.

• leende guldbruna

hej !!
    jag har ätit massor av cole slaw och blomkålspureen med kött eller kyckling-hållt på en vecka och inte gått ner ngt

men jag kämpar vidare.
    vet inte om jag äter för mycket eller för lite...

ser ut ungefär så här
    frulle: bacon å tre ägg
    lunch: ett kyckling lår å lite sallad,middag: blomkål 2 karrekotletter och coleslaw halva tallriken. ibland ngn frukt å så typ 2 liter vatten.

jag väger oxå 100 kg å e 171 lång.

• JewelGirl

leende guldbruna:Jag hade nog lagt till mer fett på frukosten, lite färre ägg och mer bacon, ost och smör eller kokosfett i kaffe/te.

Du ska äta mer kött än grönsaker, grönsakerna har oxå kolhydrater i sig men inte så mkt. Tex är broccoli bättre än blomkål kolhydratmässigt sett.

Lunchen tex med kycklinglår som är magert behöver bättre tillbehör än en sallad. 2 karrékotletter, karréskivorna brukar vara rätt stora, det kanske duger med 1,5?
    Cole slaw, är den egengjord eller köpt? Den kanske innehåller mycket kolhydrater, tex moroten är ju inte bra för oss.

Frukt är inte så lchf.

Förlåt om det låter negativt men det kanske kan hjälpa dig att få ordning på menyn

• Linda1976
    Kaiza: Ja... idag mår jag som jag förtjänar... skit! Ont i magen, domnig i kroppen.... URK. Det var helt klart inte värt det, men det visste jag ju när jag stoppade första biten i munnen. Jag vet ju också att det var en engångsgrej, till skillnad från förr.... Ballade jag ur EN kväll, så fortsatte det i en vecka. Idag är jag på det igen!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • drömhus
    Linda1976 skrev 2008-08-08 10:03:01 följande:
    Kaiza: Ja... idag mår jag som jag förtjänar... skit! Ont i magen, domnig i kroppen.... URK. Det var helt klart inte värt det, men det visste jag ju när jag stoppade första biten i munnen. Jag vet ju också att det var en engångsgrej, till skillnad från förr.... Ballade jag ur EN kväll, så fortsatte det i en vecka. Idag är jag på det igen!
    Det är bra att man mår dåligt efter att ha syndat. kom ihåg hur det var förut när man inte var "renad". Då mådde man ju skit hela tiden, men åt ännu mera kolisar för att döva det. Nu har vi ju chansen att faktiskt känna efter hur vi mår utan kolisar och vad de gör med oss när vi äter dom! Och du är inget pucko som åtit kolisar utan mänsklig. Alla har vi våra laster. Min last är socker.
  • drömhus

Motion: Hur tänker ni andra?

Kör ni på det som en del säger: det har ingen verkan för vikten? Jag känner ju att jag mår bra när jag tar mina långa promenader och dåligt de dagar jag fuskar, så då har de ju betydelse för mitt välmående. Även om motion inte direkt påverkar vikten(förutom ökad muskelmassa som ger ökad förbränning) så måste vi väl motionera om vi vill ha lite bättre flås?

Vad är era motionsplaner?

Svar på tråden LCHF tråden 3