• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Fjuppan

Idag provade jag airamsmats recept på "äggmackor" till frukost. Stekte ägg igår och la in dem i kylen. I morse var de stela och det gick fint att bre på smör och lägga på lite ost resp skinka. Supergott...mycket godare än en torr macka!!

Jag kombinerar min LCHF-kost med Wii Fit och långa promenader. Har inte väg mig, men ska börja med det på måndag morgon.

• Linda1976
    Maddisen80 skrev 2008-08-08 11:01:39 följande:
    Svar på #608får man äta bovetegröt på lchf?
    Förmodligen inte, kolla kolh-innehållet.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    drömhus skrev 2008-08-08 11:01:57 följande:
    Motion: Hur tänker ni andra?Kör ni på det som en del säger: det har ingen verkan för vikten? Jag känner ju att jag mår bra när jag tar mina långa promenader och dåligt de dagar jag fuskar, så då har de ju betydelse för mitt välmående. Även om motion inte direkt påverkar vikten(förutom ökad muskelmassa som ger ökad förbränning) så måste vi väl motionera om vi vill ha lite bättre flås?Vad är era motionsplaner?
    Jag tror att motion har inverkan på vikten, såvida man inte är så fet att man knappt kan röra sig.... Promenader och crosstrainer är min grej (eller ct SKA bli min grej, den står i mitt kontor och skrattar).

Till hösten ska jag och en kollega simma 1 gång i veckan också.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Innerjoin

Glad idag! -0.8 sedan igår!!! På måndag har jag hålltit på i 2 v och gått ner 2.5 kg (så nu har jag bara 1-2 kg kvar, helt ok om det blir mer men jag ligger på BMI 23 nu)

• Fru Filur
    drömhus skrev 2008-08-08 11:01:57 följande:
    Motion: Hur tänker ni andra?Kör ni på det som en del säger: det har ingen verkan för vikten? Jag känner ju att jag mår bra när jag tar mina långa promenader och dåligt de dagar jag fuskar, så då har de ju betydelse för mitt välmående. Även om motion inte direkt påverkar vikten(förutom ökad muskelmassa som ger ökad förbränning) så måste vi väl motionera om vi vill ha lite bättre flås?Vad är era motionsplaner?
    Mina motionsplaner har varit vilande ett tag (kom aldrig igång med träningen efter vårens influensa) men planerar att förnya mitt gymkort (Nautilus) om ett par veckor.
    OM de tiderna de haft för passen inte ändras allt för mycket kommer jag satsa på vattengympa en till två gånger per vecka och ren styrketräning två till tre gånger per vecka.
  • Mary Cherry

Imorgon ska jag fuska min dotter fyller år och då ska jag minsann äta mig en tårtbit.

• JewelGirl

Mary Cherry: Du kan väl äta tårtan utan själv botten Grädde och annat gott gott är ju inte tokigt Då kan du oxå ta större bit

• drömhus
    Mary Cherry skrev 2008-08-08 14:23:10 följande:
    Imorgon ska jag fuska min dotter fyller år och då ska jag minsann äta mig en tårtbit.
    Det gör du helt rätt i. Om du innan bestämmer dig för en tårtbit och håller det så är det bra. För en del av oss leder den där tårtbiten till kakor, till godis etc. Du känner själv hur det är med dig!
  • Maddisen80

ät grädden och bär ,håller med de är nyttigare än tårtbotten
    Mary Cherry skrev 2008-08-08 14:23:10 följande:

Svar på tråden LCHF tråden 3