• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Livshlädje

Jag vill gärna hänga med i den här tråden!

Jag har ätit enligt LCHF ett tag och tycker att det är toppen! Jag är en stor godisgris men hoppas jag gjort upp med sockerberoendet en gång för alla nu.. Inser att det är naivt, men hoppet får leva ett tag till..

Jag är inte mycket för att väga och ha vrålkoll på gram och procent - vare sig det är vikt på maten eller på mig själv! Jag äter inte heller så strikt för jag ammar lite än. Jag vet att jag började på nästan 100kg - gick upp från 58kg på fem år.. Tröstgodis, graviditet och mer tröstgodis. Men nu är livet härligt och jag vill bli smal igen! Jag kanske väger runt 95kg nu skulle jag gissa..

Jag är nyfiken - hur gör ni med era barn..? Serverar ni flera olika rätter, eller äter de oxå LCHF..? Ger ni de extra kolhydrater, eller hur gör ni..?

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • JewelGirl

Njuta: Tror barnen behöver kolhydraterna faktiskt Iaf lite granna. Men det är ju inte stort besvär att koka lite potatis/ris/pasta som tillbehör. Gör det själv när maken önskar det, han äter inte helt som jag.

• Fjällräven

Usch jag längtar nästan till jobbet! har varit hemma idag då jag haft huvudvärk, men oj vad man snabbt är och kollar i skåpen vad man har för gott!
    Som tur är så åt jag ingenting då jag egentligen inte ens var sugen, bara uttråkad. Sen händer det inte så mycke tpå vågen när man bara är still.
    På jobbet är man alltid igång, lyfter och packar och grejar på. Enda gången man sitter ner är när man är på lunch.
    Nej, nu ska det bli bra och knata tillbaka imorgon!

• devega

måste bara säga att jag blir så oerhört glad när jag läser den här tråden, det har nästan blivit som mitt knark =) alla är så snälla, tillmötesgående och positiva och peppar varandra när det går tungt.
    och själv har jag blivit så mycket trevligare och gladare sen jag började med LCHF, det är nästan som ett under!

• Linda1976

Jag har synder att bekänna:

chips
    crostini
    Toblerone

Dumma dumma mig!!! Nu mår jag som jag förtjänar - ruttet!!

Imorgon är det nya tag, som om inget hänt - men ändå! PUCKO!!!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Maddisen80

hejsan välkommen hit ,hoppas du kommer trivas här. Vad bra att du har gjort upp med sockerberoende. jag gick upp från 55 kg -104 väger nu 100 kg

Livshlädje skrev 2008-08-07 20:24:58 följande:
    Jag vill gärna hänga med i den här tråden! Jag har ätit enligt LCHF ett tag och tycker att det är toppen! Jag är en stor godisgris men hoppas jag gjort upp med sockerberoendet en gång för alla nu.. Inser att det är naivt, men hoppet får leva ett tag till.. Jag är inte mycket för att väga och ha vrålkoll på gram och procent - vare sig det är vikt på maten eller på mig själv! Jag äter inte heller så strikt för jag ammar lite än. Jag vet att jag började på nästan 100kg - gick upp från 58kg på fem år.. Tröstgodis, graviditet och mer tröstgodis. Men nu är livet härligt och jag vill bli smal igen! Jag kanske väger runt 95kg nu skulle jag gissa.. Jag är nyfiken - hur gör ni med era barn..? Serverar ni flera olika rätter, eller äter de oxå LCHF..? Ger ni de extra kolhydrater, eller hur gör ni..?
  • Maddisen80
    Svar på #594
    fjällräven håller med dig ,det är väldigt jobbigt när man går hemma ,man kolla om man har något gott i kylskåpet
  • drömhus
    Linda1976 skrev 2008-08-07 21:23:22 följande:
    Jag har synder att bekänna:chipscrostiniToblerone Dumma dumma mig!!! Nu mår jag som jag förtjänar - ruttet!!Imorgon är det nya tag, som om inget hänt - men ändå! PUCKO!!!
    Här är en till som har syndat idag och igår och i förrgår... Lite kolisar här och där visar sig direkt på vågen!!!! Usch...

Nåja. Jag lär mig.
    jag har inte syndat hemma utan vid en lunch på stan och hos mina föräldrar. Mamma kom hem idag efter att ha handlat på maxi och lassar upp godis, chips, läsk, pizza m m på bänken och kommentaren "jag var lite hungrig när jag handlade". Jo, det där känner man ju igen. Och lite godis ochn ågra chips slank ned i min mage innan jag åkte hem. Det värsta är att min son äter så mkt sånt när vi är där. Vi får sluta åka dit helt enkelt... Men det är ju inte heller en bra lösning i längden då jag trivs att vara hos mina föräldrar. Dom bor i hus på landet och vi bor i stan i lägenhet... Suck.
  • Maddisen80

devega, hejsan vad bra att du blir glad när du läser denna tråden

devega skrev 2008-08-07 21:12:04 följande:
    måste bara säga att jag blir så oerhört glad när jag läser den här tråden, det har nästan blivit som mitt knark =) alla är så snälla, tillmötesgående och positiva och peppar varandra när det går tungt. och själv har jag blivit så mycket trevligare och gladare sen jag började med LCHF, det är nästan som ett under!
  • ixi

Hej allihopa!

Jag vet inte om jag hejat förut (isåfall kan ni ju strunta i att läsa det här inlägget )

Iallafall så har jag ätit LCHF sen i måndags, och mår kanonbra. Lite huvudvärk till och från (de två första dagarna mest), och lite trött ibland, men vilken skillnad det är i humöret!
    Känner mig mycket lugnare och jämnare och gladare!

Och jag har inget sug efter sött, och har inte heller de där jätte-hunger-känslorna som var en av de största anledningarna till att jag provade det här. Toppen!

Har inte så många kilon att ner, ett par-fem kanske, men ser det mest som ett annat sätt att se på mat liksom...

Hoppas jag får hänga på här, det är så inspirerande!
    /Sanna

Svar på tråden LCHF tråden 3