• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Muminski
    Linda1976 skrev 2008-08-08 10:03:01 följande:
    Kaiza: Ja... idag mår jag som jag förtjänar... skit! Ont i magen, domnig i kroppen.... URK. Det var helt klart inte värt det, men det visste jag ju när jag stoppade första biten i munnen. Jag vet ju också att det var en engångsgrej, till skillnad från förr.... Ballade jag ur EN kväll, så fortsatte det i en vecka. Idag är jag på det igen!
    Duktigt gjort. Då antar jag att "lördagsgodis" inte är något bra alternativ, för då "förgiftar" man ju sig själv igen och får börja om eller?

Just nu håller jag på att göra kycklingspett marinerade i jordnötssås, det var ditt recept eller? Så smaskens!

Huvudvärken är här på besök igen..men jag härdar ut. Är inte sugen på nåt sött alls, men saknar mina knäckebrödsmackor, wasa sport med linfrö..sååå himla goda! Men de kanske jag kan börja med om ett tag, när jag inte är i startgroparna?
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • JewelGirl

Kaiza: Jag har tanken att återinföra lite kolhydrater men det är mycket längre fram. Ska hålla kosten året ut om jag inte nått målvikten innan, det är först då jag tänkte experimentera med lite kolhydrater i kosten. Vissa saker är ju bara för goda för att leva livet utan men man behöver ju inte äta i mängder längre

• Muminski

Ang motion, jag måste "rasta" sonen dagligen så vi är ute på långa promenader, i regn och rusk om så är. Men jag är inte lika energisk dessa dagar måste erkännas. Min högsta önskan är en crosstrainer, när jag gick på gum blev jag helt besatt av den Jag hyrde även en motionscykel ett tag och eftersom jag är så ekonomisk (läs snål) tvingade jag mig att cykla lååååång och vääääldigt ofta.

Vete tusan om det är en så bra ide´att ha sånt hemma när jag tänker efter. Då blir det väl prioriteringsordningen: FL, CT/cykel och sist familjen..hehe

• Muminski
    JewelGirl skrev 2008-08-08 15:13:50 följande:
    Kaiza: Jag har tanken att återinföra lite kolhydrater men det är mycket längre fram. Ska hålla kosten året ut om jag inte nått målvikten innan, det är först då jag tänkte experimentera med lite kolhydrater i kosten. Vissa saker är ju bara för goda för att leva livet utan men man behöver ju inte äta i mängder längre
    Låter klokt, långsiktighet. Men alltså, vi behöver ju kolhydrater så helt utan kan man väl inte vara så länge? :?
  • Maddisen80

Vad är de för ras du har då på sonen din ?'0 jag 'är tyvärr allergisk,men bruka passa hundar ändå

Muminski skrev 2008-08-08 15:14:34 följande:
    Ang motion, jag måste "rasta" sonen dagligen så vi är ute på långa promenader, i regn och rusk om så är. Men jag är inte lika energisk dessa dagar måste erkännas. Min högsta önskan är en crosstrainer, när jag gick på gum blev jag helt besatt av den Jag hyrde även en motionscykel ett tag och eftersom jag är så ekonomisk (läs snål) tvingade jag mig att cykla lååååång och vääääldigt ofta. Vete tusan om det är en så bra ide´att ha sånt hemma när jag tänker efter. Då blir det väl prioriteringsordningen: FL, CT/cykel och sist familjen..hehe
  • Muminski
    Maddisen80 skrev 2008-08-08 15:15:45 följande:
    Vad är de för ras du har då på sonen din ?'0 jag 'är tyvärr allergisk,men bruka passa hundar ändå
    Han är en homo sapiens

Är oxå allergisk mot hundar.
  • Mary Cherry

Det är marängtårta med hallon och grädde, världens godaste så jag tänker minsann äta mig en tårtbit. Jag brukar också vara en "allt eller inget"-person, men nu j-vlar. Jag kan ju göra en extra skål med hallon och grädde till mig.

• Maddisen80

Så du är allergisk ,men har en hund igår ,det är så roligt med djur

Muminski skrev 2008-08-08 15:20:39 följande:
  • Muminski

Maddisen.. Homosapiens är latin för människa. Det är en liten bebis jag har

• JewelGirl

Mary Cherry skrev 2008-08-08 15:31:07 följande:

Det är marängtårta med hallon och grädde, världens godaste så jag tänker minsann äta mig en tårtbit. Jag brukar också vara en "allt eller inget"-person, men nu j-vlar. Jag kan ju göra en extra skål med hallon och grädde till mig.
    [/citat]

Det lät ju inte helt lchf-galet om man ser till att det enda (?) dåliga är nog sockret i marängen. Så gott!
    Muminski skrev 2008-08-08 15:15:22 följande:
    Låter klokt, långsiktighet. Men alltså, vi behöver ju kolhydrater så helt utan kan man väl inte vara så länge? :?
    Kaiza: Tror inte att kolhydrater är helt galet men de ska nog vara i rätt sällskap och i rätt mängd. Kommer nog ner i målvikten innan året är slut, tippar på 2 månader eller så tills dess.
Svar på tråden LCHF tråden 3