• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • JewelGirl
    Muminski skrev 2008-08-08 15:40:28 följande:
    2 ggr i veckan är bra gjort!
    Kaiza: Jag har förmånen att få tid över till mig själv Det är många mammor som dessvärre inte har det. Och sen är det "bara" att masa iväg till träningen men jag gillar det så det hjälper lite.
  • leende guldbruna
    JewelGirl skrev 2008-08-08 09:27:09 följande:
    leende guldbruna:Jag hade nog lagt till mer fett på frukosten, lite färre ägg och mer bacon, ost och smör eller kokosfett i kaffe/te. Du ska äta mer kött än grönsaker, grönsakerna har oxå kolhydrater i sig men inte så mkt. Tex är broccoli bättre än blomkål kolhydratmässigt sett. Lunchen tex med kycklinglår som är magert behöver bättre tillbehör än en sallad. 2 karrékotletter, karréskivorna brukar vara rätt stora, det kanske duger med 1,5? Cole slaw, är den egengjord eller köpt? Den kanske innehåller mycket kolhydrater, tex moroten är ju inte bra för oss. Frukt är inte så lchf.Förlåt om det låter negativt men det kanske kan hjälpa dig att få ordning på menyn
    Tack för tipsen!!
    Cole slaw har jag gjort själv med creme fraiche,senap å majjonäs-provade den med grädde men ungarna gnällde gillar den med fraiche mer.ingen morot i.
    ska äta mer bacon å ost oxå. jo visst kan jag dra ner på kotletterna nä jag vet att frukt inte e bra men har tänkt att det e bättre än kakor som de andra på jobbet äter.men kanske ska byta ut dom mot nötter ngn dag.
    jag äter värktabletter å e inte hungrig men då trodde du jag åt för mycket ist??
  • leende guldbruna

Ang motion så försöker jag gå mellan 30 min å en timme varje dag.
    idag blev det 40 min

Har diskbråck å ser ut som en u makaron åt sidan.gör jätteont så jag måste spara krafterna till jobbet .har ett fysiskt jobb på kyrkogården.
    men mitt mål e att gå ner så jag kan börja på line dance snart.Det är jätteroligt å svettigt

• JewelGirl

leende guldbruna: Frukt är oxå socker Försök att ta något annat. Små babybel-ostar äter en del till fikat. Även småsalami går bra, typ ölkorvar alltså. Sen finns det mycket annat som inte är lika sockerfyllt som frukt.

• Lolilla

Har tjuvläst lite i tråden då jag försöker mig på att käka LCHF numera. Då jag läste marängtårta kom jag att tänka på jordens godaste (äckligaste) tårta jag och en kompis gjorde när vi var yngre...

Vispa grädde med socker
    Krossa en eller två dajmchoklad i små bitar
    Bred grädden över marängbotten och toppa med dajmen

Gott och nyttigt!

Så nu bli frågan: Kan man göra denna i LCHF style?
    Exempel: istället för socker tar man stevia till grädden. Men hur gör man med marängbottnar? Kan man göra egna tro och även där använda stevia? Vad ersätter man dajmen med? Någon smart och kunnig som vill hjälpa till med förslag?
    *desperat*

• JewelGirl

Lolilla: Har hört att ättika ska göra så att äggvitorna blir maräng istället för socker. Har inte studerat detta mer ingående alls Dajmen hade jag bytt mot mörk choklad över 70%.

kolla in www.kolhydrater.ifokus.se där har de spekulerat i lchf-maränger på forumet.

• Lolilla
    JewelGirl skrev 2008-08-08 20:03:50 följande:
    Lolilla: Har hört att ättika ska göra så att äggvitorna blir maräng istället för socker. Har inte studerat detta mer ingående alls Dajmen hade jag bytt mot mörk choklad över 70%. kolla in www.kolhydrater.ifokus.se där har de spekulerat i lchf-maränger på forumet.
    Jag har för mig att man använder ättikan vare sig man har socker i eller inte. Det är det som får fason på marängen s.a.s tror jag. Kan ha fel. Ska se om jag kan hitta det. Frågan var snarare om man kan söta den med stevia. Har ingen erfarenhet av stevia men har hört mycket possitivt. Har beställt hem men det har inte kommit än.
  • Muminski
    JewelGirl skrev 2008-08-08 15:41:48 följande:
    Kaiza: Jag har oxå ca 7kg kvar Men 1kg i veckan så är man ju klar snart Kör laktosfritt. Det går jättebra och jag använder det en del bara för att maken är lite känslig. Ur lchf-synpunkt spelar det ingen roll. Pass på bara för creme fraiche-låglakots/laktosfri brukar vara lätt-variant. Maddissen: Jotack, det är bra. Själv då?
    Åh om det var så lätt att bara köra laktosfritt. Reagerar mot själva mjölkproteinet.. men jag ignorerar
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Maddisen80 skrev 2008-08-08 15:40:11 följande:
    De sista kilorna är alltid svårast säger det :) jag tål inte gluten.laktos,mjölkprotein och sen har diagnosen ibs
    OJ... det är inte att leka med... ibs alltså. Klarar du av så hårdsmält mat då?
  • Muminski
    leende guldbruna skrev 2008-08-08 16:53:55 följande:
    Ang motion så försöker jag gå mellan 30 min å en timme varje dag.idag blev det 40 min Har diskbråck å ser ut som en u makaron åt sidan.gör jätteont så jag måste spara krafterna till jobbet .har ett fysiskt jobb på kyrkogården.men mitt mål e att gå ner så jag kan börja på line dance snart.Det är jätteroligt å svettigt
    Linedance hade vi som underhållning på vårt bröllop, det gjorde succe´!!
Svar på tråden LCHF tråden 3