• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Muminski
    Lolilla skrev 2008-08-08 20:13:08 följande:
    Jag har för mig att man använder ättikan vare sig man har socker i eller inte. Det är det som får fason på marängen s.a.s tror jag. Kan ha fel. Ska se om jag kan hitta det. Frågan var snarare om man kan söta den med stevia. Har ingen erfarenhet av stevia men har hört mycket possitivt. Har beställt hem men det har inte kommit än.
    Ättikan har man för att marängen ska vara vit om jag inte minns fel.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Linda1976

Hejhej tråden!

TS: Kan inte du skriva in länken till recepttråden i ts?

För er som läst sista inläggen så vet ni att jag busade igår, men idag har jag skött mig exemplariskt Heja mig! Och heja alla er andra också.

Champinjoner innehåller bara 3 gr kolisar / 100 gr! Tjohoo!! Vitlöksstekta i massa smör- MUMS!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Lolilla
    Muminski skrev 2008-08-08 20:27:17 följande:
    Ättikan har man för att marängen ska vara vit om jag inte minns fel.
    Hittade detta angående ättika på Kolhydraterifocus:

"Tillsats av syra i marängsmet är för att äggvitan (protein) då koagulerar snabbare, går fortare att vispa styv. Marängerna håller också formen under gräddningen bättre, om man tillsatt t.ex ättika eller citronsaft. Beroende på om man önskar spröda eller sega maränger tillför man värme under vispning."

Men återigen: frågan var alltså om någon har erfarenhet av stevia som sötningsmedel (i maränger)
  • JewelGirl

Lolilla: Har inte provat Stevia, vet inte ens hur det ser ut. Men personligen skulle jag ha tagit vaniljsocker för att det är ändå så lite men å andra sidan klarar jag att hantera den lilla sockerintaget. Men du får väl testa och tala om hur det gick

• JewelGirl

Nu är iaf jag sugen på maränger

• Lolilla

Jag tror jag är i ketos (eller vad fan det heter) sen ett par dar tillbaka.
    Sabbar man det om man äter EN bit choklad? Förgås här hemma, därför jag fantiserar om marängtårtor m.m.

• devega

fredag kväll och jag tar mig faktiskt ett glas rödvin och har köpt mascarpone. har för mig att det var någon i den här tråden som tipsade om mascarpone och riven mörk choklad? eller kan man göra nåt annat kul med den?

• Linda1976
    devega skrev 2008-08-08 20:47:19 följande:
    fredag kväll och jag tar mig faktiskt ett glas rödvin och har köpt mascarpone. har för mig att det var någon i den här tråden som tipsade om mascarpone och riven mörk choklad? eller kan man göra nåt annat kul med den?
    Mascarpone, c f och lite bär (och lite canderel om man vill busa) är kanongott!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • JewelGirl

Lolilla: Nej jag tror inte du sabbar det med EN bit mörk choklad. Jag äter 1-2 bitar nästan varje dag och är ändå så mkt i ketos som det bara går enligt ketos-stickan.

devega: mascarpone och mörk choklad är inte fy skam men även bär blir nog bra uppå det med.

• devega

just det, bär kan också vara gott till, tack!

Linda1976 skrev 2008-08-08 20:49:39 följande:
    Mascarpone, c f och lite bär (och lite canderel om man vill busa) är kanongott!
Svar på tråden LCHF tråden 3