• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Linda1976

Gomorron tråden!

Resten av familjen sover - dottern premiärsover utan blöja. Ingen aning hur det gått, för jag gick inte in i hennes rum imorse - jag antar att hon vaknat om det var blött i sängen? Nåja, det visar sig om nån ½timme....

Kissade på en sticka imorse, spår av ketoner redan På rätt väg igen alltså!

Fråga: Hur strikta är ni med sötningsmedel och E-nummer?

Själv undviker jag natriumglutamat (E621??) och om produkter innehåller FÖR mycket skumt. Sötningsmedel har jag inte skippat än. Jag dricker Pepsi Max och använder Canderel på bär.... Tror ni det har inverkan på vikten?, när jag ändå är i ketos. KCAL-mässigt kvittar det ju.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • JewelGirl

Linda: Försöker att minimera e-nummer på varorna. Alltså väljer jag mellan två likvärdiga produkter så tar jag den med minst e-nummer men jag väljer inte helt ekologiskt (ännu?).

Sötningsmedel är jag lite emot, hellre vanligt socker fast i mindre mängd. Tror att kroppen bättre bryter ner vanligt socker än sötningsmedel.

Tror att om du slutade med läsk så skulle det nog påverka vikten positivt, som det är nu kanske du går ner fast långsammare än utan pepsi.

• Linda1976

På vilket sätt tänkte du med Pepsi Max:en? För den är ju i princip kcal-fri?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Fjällräven

Måste bara höra, när man varit i ketos ett tag försvann andedräkten på er då? Eller finns den kvar fortfarande?

Är lite fundersam, sambon sa just att jag inte luktar ketos längre men vågen visar ändå -0,2kg sen igår. Kan man vara i ketos fastän man inte stinker?

• Linda1976
    Fjällräven skrev 2008-08-09 09:17:05 följande:
    Måste bara höra, när man varit i ketos ett tag försvann andedräkten på er då? Eller finns den kvar fortfarande?Är lite fundersam, sambon sa just att jag inte luktar ketos längre men vågen visar ändå -0,2kg sen igår. Kan man vara i ketos fastän man inte stinker?
    Ja, det kan man.
  • JewelGirl

Fjällräven: Jag har inte haft dålig andedräkt Är i ketos.

Linda: Är det inte socker/sötningsmedel i läsken då? Då är det ju lite kolhydrater i den. Sötningsmedel får ju kroppen att tro att det är socker(kolhydrater) på gång.

• Fjällräven

Hoppas det gäller för mig också då
    Har inte fuskat någe men kan kanske vara dags att dra ner lite på nötterna ett tag.
    Har ätit 50g jordnötter typ varannan dag, och igår så blev det lite cashewnötter ovanpå currygrytan. Får väl ta och testa det och se om det gör någon skillnad.
    Iofs är det rätt skönt att inte stinka ur munnen hela tiden

Måste bara höra, visst har du också kört Ck? Tyckte jag kände igen ditt nick...
    Tycker den här kosten är mycket bättre! Man får ett mer hälsosamt sätt till maten, för mig var det svårt att övergå från shakes till mat...blev lätt att man blev så till sig att jag tuggade i mig fel saker

• drömhus

Jag äter inte sötningsmedel alls. JAg får faktiskt ont i halsen av dom! Känner även folk som får migrän, så jag tror inte det är särsklit nyttigt. Dessutom så tror jag att det triggar insulinet. Förr, innan jag blev allergisk, så levde jag på pepsimax och åt mycket mer än vad jag gjorde när jag slutade med dom. Dessutom så är jag övertygad om att det underhåller sockersuget om du är beroende.

Men alla är olika och vill ni andra äta sötningsmedel så gör det. Funkar inte viktminskningen så prova ta bort.

Angående E-medel så försöker jag undvika dessa, speciellt smakförstärkare vilket ska vara beroendeframkallande. Sen finns det ju konserveringsmedel och antiklumpmedel av olika slag, och smaker. Eftersom det mesta vi äter är naturlig mat så blir vi ju renade från sånt i mångt och mycket, vilket är bra. Men jag är ingen fascist och har inte börjat köpa krav märkt. Jag tycker det är för dyrt.

• drömhus

Angående dålig andedräkt: Jag har det, en slags metallisk smak i munnen. Sambon är snäll och säger att det inte är någon fara, men man känner sig lite...  Jag har funderat på om det även beror på att jag äter mycket ost, men det är nog ketosen. Jag har SB12 hemma. Får prova med det.

• Muminski

Godmorgon på er. Vilken natt, jag svettas som bara den och är helt sjöblöt i omgångar under natten och måste byta om i sängen..sen är det ett fasligt pringande på toa... jag förlorar med andra ord en väldans massa vätska. Urinet (ursäkta intimsnacket) är dock ljust och inte starkt så då är det ju ingen fara. Har ni upplevt samma sak??

Gillar inte heller sötningsmedel, smakar inte gott helt enkelt. Undviker även glutamat i den mån jag hittar det. Det tar lång tid att handla

Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden LCHF tråden 3