• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Muminski

Hur gör ni om ni går ut, ska ut med några tjejer ikväll och är ju lite intresserad av att dricka nåt gott, men det kanske inte är så lämpligt? Käka borde inte vara så svårt, har sett att många restauranger anpassat sina menyer till lite mer gi vänliga.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • drömhus

Om jag gick ut så skulle jag antingen bestämma mig för att festa, om det var det jag ville, eller hålla mig till dieten. Det är lite antingen eller... Men jag går inte ut ofta så jag unnar mig gärna.

• JewelGirl

Kaiza: Torrt vin, whiskey och konjak är några exempel på vad du kan dricka. Ren sprit är oxå okej men det vill man ju gärna blanda med något och sånt brukar innehålla kolhydrater. Vet inte hur det är att blanda vodka och mineralvatten

Kissar en massa även nattetid gör jag oxå

• Linda1976
    JewelGirl skrev 2008-08-09 09:27:20 följande:
    Fjällräven: Jag har inte haft dålig andedräkt Är i ketos. Linda: Är det inte socker/sötningsmedel i läsken då? Då är det ju lite kolhydrater i den. Sötningsmedel får ju kroppen att tro att det är socker(kolhydrater) på gång.
    Det är mindre än 0,1 gr kolh/ 100ml i Pepsi max och jag dricker ½ liter om dan.

För egen del känns det som om får jag dricka Pepsi max så blir jag inte sugen på annat´och klarar att låta bli det.
    Fjällräven skrev 2008-08-09 09:30:39 följande:
    Hoppas det gäller för mig också då Har inte fuskat någe men kan kanske vara dags att dra ner lite på nötterna ett tag.Har ätit 50g jordnötter typ varannan dag, och igår så blev det lite cashewnötter ovanpå currygrytan. Får väl ta och testa det och se om det gör någon skillnad.Iofs är det rätt skönt att inte stinka ur munnen hela tiden Måste bara höra, visst har du också kört Ck? Tyckte jag kände igen ditt nick...Tycker den här kosten är mycket bättre! Man får ett mer hälsosamt sätt till maten, för mig var det svårt att övergå från shakes till mat...blev lätt att man blev så till sig att jag tuggade i mig fel saker
    Jo, jag har kört CK. Gick ju ner 45 kilo med det, och jag VET hur man äter rätt som normalviktig (dvs GI egentligen), men hjärnan funkar inte alltid som den ska iaf. Har inte på långa vägar gått upp allt, men tillräckligt mycket för att dra i bromsen innan det blir övermäktigt. Tycker LCHF är "min räddning nr 2" efter CK. Jag tror inte jag skulle orka pulvra igen faktiskt.

Hur planerar ni att äta efter "målgång". Lite mer kolisar och mindre fett?

Jag har tänkt dra ner lite på fettet och äta kanske lite quinoa till maten ibland, mer grönt, och kanske 1-2 frukter per dag. Försöka undvika godis "alltid", men äta mörk choklad ibland.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    Muminski skrev 2008-08-09 09:57:52 följande:
    Hur gör ni om ni går ut, ska ut med några tjejer ikväll och är ju lite intresserad av att dricka nåt gott, men det kanske inte är så lämpligt? Käka borde inte vara så svårt, har sett att många restauranger anpassat sina menyer till lite mer gi vänliga.
    Går jag ut / på fest så dricker jag vin. Det säger S S S är okej ibland, om det inte är ett sött vin. I övrigt äter jag det LCHF-vänligaste som finns.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151848120

Läs omdömena på denna bok! Vad ska man säga? Har ni läst den?

Och denna då: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9157480028  Nån som har denna? Betyg?
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Maddisen80

Jag håller på att testa mig fram vad jag klara och inte klarar,men det är jättesvårt,läkarna säger att det är bara att leva med det grr

Muminski skrev 2008-08-08 20:25:11 följande:
    OJ... det är inte att leka med... ibs alltså. Klarar du av så hårdsmält mat då?
  • Fjällräven
    Svar på #686
    haha vilka omdömen!
    Jag köpte Gi-noll och är också väldigt tveksam till hans sätt att skriva och referera till forskare men helt utan någon källförteckning! Så jag tar hans egna resultat och forskning med en nypa salt och avvaktar och ser hur det går för mig
  • drömhus
    Linda1976 skrev 2008-08-09 10:49:25 följande:
    Går jag ut / på fest så dricker jag vin. Det säger S S S är okej ibland, om det inte är ett sött vin. I övrigt äter jag det LCHF-vänligaste som finns.www.adlibris.com/se/product.aspxäs omdömena på denna bok! Vad ska man säga? Har ni läst den?Och denna då: www.adlibris.com/se/product.aspx...  Nån som har denna? Betyg?
    Jag har GI noll! och ja, Skalman är en massa tycka och tänkande, riktigt gubbig i sitt sätt att prata och tänka, men jag tror hans metod stämmer bra om man är sockerkänslig. Jag kombinerar med Lars Erik Litsfeldts bok Fettskrämd som är väldigt välskriven och har källhänvnisnignar överallt! Fettskrämd är en mycket bra bok om man är tveksam till varför man ska äta lchf, men den innehåller inte så mkt recept. Det gör däremot GI noll!

Smörstekt har jag köpt, men reagerade på att det var rätt mycket kolisar i recepten i alla fall (iallafall sett u slamans metod)så den får faktsiskt ligga tills det blir fest eller tills jag ska äta mer kolisar på slutet.
Svar på tråden LCHF tråden 3