• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • drömhus
    Maddisen80 skrev 2008-08-09 11:00:31 följande:
    Svar på #670ingen som är medlem på www.kostcoachen.se?
    jo, jag är med där, men tycker det är "fel" fördelning på måltiderna. Inte lika mycket fett som i lchf och lite mer kolisar. Men recepten kan man ju ha att utgå ifrån och fetta till det själv så att säga. Det kostade ju 300 för ett halvår så jag slog till, men jag kommer inte att färlänga mitt medlemskap sen. Går in och läser lite ibland, men inte mer.
  • Linda1976

Ni som gör egen jordnötssås - vilket jordnötssmör använder ni? SKippy? Eller gör eget? Hjääälp!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • drömhus
    Linda1976 skrev 2008-08-09 14:17:31 följande:
    Ni som gör egen jordnötssås - vilket jordnötssmör använder ni? SKippy? Eller gör eget? Hjääälp!
    Oj, jordnötssmör låter väldigt förbjudet, det är det väl en massa socker i? Gör egen i så fall, med mycket smält smör i eller nåt så att du inte får så mycket kolisar.
  • Linda1976
    drömhus skrev 2008-08-09 14:19:00 följande:
    Oj, jordnötssmör låter väldigt förbjudet, det är det väl en massa socker i? Gör egen i så fall, med mycket smält smör i eller nåt så att du inte får så mycket kolisar.
    Ja, jag kände det också, men det ligger ett recept i recepttråden,därför undrar jag.

Drömhus: Kan inte du lägga in länken till recepttråden i ts??
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Great!

• JewelGirl

Idag skulle vi på marknad och mellanlandade på ett McDonalds för att barnen skulle ha lite gröt och vi något att äta.

Beställde en QP-burgare utan bröd och lök (inte så förtjust i lök på burgare), tog en bearnaisedip och en sidesallad till det.
    Kladdade på dipen på burgaren och salladsdressingen visade sig vara lchf-godkänd oxå så salladen slapp bli så tråkig. Drack vatten till det och var på det stora hela mycket nöjd.

• Hägris
    Muminski skrev 2008-08-09 09:57:52 följande:
    Hur gör ni om ni går ut, ska ut med några tjejer ikväll och är ju lite intresserad av att dricka nåt gott, men det kanske inte är så lämpligt? Käka borde inte vara så svårt, har sett att många restauranger anpassat sina menyer till lite mer gi vänliga.
    Jag skulle dricka torrt vin och äta kött och sås.. jag äter kebabtallrik utan pommes ibland på stan tex. på restaurang har dom ju mycket mer att välja på.
    Men SUUUUUUUG!
  • Hägris
    Linda1976 skrev 2008-08-09 10:44:34 följande:
    Jo, jag har kört CK. Gick ju ner 45 kilo med det, och jag VET hur man äter rätt som normalviktig (dvs GI egentligen), men hjärnan funkar inte alltid som den ska iaf. Har inte på långa vägar gått upp allt, men tillräckligt mycket för att dra i bromsen innan det blir övermäktigt. Tycker LCHF är "min räddning nr 2" efter CK. Jag tror inte jag skulle orka pulvra igen faktiskt.Hur planerar ni att äta efter "målgång". Lite mer kolisar och mindre fett?Jag har tänkt dra ner lite på fettet och äta kanske lite quinoa till maten ibland, mer grönt, och kanske 1-2 frukter per dag. Försöka undvika godis "alltid", men äta mörk choklad ibland.
    Jag tänkter ungefär som du jag ska inte äta så här för alltid men sedan unna mig saker med lågt gi och frukt och bär tex. spagetti. ris m.m har jag inget emot att vara utan och jag ska nog försöka ta det lugnt med sockret jag är ju sockeroholic  på avvänjning =)
    Men SUUUUUUUG!
  • JewelGirl
    Linda1976 skrev 2008-08-09 10:44:34 följande:
    Jo, jag har kört CK. Gick ju ner 45 kilo med det, och jag VET hur man äter rätt som normalviktig (dvs GI egentligen), men hjärnan funkar inte alltid som den ska iaf. Har inte på långa vägar gått upp allt, men tillräckligt mycket för att dra i bromsen innan det blir övermäktigt. Tycker LCHF är "min räddning nr 2" efter CK. Jag tror inte jag skulle orka pulvra igen faktiskt.Hur planerar ni att äta efter "målgång". Lite mer kolisar och mindre fett?Jag har tänkt dra ner lite på fettet och äta kanske lite quinoa till maten ibland, mer grönt, och kanske 1-2 frukter per dag. Försöka undvika godis "alltid", men äta mörk choklad ibland.
    Efter "målgång" har jag tänkt äta så GI-anpassat som möjligt, med lite mer kolhydrater än nu men säkerligen ganska LCHF ändå. Kanske tänka lite på det ekologiska så man inte får i sig onödigt med extra jox som inte behövs.
Svar på tråden LCHF tråden 3