• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • JewelGirl

Socialen: Nej har inte kört Montignac, inte ens hört talar om men hur skiljer den sig från vanlig GI. Ska ju gå åter till lite kolhydrater när jag nått målvikten med Lchf. Ska googla lite om den oxå.

• Pillson

jag vill bara göra ett inlägg här om det eviga tjatet om jordnötssmöret i mitt recept... det handlar om 4 msk till 4 portioner... 4 msk är ungefär 1/4 burk och en burk är på 510 gram.. alltså ungefär 100 gram i ett recept... alltså ungefär 25 gram/portion, vilket innebär ungefär 3.5 kolhydrat per portion... helt ok för mig...

over and out

• Innerjoin
    Socialen skrev 2008-08-10 15:00:07 följande:
    Någon som kört Montignac och vet vad skillnaderna är? Vad jag förstår är det mindre fett, man får äta kolhydrater med lågt GI och äta ost och dricka vin. Jag är lite sugen att prova, börjar redan tröttna lite på alla gratänger, puddingar och aromsmör... Trots att jag läser att det är hälsosamt bär det emot med ägg och bacon varje morgon...
    Jag har lånat en bok på bibblan om Montignac. Det jag kommer ihåg var att om man skulle äta frukt, så var det i samband med måltid och helst kokt, typ kompott. Det finns ju annat än ägg o bacon. Tex turkisk yougurth+keso med lite hallon på. Själv tar jag fasta på att känna efter OM jag är hungrig, och inte äta bara för att man "ska". Oftast tar jag bara kaffe+kokosfett m sojagrädde samt några ost o salamiskivor på morgonen.
  • Mary Cherry

Hur är det med ost egentligen? Jag äter rätt mycket ost, men jag har för mig att jag har hört max 100 gram per dag. Jag äter mer än så... Hur mycket kolhydrater är max att äta på en dag, 20 gram har jag hört nånstans, men jag minns inte vem som sa det.

• leende guldbruna

Tjohoo!!

Gått ner ett kg första v!!

Funkar jättebra. men har dragit ner på kotletterna.men blomkålen fortsätter jag med fast idag provade jag "moset" med broccoli istället.t o m killarna vart sålda på den var å handlade typ ölkorv idag fast chorizo smak 0-1 kolh / 100 gram utifall att jag blir sugen.fast jag har inte varit det hitills.
    Jag stinker oxå apa i munnen skönt att det kanske går över,lever på hoppet .
    lycka till !!

• Socialen

Atkins då, det verkar väldigt likt LCHF?

Jodå, jag vet att man kan variera frukosten. Men som sagt, jag vill helst äta mer grönsaker och sånt som jag tycker smakar mer fräscht. Visst kan jag helt enkelt återgå till VV, men jag tycker ändå att jag klarat mig länge på max 20 g kolhydrater/dag och det känns synd att sabba det...

• Muminski
    Pillson skrev 2008-08-10 16:48:01 följande:
    jag vill bara göra ett inlägg här om det eviga tjatet om jordnötssmöret i mitt recept... det handlar om 4 msk till 4 portioner... 4 msk är ungefär 1/4 burk och en burk är på 510 gram.. alltså ungefär 100 gram i ett recept... alltså ungefär 25 gram/portion, vilket innebär ungefär 3.5 kolhydrat per portion... helt ok för mig...over and out
    Inte okej för mig, inte tusan är 4 msk 1/4 burk. Snarare dryga hälften.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Pillson
    Muminski skrev 2008-08-10 19:34:14 följande:
    Inte okej för mig, inte tusan är 4 msk 1/4 burk. Snarare dryga hälften.
    i min burk på 510 gram blir det bara 1/4 taget när jag tar 4 msk.... du kanske har större matskedar?
  • Muminski
    Pillson skrev 2008-08-10 19:36:26 följande:
    i min burk på 510 gram blir det bara 1/4 taget när jag tar 4 msk.... du kanske har större matskedar?
    Min burk var 350 gram. Så då var det inte skedarna det var fel på. Märket på smöret var Skippys. Vilken sort hade du?

I övrigt var det ju så supergott!!
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden LCHF tråden 3