• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Muminski
    Linda1976 skrev 2008-08-12 10:42:37 följande:
    Hello dear!!Japp, man kan lätt tappa 2 kilo första dygnet, speciellt om redan känner sig  svullen och semesterpluffsig, haha....Vikrgrejer funkar bra här, tror inte vikttråden är så superaktiv. Eller vad vet jag, jag har inte vägt mig på läääänge, i ren självbevarelsedrift alltså! Risken finns för tankar som "buhuhuhäää.... det är inte lööööönt, ge mig lite chips"
    Linda..haha precis... vågen blir lätt en väg direkt mot kylskåpet

Jag hade gått UPP 200 gram igår,,utan fusk som potatismos o grejer...men men... hoppas att det har vänt, tänker inte väga mig igen på ett tag iallafall.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Fru Filur

Jag är en sån som inte kan låta bli vågen, så jag skuttar upp på den minst en gång per dag; nykissad på morgonen och ofta även nykissad precis innan sängdags för att få en indikation på hur morgondagen kommer se ut, MEN, jag låter inte de individuella dagarna betyda något känslomässigt, utan ser till den generella tendensen istället.
    För mig så funkar faktiskt det dagliga vägandet bättre än mera sällan för det känslomässiga välbefinnandet, jag kan bättre acceptera variationer uppåt som "dagsform" (kanske inte kissat så mycket, inte bajjat, ätit nåt salt osv).

Min senaste vecka :

Mån : 130,1 (hemkommen från en kolhydratstinn vecka som gav 3 kg upp)
    Tis : -
    Ons : 128,7
    Tor : 127,8
    Fre : 127,8
    Lör : 127,8
    Sön : 126,6
    Mån : 126,9
    Tis : 126,0

Jag räknar alltså med att det kanske kommer stiga uppåt lite till imorgon med tanke på det stora skuttet nedåt.

• Maddisen80

hejsan jag är också ganska ny med lchf har nyss hållt på med gi nu lchf har jag börjat med

Egensinnig skrev 2008-08-12 10:39:34 följande:
    Hej hej! Får en nykomling hänga på tråden?Började köra igår och hade en tuff dag med huvudvärk o trötthet Tyckte jag åt ordentlgit men självklart ett minimum kolhydrater. Idag hade jag tappat 2 kg från igår!? Konstig våg eller kanske tappar man vätska första dygnen?Håller med Linda - ursvårt på semestern, lättare när man har fasta rutiner. På mitt jobb finns en salldsbuffe som är superbra och brukar rädda mig. Har kört liknande kur en gång innan men inte lika strikt som jag tänkt mig nu.Hur har eran vikt rört sig när ni la om kosten till LCHF?Eller ska en sådan fråga läggas i vikttråden?
  • Egensinnig

Fru Filur - samma här. Jag väger mig för att det är kul att se att det rör på sig. Väger o mäter varje morgon och gör en notering per vecka. har veckonoteringar sedan januari. Ganska kul att se hur vikten rört sig. Körde Viktklubb.se i 3 mån o tappade 15 kg men blev så trött på att räkna kalorier. Sen har det varit +/- 0 sen dess tills nu.
    Nu tex väger jag samma som för 2 månader sedan men är 2 cm plus överallt. Ingen aning om varför? Kanske hade jag mer muskler innan? ja,ja.....

• Egensinnig

Fru Filur - samma här. Jag väger mig för att det är kul att se att det rör på sig. Väger o mäter varje morgon och gör en notering per vecka. har veckonoteringar sedan januari. Ganska kul att se hur vikten rört sig. Körde Viktklubb.se i 3 mån o tappade 15 kg men blev så trött på att räkna kalorier. Sen har det varit +/- 0 sen dess tills nu.
    Nu tex väger jag samma som för 2 månader sedan men är 2 cm plus överallt. Ingen aning om varför? Kanske hade jag mer muskler innan? ja,ja.....

• leende guldbruna
    Maddisen80 skrev 2008-08-11 11:54:53 följande:
    Grattis till din viktminskning,det är ju jättebra jobbat, härligt att det gå bra leende guldbruna skrev 2008-08-10 18:35:05 följande:
    Tack tack!!
    ja känns helt underbart, gått ner ett till

hur går det för dig?

motionerar du??
  • February

1 kg kroppsfett är i runda slängor 7000kcal. Dvs att det är omöjligt att gå ner ett kilo fett under en dag. Däremot kan du gå ner mycket annat.
    När man drar ner på kohydraterna så gör sig kroppen av med vätska i första hand eftersom kolhydrater binder vätska.
    Därför har sockerberoende människor ofta fler celluliter och har lätt att "svullna upp". Det var bara ett exempel.

Får du i dig för lite fett per dag så säger du till din ämnesomsättning att vända sig till muskelnedbrytning i första hand för energi och fettet i andra hand.
    Därför är jojo bantning så farligt.
    Du tappar mer och mer muskler för varje gång du drar åt kosten och får mer och mer fett på kroppen trots samma vikt.

Bara några ord på vägen. Lycka till tjejer!

• Linda1976

Hej!

Jag är verkligen inte nån moralhöjare just nu, så jag ska knipa käft om mina utsvävningar, återkommer när jag tagit mig i den berömda kragen.... Jag är trött på att ha semester

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • danitra

Jag har dragit ner på disciplinen lite men försöker ändå hålla mig på matten under veckorna.

Ett riktigt gått recept på tonfisk finns i min blogg om ni är intresserade:
    danitra.blogg.se

• Maddisen80

jag försöker träna 3 ggr i veckan spinning,core tisdagar,kondition torsdagar,styrka fredagar
    leende guldbruna skrev 2008-08-12 14:13:40 följande:

Tack tack!!ja känns helt underbart, gått ner ett till hur går det för dig?motionerar du??
Svar på tråden LCHF tråden 3