• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Socialen

Dame72: nötter innehåller en del kolisar, så tänk pa att inte äta så mycket.

Fjällräven: jag har också syndat i 2 dagar. Resultat: plus 2,7 kilo!!!!

• Lotta71

Idag är det dag 11 för mig. Har mått som en prinsessa o har gått ner 2.4 kg. Idag känns det som att jag har blivit överkörd av en ångvält o är helt slut
    Hoppas det går över fort!!!

Ut o njut av sommaren!
  • Dame72
    Socialen skrev 2008-08-13 07:08:47 följande:
    Dame72: nötter innehåller en del kolisar, så tänk pa att inte äta så mycket. Fjällräven: jag har också syndat i 2 dagar. Resultat: plus 2,7 kilo!!!!
    Självklart vet jag det. Därför är det ju inte det helt perfekta att ha med, bara ok
    **Jag VET vad jag pratar om**
  • mailman

Tja! Har hållt på sen i juni.....  det går jättebra! I Söndags hade vi dop och då syndade jag med en cupcake och frossade i linser och böner...... Jag gick naturligtvis upp nästan 2 kg. Sjukt! Hur går det till? vatten?

Har ett kg kvar till mitt mål, når jag inte målet så gör inte det nåt....Jag mår så himla bra och så skönt att inte leva på latte o bullar längre!
    Vill snart föra in lite mer kolisar. så som linser och bönerr. Saknar det vääääldigt. Hur gör jag då? Rädd att jag kommer gå upp igen.....

Kramkram

• devega

det beror ju helt på hur pass sträng man är med kolhydrater. jag brukar faktiskt ha med mig en morot, valnötter, avokado, bär (kan man slänga ner i en burk bara och äta med sked)

Dame72 skrev 2008-08-13 00:13:17 följande:
    Hello!Är inte nybörjare på low carb eller rivstart eller allt vad det kallas. Men jag är på omstart. Ihop med maken. Så jag har inte så mkt frågor men än:Tips på mat att kunna ta med sig i väskan! Alltså inget som kräver kyl. Ska kunna ätas som typ mellanmål och kanske lite mer lunch aktigt. Nötter ok...makrill i tomatsås...kan funka men är lite söligt om jag inte kan sitta vid ett bord. Mer?
  • devega

morötter och nötter är dock inget jag äter varje dag ...

• February
    mailman skrev 2008-08-13 10:20:50 följande:
    gick naturligtvis upp nästan 2 kg. Sjukt! Hur går det till? vatten?Har ett kg kvar till mitt mål, når jag inte målet så gör inte det nåt....Jag mår så himla bra och så skönt att inte leva på latte o bullar längre!Vill snart föra in lite mer kolisar. så som linser och bönerr. Saknar det vääääldigt. Hur gör jag då? Rädd att jag kommer gå upp igen.....Kramkram
    Yes. Som sagt, kohydrater binder vatten. Det är också därför de flesta kan tappa flera kilon de första dagarna de stryper kolhydratkällorna. Fettet har inte rubbats...
    När du återinför kolhydrater i kosten igen så börja med grönsaker i minst fyra dagar. Öka succesivt. Sedan "lätta" frukter, men ta dem i slutet på varje måltid.
    Därefter så ökar du på med produkter som pasta, ris, potatis osv men öka succesivt.
  • February

Nötter är väldigt bra snacks, men tänk på att om ni äter mycket nötter och frön så ät också en hel del fet fisk för att inte rubba på omega3/omega6 balansen allt för hårt.

• Muminski

Idag ringde doktorn som jag var hos igår för min onda rygg. Hon sa bekymrat att jag hade ketoner i urinet. Men så bra utbrast jag glatt.  Jag går på gi och då betyder väl det att jag är i ketos nu. Så då fick vi det utrett.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Linda1976
    February skrev 2008-08-13 15:04:20 följande:
    Nötter är väldigt bra snacks, men tänk på att om ni äter mycket nötter och frön så ät också en hel del fet fisk för att inte rubba på omega3/omega6 balansen allt för hårt.
    Nja, innehåller ju en del kolhydrater så man får passa sig. Jordnötter innehåller ca 10 gr kolh/100 gram.
    Muminski skrev 2008-08-13 15:11:35 följande:
    Idag ringde doktorn som jag var hos igår för min onda rygg. Hon sa bekymrat att jag hade ketoner i urinet. Men så bra utbrast jag glatt.  Jag går på gi och då betyder väl det att jag är i ketos nu. Så då fick vi det utrett.

Nej nej nej!! Du går på LCHF!!

BTW: Nu är jag back om track igen, efter en tillfällig svacka efter potatismosincidenten!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
Svar på tråden LCHF tråden 3