• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • February

Linda 1976 - Nötter ÄR väldigt bra snacks, oavsett vilken diet du går på och innehåller mycket bra nödvändiga ämnen. (i rätt omega balans)
    Dina 10g carbs per 100g är väldigt lite med tanke på att du bör hålla dig under 100g carbs/dag för att hålla dig själv i ketos.
    Vissa kan gå så lågt som 20g med det är extrem rekomenderas inte pga det du har innanför pannbenet. :-P Skulle vilja påstå att det är direkt onödigt.
    Vill man välja nyttigare nötter så är det naturellt som gäller och då cashew eller t.o.m valnötter som är ännu bättre.

• Linda1976

Ja, jag vet att nötter är bra. För mig som allergiker är det dock bara jordnötter som funkar, om jag vill ha livet i behåll.

De flesta i denna tråden håller sig runt 20 gr kolhydrater per dag, och ca 5% av dagsintaget totalt.

Skulle jag äta 100 gram kolhydrater per dag så skulle jag INTE ligga i ketos, det är alldeles för högt. På bla viktklubben.se anges 50 gram som ketosgräns, och det verkar stämma rätt bra.

Läser man SSS så är 20 gram max, men så extrem är inte jag. Jag ligger nog runt 25-30/dag. Å andra sidan, eskimåerna är nog inte mer korkade än andra, och de äter ofta inga kolisar alls, så den teorin köper jag inte, att det är skadligt för hjärnan att ligga under 20 gr.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Lotta71
    February skrev 2008-08-13 17:45:55 följande:
    Linda 1976 - Nötter ÄR väldigt bra snacks, oavsett vilken diet du går på och innehåller mycket bra nödvändiga ämnen. (i rätt omega balans)Dina 10g carbs per 100g är väldigt lite med tanke på att du bör hålla dig under 100g carbs/dag för att hålla dig själv i ketos.Vissa kan gå så lågt som 20g med det är extrem rekomenderas inte pga det du har innanför pannbenet. :-P Skulle vilja påstå att det är direkt onödigt.Vill man välja nyttigare nötter så är det naturellt som gäller och då cashew eller t.o.m valnötter som är ännu bättre.
    Varför är det inte bra att vara strikt på 20g om dagen?
    Ut o njut av sommaren!
  • Innerjoin

100 g cashewnötter innehåller hela 26 g kolhydrater, så det rekommenderas inte. Jordnötter ca 8 g och Hasselnötter 9.5.
    Det du february skriver om gäller väl de som tror på GI.
    Vi som äter LCHF tycker ju färre kolhydrater desto bättre.
    Finns inga forskningar som visar att vi behöver massa kolhydrater.
    20 g kanske är extremt för dig, men inte för LCHF´are (som jag trodde denna tråden var till för?!)

• drömhus

Hej itråden! Har inte skrivit på ett tag på grund av en svacka. Det är cäl skammen som håller en borta från att skriva, vad vet jag?

Nu kör jag på igen och börjar sakta komma in i ketos. Det är strikta linjen som gäller för mig och som tur är sommaren snart över. Visserligen har jag lite bär i frysen, men de får bli till festliga tillfällen. Jag har inte räknat mitt kolhydratintag per dag men gissar att jag kommer långt under 100 gr per dag. Men jag har börjat fundera på det där med proteiner. För mycket proteiner är ju inte heller bra eftersom en del av dom omvandlas till glukos av kroppen=socker. Kanske därför jag inte går ned i vikt. Jag har ju säkert en stor och uttänjd magsäkc och kan få ned mycket mat iden! Så nu får jag ta och räkna lite. Börjar imorgon.

• Nilsson1

Jag har äntligen börjat å använda minmat.net...Skriver varje dag. Men jag undrar varför inte mina dagliga intag stannar kvar sen på sidan när jag e klar å har tryckt spara ? Ja iaf så får man ju så mkt mer koll !! Jag såg att ni snackade om antal kollisar..jag äter totalt 12 gram kollisar per dag oftast. Blev rädd över att d faktiskt va så lite..men det är ju bra i denna livstil ! Såhär såg min tabell ut..

Kollisar : 3 procent
    Protiener : 19 procent
    Fett : 78 procent..

Vad tycker ni ?

• Fjällräven

Nu är jag i ketos igen, känns riktigt bra! Har ju fortfarande minst 10kg till att gå ner, så nu är det bara å köra på!

Vill gå ner gärna två kilo tills vi ska till läkaren den 27:e, borde väl inte vara helt omöjligt?
    Gäller bara att hålla sig på banan då...

• Hägris

jag har hoppat rakt ner i pumpakärnsträsket, gud så gott vet inte om jag vågar se efter hur farliga dom är ens.

• Egensinnig

Hur vet ni att ni är i ketos?

Jag köpte mandlar igår som var rostade i tamari. De innehöll bara 2,5 g kolhydrater/100 gr. Tyvärr har jag slängt emballaget men jag tror det var Kung Markatta. Ska kolla på Ica nästa gång.

Idag var jag på Gekås i Ullared, med i handväskan ahde jag en halv morot, mandalr, en ölkorv och en avocado samt en tesked. Lätt att bara skära av toppen på avocadon med teskeden som på ett ägg och äta!

Minus 3 kg sen i måndags - jag vet , bara vätska....men ändå liksom....

• Fjällräven

Egensinnig: Visst är det rolig att det går neråt på vågen, även om det bara är mest vatten från början!
    Ketosen känner jag av genom att jag får en väldigt sötaktig smak i munnen, sen påpekar min sambo det så fort jag kommer i närheten och ska pussa honom....Så nu brukar jag retas med han

Är man lite osäker så kan man ju alltid köpa ketosstickor, lite onödig produkt men roligt att se att man verkligen är i ketos och äter rätt.

Svar på tråden LCHF tråden 3