• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Linda1976
    E: Hejhej!! Hur var Ullared?? En massa fynd? Duktiga du som inte föll för Yoggi Jalla och äcklig macka i automaterna där inne

Köp Ketosstickor på Apoteket, att kissa har aldrig varit så roligt Ju vinrödare utslag på stickan desto roligare... Ja, vaffan.... man har inte roligare än man gör sig.

Idag testade jag coleslaw:en. GUD så gott. Först åt jag den till lunch till lax, och sen till kvällsmat med lite stekt fläsk. I det fallet är det bra att mina skånska gener är dominanta. jag älskar stekt fläsk. Förr i tiden åt jag det till mormors stuvade makaroner.... NO MORE FOR ME!!!  Men till coleslaw var det också riktigt gott..
    Nilsson1 skrev 2008-08-13 20:11:28 följande:
    Jag har äntligen börjat å använda minmat.net...Skriver varje dag. Men jag undrar varför inte mina dagliga intag stannar kvar sen på sidan när jag e klar å har tryckt spara ? Ja iaf så får man ju så mkt mer koll !! Jag såg att ni snackade om antal kollisar..jag äter totalt 12 gram kollisar per dag oftast. Blev rädd över att d faktiskt va så lite..men det är ju bra i denna livstil ! Såhär såg min tabell ut..Kollisar : 3 procentProtiener : 19 procentFett : 78 procent..Vad tycker ni ?
    Låter ju som vääääldigt lite kolh eller? Vad äter du som ger så lite? *nyfiken*

Allmän fråga: Ni som skriver i på minmat.net - hur många kcal kommer ni upp i? Jag veeet att man inte ska räkna kcal, men det sitter kvar i huvudet iaf, och kan vara intressant att veta. Jag brukar ligga på 1500-1700 ungefär... Ibland mindre och ibland lite mer.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • devega

Hjärnan kan använda ketonerna som bränsle istället för glukos (kolhydrater). Så att påstå att man skulle bli korkad av för lite kolhydrater är en myt tagen ur luften.

February skrev 2008-08-13 17:45:55 följande:
    Linda 1976 - Nötter ÄR väldigt bra snacks, oavsett vilken diet du går på och innehåller mycket bra nödvändiga ämnen. (i rätt omega balans)Dina 10g carbs per 100g är väldigt lite med tanke på att du bör hålla dig under 100g carbs/dag för att hålla dig själv i ketos.Vissa kan gå så lågt som 20g med det är extrem rekomenderas inte pga det du har innanför pannbenet. :-P Skulle vilja påstå att det är direkt onödigt.Vill man välja nyttigare nötter så är det naturellt som gäller och då cashew eller t.o.m valnötter som är ännu bättre.
  • Linda1976
    Innerjoin skrev 2008-08-13 21:12:31 följande:
    Läs detta, det är sååå bra:airamsmat.webblogg.se/2006/december/dagordnin...
    Verkligen!

Även om jag HAR behov av lite grönt, så är det precis så det är.

Jag tål inte kolhydrater i form av bröd, ris, pasta osv... Nu åt jag det ÄNDÅ mån+tis och igårkväll så jag höggravid ut, jag lovar. Jag såg ut att va i 7e månaden, och jag mådde urk. Det ÄR inte värt det längre.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Egensinnig

Linda - Ullared var riktigt bra! Avslutade med en kebasallad
    köpte allt en liten knodd kan behöva på fsk.

Innerjoin - kanonblogg! *sparar länk*

Någonstans läste jag att man inte skulle äta livsmedel som hade mer än 5g kolisar/100g. Någon som tänker så eller hållre ni er bara till max 20, 50 100 g per dag el dyl?

• godisanna
    Stämmer såå bra! är i karlstad på kurs nu å våndas lite över lunchen imorgon.. möjligtvis pizza.. men man kan ju välja sallad. å vi bor på ett jätte bra hotell som serverar plock buffe på både morgonen och kvällen.
  • Mary Cherry

Man ska hålla sig borta från kalas. Iofs åt  jag bara en bit smörgåstårta och sju vingummin så det kunde ju varit värre, men det hade ju helt klart varit bättre att låta bli helt.

• devega

Oj, det där var verkligen till överdrift för min del. Jag äter grönsaker, sallad och massor med ost och en del mejeriprodukter. (Å andra sidan äter jag inget annat kött än fisk). Jag vill fortfarande att mat ska vara en njutning inte bara nåt man ska stoppa i sig för att man måste. Dessutom älskar jag grönsaker alldeles för mycket för att sluta med det. Men det är ju det som är så intressant med LCHF, alla är så olika och man måste hitta sin egen väg. :)

• W W
    Mary Cherry skrev 2008-08-13 21:39:10 följande:
    Man ska hålla sig borta från kalas. Iofs åt  jag bara en bit smörgåstårta och sju vingummin så det kunde ju varit värre, men det hade ju helt klart varit bättre att låta bli helt.
    smörgåstårtan är väl rätt okej bara man kommer ihåg att slänga bort brödet någon gång när ingen tittar 
    So not a princess - stop staring at my breast and touch them!
  • Linda1976
    devega skrev 2008-08-13 21:46:34 följande:
    Oj, det där var verkligen till överdrift för min del. Jag äter grönsaker, sallad och massor med ost och en del mejeriprodukter. (Å andra sidan äter jag inget annat kött än fisk). Jag vill fortfarande att mat ska vara en njutning inte bara nåt man ska stoppa i sig för att man måste. Dessutom älskar jag grönsaker alldeles för mycket för att sluta med det. Men det är ju det som är så intressant med LCHF, alla är så olika och man måste hitta sin egen väg. :)
    Men läser man recepten på hennes sida, så är de inte direkt asketiska! Det där är nog skrivet lite tillspetsat, tror jag
    Egensinnig skrev 2008-08-13 21:34:35 följande:
    Linda - Ullared var riktigt bra! Avslutade med en kebasallad köpte allt en liten knodd kan behöva på fsk.Innerjoin - kanonblogg! *sparar länk*Någonstans läste jag att man inte skulle äta livsmedel som hade mer än 5g kolisar/100g. Någon som tänker så eller hållre ni er bara till max 20, 50 100 g per dag el dyl?
    Vad roligt att du fyndade, ibland hittar man ju nada där...

Ang kolhydrater: Det mesta "tillåtna" innehåller inte mer än 4-5 ändå, men jag är inte superpetnoga, äter en del bär som innehåller lite mer, och morot innehåller 8. Feta mjölkprodukter innehåller oftast 3-3,5 och ost inte mer än 1-2 för det mesta, så det löser sig oftast av sig själv. Försöker dock att dagens totalintag inte överstiger 5-7%. Råkar det bli 25-30 gr  kolisar en dag är det inte hela världen, försöker hålla mig till max 20 oftast iaf...
Svar på tråden LCHF tråden 3