• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • JewelGirl
    Maddisen80 skrev 2008-08-14 07:59:03 följande:
    Svar på #781vad får man äta för kött när man kör lchf?
    Allt kött, ju fetare desto bättre. Så helst fläskkött tex. Nötkött får man komplettera med mer fett, fisk finns både fet och mager. Fågel är oxå rätt magert, äter du kyckling så ät även skinnet oxå.
  • Maddisen80

Fläskkött är de det jag äter mest och kyckling med

JewelGirl skrev 2008-08-14 08:18:29 följande:
    Allt kött, ju fetare desto bättre. Så helst fläskkött tex. Nötkött får man komplettera med mer fett, fisk finns både fet och mager. Fågel är oxå rätt magert, äter du kyckling så ät även skinnet oxå.
  • Mary Cherry
    JewelGirl skrev 2008-08-14 08:18:29 följande:
    Synd att kycklingskinn är så j-la äckligt.

Efter smörgåstårta och vingummin igår kändes det sådär med fläskkotlett och gräddsås till frukost. Jag höll filpaketet i handen men tog rester från igår ändå, nu ska jag hålla mig på den feta vägen.
  • JewelGirl

Knaprigt kycklingskinn är gott

• Mary Cherry

Blir inte kycklingen innanför torr om man ska lyckas få skinnet knaprigt? Jag tycker det är slemmigt.

• Boktokig

Detta verkar vara en intressant tråd, så jag tror jag hänger på.
    Själv har jag kört rätt strikt lchf i 5 dagar nu, så man är ju nybörjare
    Men... Å andra sidan så har jag tappat 1,3 kg och jag har inte gått hungrig en enda sekund!
    Min mage känns inte alls lika plufsig som innan och dessutom så känner jag inget direkt sötsug heller.
    Visserligen har jag bara omkr 6 kg att bli av med, men efter att ha testat div grejer så hoppas jag verkligen att detta kommer att hjälpa mig.
    Ha det så bra och lycka till på er alla.

• JewelGirl

Mary Cherry skrev 2008-08-14 08:37:45 följande:

Blir inte kycklingen innanför torr om man ska lyckas få skinnet knaprigt? Jag tycker det är slemmigt.
    Nej inte när man lagar den i ugn eller på kolgrill/gasolgrill Och sen hänger det ju lite på kryddning och att man har på lite lite olja. Då blir det inte slemmigt
  • Linda1976
    Boktokig skrev 2008-08-14 09:21:50 följande:
    Detta verkar vara en intressant tråd, så jag tror jag hänger på.Själv har jag kört rätt strikt lchf i 5 dagar nu, så man är ju nybörjare Men... Å andra sidan så har jag tappat 1,3 kg och jag har inte gått hungrig en enda sekund!Min mage känns inte alls lika plufsig som innan och dessutom så känner jag inget direkt sötsug heller.Visserligen har jag bara omkr 6 kg att bli av med, men efter att ha testat div grejer så hoppas jag verkligen att detta kommer att hjälpa mig.Ha det så bra och lycka till på er alla.

Välkommen! Här ska vi gå ner allt från 2-3 kg till typ 30-40 så det finns alla varianter

Ang kyckling och magert kött: Jag häller hellre på lite smällt smör än äter skinnet

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Nilsson1
    Linda1976 skrev 2008-08-13 20:52:56 följande:
    Låter ju som vääääldigt lite kolh eller? Vad äter du som ger så lite? *nyfiken* Allmän fråga: Ni som skriver i på minmat.net - hur många kcal kommer ni upp i? Jag veeet att man inte ska räkna kcal, men det sitter kvar i huvudet iaf, och kan vara intressant att veta. Jag brukar ligga på 1500-1700 ungefär... Ibland mindre och ibland lite mer.
    Jo jag tycker oxå att det lät lite..men egentligen så äter jag precis rätt..äter bara liite sallad, dem kolhydraterna jag får i mig är ifrån mejerier, å bären..jag äter mkt fisk å sånt..kanske e därför..men såklart så varierar mitt kolhydratsintag mkt beroende på om d e helg eller vardag å vad jag äter..Men jag klagar inte..jag går ju ner 1,3 kilo på två dagar så :)
Svar på tråden LCHF tråden 3