• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80
    Svar på #788
    baktokig,välkommmen hit, hoppas du kommmer trivas här,grattis till din viktminskning
  • Mary Cherry
    Linda1976 skrev 2008-08-14 09:52:23 följande:
    Välkommen! Här ska vi gå ner allt från 2-3 kg till typ 30-40 så det finns alla varianter Ang kyckling och magert kött: Jag häller hellre på lite smällt smör än äter skinnet
    Smart! Det gör nog faktiskt jag också, skinnet är inte gott!
  • Boktokig

Jag kommer nog trivas som fisken i vattnet

Jag kollade lite på minmat.net om hur mycket jag har ätit idag. 79%fett 16%protein och 5% kolhydrater. Tycker att jag har ätit rejält, men kommer ändå inte upp i mer än max 1000 kalorier.

• Angelica77

Skriver in mig här. Kört LCHF innan sommarn men haft ett uppehåll och med svullen mage njutit av bröd mm som jag egentligen inte borde gjort.

Nu har jag fått nog av att se sådär höggravid ut på kvällarna - jag som annars är en smalis och som folk höjer lite på ögonbrynen åt när jag sitter o äter GI-mat mm.

Men jag förklarar att det är för mitt eget välmående skull och skillnaden är stor mot när jag åt pasta, ris, bröd mm.

Behöver nog inte gå ner i vikt direkt utan som sagt bara få bort en bullrig, smärtande, svullen mage.

Äter en hel del mejeriprodukter och älskar creme fraicheröror, gräddsåser, turkisk yoghurt mm. Njuter även varje dag av att unna mig mörk choklad mellan 70-85%.

Ska läsa ikapp lite här i tråden

• Mama M

Hej. Är på 7:e dagen sen jag började strikt LCHF och börjar känna mig konstig och har huvudvärk. Är det någon som känner igen symptomen och isåfall går det över?

• JewelGirl

Mama M: Det går över. Det är övergångsfasen från kolhydrat/sockerdrift till fettdrift. En del mår kasst, andra lindrigt och det finns säkert dom så inte märker något alls. Håll bara ut så går det över på några dagar.

Själv kände jag mig konstig, skum yrsel och lätt huvudvärk i några dagar.

• Egensinnig

Kul med fler nykomlingar i tråden!

Efter 4 dar mår jag fortfarande skumt o är på uruselt humör.....maken är redan trött o frågar när jag ska börja äta kolhydrater igen.....o jag vacklar faktiskt....idag har jag levt på ägg, smör, mayo o kött....ont i magen o tokdålig i magen.....

idag ahr jag ätit 2 % kolhydrater men 2750 kcal...kcal spelar kanske itne så stor roll men känns ändå för mycket. Lätt att man blir fixerad av minmat.se.............

Hur har era LCHF-resor sett ut? Viktminskning? Humör? Mående?

• Mama M

Tack för info. Då håller jag ut. Är rätt kass i magen också, känns som om det är massa slaggprodukter som ska ut. Men vad gör man inte. Har läst en del om detta och tror det kan passa mig. Fler års deppression, pco och ledvärk.

• Fru Filur
    Egensinnig skrev 2008-08-14 20:54:22 följande:
    Hur har era LCHF-resor sett ut? Viktminskning? Humör? Mående?
    Jag är inne på min första resa med LCHF och klev på tåget den 16:e juni i år. Har hoppat av och luftat mig på några perronger under resans gång men alltid hunnit med tåget igen innan avgång :o)

Viktminskning totalt sedan starten är ca 6 kg, vilket jag är nöjd med (tåget stod still en vecka och jag plockade upp 3 kg av de då 5.4 tappade kg så jag fick starta om lite)

Humör och mående ; har bara märkt av positiva förändringar, blivit lugnare och fördragsammare. KAN också ha att göra med att jag var så inihelvete stressad på jobbet att jag inte märkte om jag var sur och grinig pga av stress eller omställningsbesvär. Omgivningen har i alla fall inte klagat högljutt.
    Har haft ett par migränanfall, men de har jag ju alltid lite då och då, och att jag började gnissla tänder och få ont i käkarna var nog stressrelaterat, för det gick över när semestern började
    Har upptäckt att mina vanliga triggerpunkter för smärta är mindre ömma.

Jag började helt cold turkey med att ta bort alla de vanliga kolhydratkällorna utan att trappa ner, men har mått oförskämt bra trots detta, och kan inte direkt påminna mig några besvärliga omställningsbesvär ; jag var lite trött och matt en dag, men det gick över snart nog...
  • Sushi

Hejsan!

Får jag vara med här?

Efter att ha väntat länge nog så har jag äntligen skaffat mig motivationen och inspirationen att börja med GI. I helgen läste jag ut 2 GI- böcker och sen var det bara att köra
    Jag och sambon börajde i måndags och det går över förväntan bra (peppar,peppar).

Är det någon som har tips på en bra, lättläst GI-bok? Jag själv har:

"GI-noll! För kvinnor som vill äta sig smala" av Sten Sture Skaldeman
    "GI i praktiken" av Ola Lauritszon

Bägge är jättebra men Skaldemans bok sträckläste jag

It´s not the fall that hurts- it´s when you hit the ground
Svar på tråden LCHF tråden 3