• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Sushi

Har ni tips på någon bra "frukost på väg"? Jag kommer börja skolan igen snart och behöver ha med mig mat (gärna mat som inte alltid behöver värmas)

It´s not the fall that hurts- it´s when you hit the ground
  • JewelGirl
    Sushi skrev 2008-08-15 05:40:03 följande:
    Har ni tips på någon bra "frukost på väg"? Jag kommer börja skolan igen snart och behöver ha med mig mat (gärna mat som inte alltid behöver värmas)
    Kokta/stekta kalla ägg med stekt bacon. Färsbiffar går oxå bra kalla med en kall sås.
  • ccamilla

Hej!

Camilla heter jag och jag är en sockerholic! Jag har gått på denna diet tidigare i våras. Men sommaren var en stor sockrig minneslucka som nu gått mig förbi... Ni vet som så när man har förträngt att man tog den sista kanelbullen på kakfatet... efter att ha tagit 5 andra bullar tidigare.

Mamma till Ebba 3 år och Emil 1 år. Vi har dagis inskolning just nu.

Så nu hänger jag med i er tråd. Men behöver tips och stöttning.

Letar febrilt efter en dags/veckomeny med olika frukost/lunch/middagstips.
    Har Skaldemans bok. Men behöver en mer med menyer rakt upp och ner.

Någon som vet?

Min gravidmage (var nu ett år sedan vår Emil hoppade ut) blir bara större och större...INTE POSITIVT!

• Maddisen80
    Svar på #795
    Undra om lchf fungerar när man har ibs, men jag få prova, jag skriver ner en matdagbok vad jag klara av att äta och inte äta
  • Linda1976
    Svar på #804
    Sushi skrev 2008-08-14 22:50:24 följande:
    Hejsan!Får jag vara med här?Efter att ha väntat länge nog så har jag äntligen skaffat mig motivationen och inspirationen att börja med GI. I helgen läste jag ut 2 GI- böcker och sen var det bara att köra Jag och sambon börajde i måndags och det går över förväntan bra (peppar,peppar).Är det någon som har tips på en bra, lättläst GI-bok? Jag själv har:"GI-noll! För kvinnor som vill äta sig smala" av Sten Sture Skaldeman"GI i praktiken" av Ola LauritszonBägge är jättebra men Skaldemans bok sträckläste jag

Hej! Bara en liten upplysning  i all välmening! Detta är inte en GI-tråd, LCHF är låååångt ifrån normal GI-kost. Personligen så gillar jag Fredrik Paulúns receptböcker som han skrivit ihop med Oscar de Hoij (så stavas det inte).

ccamilla: Välkommen!! Om du söker på LCHF på adlibris så kommer det upp en bok som heter Smörstekt med menyer, och på kolhydraterifokus.net finns det en massa recept.

Egensinnig: Min kropp har nog vant sig vid att snabbomställa till ketos... Jag har ju börjat pulvra 100 gånger senaste året och kroppen fattar direkt. Men allra första gången jag skulle in i ketos så mådde jag skit i säkert över 1 v. Jag hade provat nån vecka till, ätit liiiite mer kolisar, typ lite mer sallad, lite bär&yoghurt osv. Det finns ju de som äter 30-40 gr kolisar/dag och ändå lyckas. Tror det viktigaste är att undvika de solklara fällorna, bröd, pasta, potatis, ris....

KRAM till er alla i tråden!!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Sinova

Gällande mat att ta med så brukar jag göra en "macka" bestående av ostplätt med pålägg (smört och ost/salami/skinka). Funkar att ha i väskan några timmar i alla fall, särskilt om man tar den från frysen. Ostplättarna liknar kesobrödet lite och görs så här:
    2 ägg
    3 msk majonäs
    riven ost, ca 3-4 dl
    Salt, peppar, andra kryddor om man vill.
    Blanda, klicka ut på plåt och grädda.

Så vill jag tipsa om en sida med massa skojsiga produkter:
    www.netrition.com. Läste i en blogg om en tjej som beställt därifrån och det hade funkat bra men frakten var dyr. Men drömma kan man ju. Hittade bl a kalorifri sylt och low carb jordnötssmör...Man får flytta till USA helt enkelt!

• Angelica77
    Maddisen80 skrev 2008-08-15 09:27:24 följande:
    Svar på #795Undra om lchf fungerar när man har ibs, men jag få prova, jag skriver ner en matdagbok vad jag klara av att äta och inte äta
    Absolut. Det är en jätte vinst man får när man börjar äta LCHF och har IBS. Förändringen är ganska omedelbar. Smärtor, svullen mage och gaser är som bortblåsta när jag skippar mjöl, pasta, ris mm.
  • Muminski

Hej hej.

Linda: Min tanke var ju att börja med GI (som jag sa till doktorn att jag höll på med) men så upptäckte jag att det här med LCHF var mycket roligare Lättare tycker jag oxå.

Vågen visar nu minus 2 kg och jag har hållit på sedan onsdag förra veckan. Rätt okej. Jag blir lika förvånad varje gång jag ställer mig på vågen! Detta funkar ju och nu mår jag bra. Ingen huvudvärk eller yrsel kvar.

Jag tror oxå att denna kost är mer lämplig för ibs personer eftersom man skippar så mycket jästprodukter och spannmål. Jag hade innan jag började med detta så mycket problem med magen, fick panikont efter jag ätit och så var det toadags... ursäkta intimiteten. Nu är det helt annat och jag har inte ont, är inte ett dugg svullen och jag ser ett ljus i horisonten infor nästa års badsäsong...om man nu ska våga ropa hej... 

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Linda1976

Kaiza: Det är klart vi satsar på BEACH 2009! Och alla andra beachar efter det - detta är ju för resten av livet, även om det blir lite mer frukt&grönt för mig när jag är smal, och kanske en och annan knäckemacka...

Pasta, ris, vitt bröd och potatis är det bye bye till för evigt, om det inte är så att det är bordsservering på bröllop eller nåt.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
Svar på tråden LCHF tråden 3