• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80
    Svar på #808
    angelica77 tackar så mycket för ditt svar,då kan jag äta lchf i lugn och ro,men pasta,ris,potatis kan jag ej
  • Maddisen80
    Svar på #809
    Kaiza grattis till din viktminskning det är ju jättebra, då ska jag försöka vara strikt med lchf och gå ner på köpet
  • Maddisen80
    Svar på #809
    Kaiza grattis till din viktminskning det är ju jättebra, då ska jag försöka vara strikt med lchf och gå ner på köpet
  • Maddisen80

Ni kan göra blomkålsmos,zuchinnipasta,grönsaksgratänger

Ansapansa skrev 2008-08-15 13:34:46 följande:
    alltså min sambo ska haka på detta, men i stället för potatis,pasta ris mm behöver han någon mycket mättande(har sagt att det räcker ofta med en härlig gräddig sås,kött och lite grönsaker) men han tycker inte att det räcker. Han jobbar på posten och är hungrig som en häst varje dagvad äter ni till köttet och såsen?
  • Ansapansa

tack för svaret!!!
    nu ska här testas!

• Linda1976

La in detta på kif också! Nån här som vet?

Har beslutat mig för att äta sparsamt med jordnötter då och då, dels för att det är den enda nöt jag tål, och dels för att jag faktiskt tycker det är gott!

Dock blir jag konfunderad - jordnötter från Parrot (vanliga saltade) innehåller 10 gr kolhydrater/100 gr, och äter jag 25 gram så är det rätt ok känner jag.

Kung Markattas ekologiska sockerfria jordnötssmör innehåller bara nötter&salt men ändå 21 gr kolhydrater/100 gram. HUR är det möjligt? Nån som har en teori

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • leende guldbruna
    Muminski skrev 2008-08-12 20:00:23 följande:
    Jaa skittrist och ont! Men jag är själv skeptiskt till doktorns diagnos... men men... ska utredas vidare... har ju haft ont sedan februari men tränat och promenerat som en toka för att alla sagt att det ska bli bättre men det har det inte blivit.  Jobbigt när lillen ska bäras o kånkas på.
    jag har oxå diskbråck

men varför tror du inte att det e det??
    andra gången jag har det op 01. så e ganska less redan nu å lite skrajsen oxå. fått samma tips som dig samt vikt nedgång. ???
  • Muminski
    Ansapansa skrev 2008-08-15 13:34:46 följande:
    alltså min sambo ska haka på detta, men i stället för potatis,pasta ris mm behöver han någon mycket mättande(har sagt att det räcker ofta med en härlig gräddig sås,kött och lite grönsaker) men han tycker inte att det räcker. Han jobbar på posten och är hungrig som en häst varje dagvad äter ni till köttet och såsen?
    Jag äter broccoli eller brysselkål. Jag blir mättare för varje dag som går och har fått minska mina portioner så be honom hålla ut om han är hungrig de första dagarna.
    Maddisen80 skrev 2008-08-15 13:38:40 följande:
    Svar på #809Kaiza grattis till din viktminskning det är ju jättebra, då ska jag försöka vara strikt med lchf och gå ner på köpet
    Tackar, det känns bra
    leende guldbruna skrev 2008-08-15 15:12:52 följande:
    jag har oxå diskbråck men varför tror du inte att det e det??andra gången jag har det op 01. så e ganska less redan nu å lite skrajsen oxå. fått samma tips som dig samt vikt nedgång. ???
    Jag har mer problem med själva skelettet känns det som, att det är något knas med "gångärnet" där benet sitter i sätet och bakbenet, men jag erkänner lite ont i ryggen har jag ju oxå. Doktorn tyckte inte att jag var överviktig när jag träffade henne men jg har ett bmi på 27. Eftersom jag är tung i mig själv behöver jag träna mycket för att få en bra stabilitet i kroppen. Då kan några kilo hit och dit vara avgörande.

Förstår att du är less, men numera vill man inte gärna operera diskbråck.. ja om man inte kan kissa och sådant så gör de ju det..annars är det just träning och pillertrillande som gäller.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Linda1976 skrev 2008-08-15 14:30:15 följande:
    La in detta på kif också! Nån här som vet? Har beslutat mig för att äta sparsamt med jordnötter då och då, dels för att det är den enda nöt jag tål, och dels för att jag faktiskt tycker det är gott! Dock blir jag konfunderad - jordnötter från Parrot (vanliga saltade) innehåller 10 gr kolhydrater/100 gr, och äter jag 25 gram så är det rätt ok känner jag. Kung Markattas ekologiska sockerfria jordnötssmör innehåller bara nötter&salt men ändå 21 gr kolhydrater/100 gram. HUR är det möjligt? Nån som har en teori
    Va... 21 gram... jaa ställer mig också den frågan hur det är möjligt. Vad säger ingrediensförteckningen då? Kan det vara så att det finns olika jordnötssorter? Näej det är det väl inte? *funderar*
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden LCHF tråden 3