• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • leende guldbruna
    Muminski skrev 2008-08-15 15:26:34 följande:
    Jag har mer problem med själva skelettet känns det som, att det är något knas med "gångärnet" där benet sitter i sätet och bakbenet, men jag erkänner lite ont i ryggen har jag ju oxå. Doktorn tyckte inte att jag var överviktig när jag träffade henne men jg har ett bmi på 27. Eftersom jag är tung i mig själv behöver jag träna mycket för att få en bra stabilitet i kroppen. Då kan några kilo hit och dit vara avgörande.Förstår att du är less, men numera vill man inte gärna operera diskbråck.. ja om man inte kan kissa och sådant så gör de ju det..annars är det just träning och pillertrillande som gäller.
    jaaa precis där gör det ont på mig oxå.inne i skinkan lixom.
    jo jag vet att de inte op,vill inte det heller ,men trött på att gå omkring med smärta.

jag har ingen smärta i ryggen alls.men dom tror att det kommer därifrån iaf, jaja får se ,har magnet röntgat i tisdags.
    iaf e jag glad att det funkar så bra med LCHF.

Fast jag har inet alls fattat varför coleslaw inte ska va bra.den innehåller ju majjonäs å yoghurt.egen gjord alltså.

jag gjorde en jättegod shake igår till mellis med barnen.
    turkisk yoghurt, isbitar, blåbär, lite banan å grädde tog min portion 2 dl å la i lite fruktsocker till killarna ,mums.

lycka till allihop!!
  • Muminski
    leende guldbruna skrev 2008-08-15 15:34:46 följande:
    jaaa precis där gör det ont på mig oxå.inne i skinkan lixom.jo jag vet att de inte op,vill inte det heller ,men trött på att gå omkring med smärta.jag har ingen smärta i ryggen alls.men dom tror att det kommer därifrån iaf, jaja får se ,har magnet röntgat i tisdags.iaf e jag glad att det funkar så bra med LCHF.Fast jag har inet alls fattat varför coleslaw inte ska va bra.den innehåller ju majjonäs å yoghurt.egen gjord alltså.jag gjorde en jättegod shake igår till mellis med barnen.turkisk yoghurt, isbitar, blåbär, lite banan å grädde tog min portion 2 dl å la i lite fruktsocker till killarna ,mums.lycka till allihop!!
    Va?? Har du?? Men vad tusan... ska man alltså våga lita på en doktors diagnos?

Ska på röntgen i november men läkaren sa att man inte ser ngt diskbråck på vanlig röntgen. Dock är hon rätt så säker på sin diagnos.
    Men hur ska jag kunna träna när jag inte kan gå eller vara aktiv några längre stunder utan att det gör ****censur**** ont?
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • leende guldbruna
    Muminski skrev 2008-08-15 15:41:53 följande:
    Va?? Har du?? Men vad tusan... ska man alltså våga lita på en doktors diagnos? Ska på röntgen i november men läkaren sa att man inte ser ngt diskbråck på vanlig röntgen. Dock är hon rätt så säker på sin diagnos.Men hur ska jag kunna träna när jag inte kan gå eller vara aktiv några längre stunder utan att det gör ****censur**** ont?
    nej vanlig röntgen visar inte be om magnet röntgen!!
    ja träna kan du sen du pepprat kroppen med morfin likn preparat, inte kul
    här i gävle har de 4 mån kö till magnet röntgen ringde stockholm -löwenströmska å fick komma efter 5 dgr, väntar på resultat nu. tjatar å tjatar -härnäst om sjukskrivning ,jobbar på kyrkogård -krattar,rensar ogräs mm . ja du hör det går ju inte!!

måste be om starkare med ,för de här hjälper inte nå mer men det e lite läskigt när man har småbarn hemma e ju så trött då.

ja ja lycka till med smärtan å tjata på.

ska kolla om det var ok med blåbär nu, e sugen på en till grädd drink
  • leende guldbruna

oj det var inte så bra-får ta hallon ist å hoppa över banan oxå

men det var inte så mycket blåbär får jag trösta mig med!

• Dame72
    Ansapansa skrev 2008-08-15 13:34:46 följande:
    alltså min sambo ska haka på detta, men i stället för potatis,pasta ris mm behöver han någon mycket mättande(har sagt att det räcker ofta med en härlig gräddig sås,kött och lite grönsaker) men han tycker inte att det räcker. Han jobbar på posten och är hungrig som en häst varje dagvad äter ni till köttet och såsen?
    Jag och min man körde igång i måndags. Det är lite mutter och så, han vill gärna plocka på mer mat. Men jag säger åt honom, känn efter! Är du inte mätt eg? Och jo, det får han ju hålla med om. Dricker mkt vatten dessutom.
    Det kommer säkert ta nån vecka innan din sambo är inne i rätt tänk, du får peppa järnet under tiden.
    **Jag VET vad jag pratar om**
  • Linda1976

Har nu mailat Kung Markatta ang jordnötssmöret! Ska bli spännande att se vad de säger!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Egensinnig

Sushi - gör en omelettrulle. Stek en omelett o fyll med valfri fyllning - tex ost, philadelphia, skinka, salami

• Linda1976
    Egensinnig skrev 2008-08-15 20:04:51 följande:
    Sushi - gör en omelettrulle. Stek en omelett o fyll med valfri fyllning - tex ost, philadelphia, skinka, salami
    Hej dear! E&A var på Liseberg idag, jag hade tänkt följa med men var tråktråkig och stannade hemma och röjde på mitt kontor.

Ska laga kvällsmat nu tänkte jag - sushi LCHF-style - varför inte? Hur mår du förresten?
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Egensinnig

Fru Filur - intressant att höra hur andra gjort o mått - sen skriver du så kul med!

ccamilla - våra bästa GI recept av Ola Lauritzon tycker jag är kanon. har lagat ALLT förra vändan jag då jag körde GI. Många favoriter har stannat kvar i familjens meny! Inte renhårig LCHF men bra GI-mat.

Sushi - välkommen! ( jag är ny sedan denna veckan med)

Linda - ja det låter vettigt. Mår faktiskt lite bättre idag efter att ha ätit sjuuuuuka mängder fett igår
    Idag fettrikt men lite mindre mat o mår riktigt ok! Var o fikade hos brorsan. De bjöd på rabarberpaj...jag fårgade: Har du fet ost? har du smör? o så gjorde jag mig ett gäng ostrullar med smör I think I´m getting the hang of it............
    Kram right back at ya!

Kaiza - hur länge hade du huvudvärk o yrsel? Skönt att du mår bättre o bra minskning!

OT - jag skojade till det med att kapa av mitt långa hår till en kort mörkbrun/svart/röd page - såååå nöjd! Känner mig ännu mer peppad att bli av med dubbelhakan så håret kommer till sin rätt....

• Linda1976

Jasså snygg-broren Jag kan höra dig "Har du fet ost?"

Svar på tråden LCHF tråden 3