• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • mailman

Här här det oxå många mil till barnvakt och en pappa som är borta mycket. Men nu behöver jag en paus från mammalivet på ett par timmar. Mammorna ska göra stan osäker imorn En flaska Moet i kylen står och ropar mitt namn!Glad

• Dame72

Alltså, jag gillar också fest. Men det är ju det som känns lite som ett problem om jag fortsätter strikt low carb. På ett vis känns det rätt och riktigt, men vill jag ut på fest ibland så bryter jag ju ketosen, och gå i och ur ketos är ju inte direkt lämpligt. Dessuom....att festa utan kolhydrater i kroppen kan ta en ände med förskräckelse. Man tål mkt mindre. Har upplevt det själv och har kompisar som kan "vittna".
    Ett par glas rött kanske inte stör ketosen, eller?

**Jag VET vad jag pratar om**
  • fairyfloss

En fråga som jag inte lyckas få rent svar på när jag läst om LCHF, får man äta kolhydrater i form av frukt? Jag äter knappt några stärkelserika livsmedel, men mycket frukt, grönsaker, fett och protein. Är det nån form av LCHF eller har jag nån egen slags diet ?

• Socialen

fairyfloss: ingen frukt i strikt LCHF, möjligen lite bär

• fairyfloss

Socialen skrev 2008-08-16 08:19:31 följande:

fairyfloss: ingen frukt i strikt LCHF, möjligen lite bär
    Jaså så trist. Då har jag väl hittat på en egen diet då, får leta vidare efter likasinnade! . Tack för att du svarade!
  • Egensinnig

fairyfloss - det låter mer som stenålderskost som en massa människor äter. Kanske finns det forum på nätet för det med?

Linda - måste bara tala om att Linda var en exemplarisk gäst hela festen. Fick fantastisk hjälp med videofilmning och massa annat. Tycker det bara det är trevligt om man känner sig hemma i gästsängen - det är det den är till för!

Minus 3,3 kilo idag....men då körde jag grymt strikt igår och det blev itne så många kalorier heller. Var helt enkelt inte hungrig. Idag å andra sidan har jag redan goffat i mig en halv dagsranson minst! 3 ägg, 1 pkt bacon, 20 g smör, 1 dl grädde, 3 msk cf,svamp,lök,persilja. MUMS!!

• Egensinnig

Och nej jag är inte heller nykterist
    Tänker köra strikt i några veckor o sedan blir det nog ett glas vin och lite 85% choklad på lördagar.

• Linda1976

Egensinnig: Tack dear. Ja, det är ju fördelen med mig, jag hinner somna innan jag blir odräglig E fixade de sista bilderna igår, nu ska datorn tydligen bara jobba med dem också.

Idag ska dottern och jag hem till några kompisar (faktiskt en tjej jag träffade på FL när vi var nygravida). Supertrevligt, men det betyder frestelser. Synd att det ska vara så jobbigt att vara social

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Boktokig

Usch, idag har jag fallit offer för min hemliga last... Ferraribilar... Jag lyckades hejda mig efter 4-5 st, så det har ju förmodligen ite så stor betydelse för min del.
    Tyvärr så har vågen stått still de senaste dagarna och jag har vil ha mer resultat, för annars tappar man lätt motivationen. Hur har det varit för er andra? Har det stått still ett tag och kommit igång igen och i så fall, hur länge stod det still?

• Mary Cherry
    Boktokig: Lustigt att du skrev det för jag vägde mig imorse och har inte gått ner nånting sen i måndags. Förra veckan gick jag ner 3,4 kg men det lär ju bara ha varit vatten då. Jag funderar på att börja viktväkta istället, jag gör det här för att gå ner i vikt och då vill man ju se resultat. Egentligen gillar jag inte alls vv.
Svar på tråden LCHF tråden 3