• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Ansapansa

vilka grönsaker äter ni? har läst om olika grönsaker i begränsad mängd,men vad betyder det? jag blir galen jag fattar inte, och så är jag så orolig över att jag äter för mycket.

i går åt jag
    2% kollisar
    28% protein
    66% fett
    5% alkohol

det blev 2168,45 kcal.

är detta okej eller är det för mycket?

jag och sambon har varit ute och cyklat i 1h och 20 min ,,jobbigt som tusan men skönt!

• fairyfloss

Egensinnig skrev 2008-08-16 08:32:22 följande:

fairyfloss - det låter mer som stenålderskost som en massa människor äter. Kanske finns det forum på nätet för det med?
    Ja det låter mer som min diet! Tack för det .
  • godisanna

ansapansa: kanske du behöver lite mer fett.. dom säger ju 75/20/5 i fördelning..

Jag har stått still ett tag nu. men jag fortsätter. jag mår ju bättre nu än vad jag gjorde innan..

• leende guldbruna

Mary Cherry skrev 2008-08-16 12:17:14 följande:

Boktokig: Lustigt att du skrev det för jag vägde mig imorse och har inte gått ner nånting sen i måndags. Förra veckan gick jag ner 3,4 kg men det lär ju bara ha varit vatten då. Jag funderar på att börja viktväkta istället, jag gör det här för att gå ner i vikt och då vill man ju se resultat. Egentligen gillar jag inte alls vv.
    lustigt, jag e inne på samma tankar ,hållt på 2 v å gått ner 2 kg.inte fuskat en enda dag å går en timmes promenad varje dag plus cykeln till dagislämning ca 15 min bort.
    tycker det e lite lite. samt att det e så svårt med ...*viskar* 2 an.
    (inte på 4 dar nu.)
    tycker att jag äter mycket fett,smör grädde,bacon samt avokado.lite trist fast det går jättebra så vill jag gå ner i vikt.vet inte vad felet e ??
  • leende guldbruna
    Egensinnig skrev 2008-08-15 20:29:35 följande:
    Kaiza o Leende guldbruna - jag fick diagnos diskbrock i ländryggen för 2 år sedan ( 3 stycken!!) Och till mig sa de att smärta är iten farligt - träna ändå. Hur knäppt det än lät så stämde det. Fick tag på en sjukgymnast som gav mig ett 20 min program som jag körde hemma på golvet varje dag. med stor möda i början men till lsut funkade det. Fick dessuotm en övning som jag skulle göra en gång i timmen under vaken tid för att avlasta diskbråcken. Otroligt effektivt.Hade precis samma symptom som ni beskriver. Nu har bråcken självläkt. har fortf kass rygg men itne så akutont som då.
    min träning består av promenader,har oxå hört att smärta inte e farligt,men kan man inte så är det ju så.så länge smärtan e så stark att benen viker sig så avstår iaf jag från hårdare motion.

det finns oxå dom som e av annan åsikt: smärta är kroppens signal på att ngt e fel å då ska man inte utsätta den mer nödvändigt.de anser att vid diskbråck ska man ligga i sträckbänk för att avlasta diskarna,ja inte hela dar alltså.
  • leende guldbruna
    Ansapansa skrev 2008-08-16 14:38:50 följande:
    vilka grönsaker äter ni? har läst om olika grönsaker i begränsad mängd,men vad betyder det? jag blir galen jag fattar inte, och så är jag så orolig över att jag äter för mycket. i går åt jag2% kollisar28% protein66% fett5% alkoholdet blev 2168,45 kcal. är detta okej eller är det för mycket?jag och sambon har varit ute och cyklat i 1h och 20 min ,,jobbigt som tusan men skönt!
    Jag äter blomkål,broccoli,vitkål,lök med massa grädde till och ibland gurka å tomat å isbergs sallad.
    slutat med frukten men ätit bär 2 ggr på 2 v.
    och du? vad äter du för grönt?
  • Lolilla

Är lite orolig för att man får i sig för mkt kolhydrater genom mjölken. Dricker ganska mycket tyvärr. Tips någon?

• Egensinnig

Leende - ja det finns olika skolor kring hur man ska behandla diskbråck. Jag tror man ska lyssna på kroppen och på en duktig, erfaren sjukgymnast. Läkare ger jag inte mycket för.....

• Muminski
    Egensinnig skrev 2008-08-16 19:29:08 följande:
    Leende - ja det finns olika skolor kring hur man ska behandla diskbråck. Jag tror man ska lyssna på kroppen och på en duktig, erfaren sjukgymnast. Läkare ger jag inte mycket för.....
    Å napprapaten jag går hos ger inte mycket för vare sig sjukgymnaster eller läkare... så man undrar ju var kan ska vända sig.

Att ha så ont så att benen viker sig är inte det lättaste om man ska träna. Det låter inte bra och känns FEL att träna när jag har såhär ont, men promenerar det gör jag ofta dock i varierat tempo.

Någon som testat mbt skorna?? (Tror jag de hette) De är rundade sulor så de förebygger ryggvärk..

Det var lite ot.

Nykterist, javisst. Tog min sista (rejäla) fest i december 2006. Efter det har det väntats barn och ammats barn. Jag har suktat efter cider ett tag nu, det enda alkoholhaltiga jag dricker, men det är inte särskilt LCHF så jag avstår ett tag till.

Jag tycker att det är skitsvårt med mängderna men jag försöker använda mitt sunda (hähä) förnuft. I morse åt jag brieost och salami till frukost och fick panikont i magen.. så efter det gick jag nog ner ett kilo till

Nu är jag våldsamt sugen på sura nappar... ruskigt sugen... men jag härdar ut och visualiserar hur jag blir smalare för varje dag som går..håhåjaja...
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden LCHF tråden 3