• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80
    Svar på #867
    Egensinning grattis till din viktminskning,det är ju jättebra jobbat,blir mer och mer inspirerad
  • Maddisen80

Grattis att du bara åt så lite, du ska vara jättestolt för det . här går de sådär, men nu har jag fått motivation att klara det för jag ska bli spinninginstruktör

Boktokig skrev 2008-08-16 11:22:23 följande:
    Usch, idag har jag fallit offer för min hemliga last... Ferraribilar... Jag lyckades hejda mig efter 4-5 st, så det har ju förmodligen ite så stor betydelse för min del.Tyvärr så har vågen stått still de senaste dagarna och jag har vil ha mer resultat, för annars tappar man lätt motivationen. Hur har det varit för er andra? Har det stått still ett tag och kommit igång igen och i så fall, hur länge stod det still?
  • Muminski

Maddisen, igår var jag sugen på godis på kvällen...antar att det blev så eftersom det gick för länge mellan mina mål.

Jag åt dessvärre lite för mycket jordnötter tror jag, men hellre det än godis!

I dag vägnde jag mig,,dumt att hålla på att väga sig men alltså..magen är ju mycket mindre och kläderna sitter annorlunda idag. Jag måste ha krympt under natten, vågen visade ingen förändring men visst händer det saker. Nu har jag fått en del kommentarer om att jag minskat i omfång. KUL.

Nu är jag inte så långt ifrån mitt mål, jag kommer faktiskt i mina byxor jag hade innan graviditeten, men de sitter inte så bra..än..men snart så! 

Hur har ni klarat helgens alla frestelser??

Grattis till alla som lyckas med sitt LCHF projekt

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Maddisen80
    Svar på #894
    Kaiza håller med bättre med nötter än godis, tänk på att det va lördag igår då får man unna sig.
    Grattis till din viktminskning,det är ju jättebra
    Jag åt lite chipsskruvar i förrgår för de va utanmjölk
  • Boktokig

leende guldbruna skrev 2008-08-16 18:10:47 följande:

Mary Cherry skrev 2008-08-16 12:17:14 följande:
    lustigt, jag e inne på samma tankar ,hållt på 2 v å gått ner 2 kg.inte fuskat en enda dag å går en timmes promenad varje dag plus cykeln till dagislämning ca 15 min bort.tycker det e lite lite. samt att det e så svårt med ...*viskar* 2 an.(inte på 4 dar nu.) tycker att jag äter mycket fett,smör grädde,bacon samt avokado.lite trist fast det går jättebra så vill jag gå ner i vikt.vet inte vad felet e ??
    Haha, känner igen det där med nr 2 med
    Just det där med att man står still ett tag, kanske beror på att kroppen ställer om sig på något vänster. Att tappa vätska går ju i regel fort, det är ju resten som tar tid.
    Mätte mig i morse och jag är ca 2 cm mindre runt midjan än för några dagar sedan, så det är ju alltid något. Kanske man stirrar sig lite blind på vågen ibland?
  • Mary Cherry
    Boktokig skrev 2008-08-17 12:31:25 följande:
    leende guldbruna skrev 2008-08-16 18:10:47 följande:Haha, känner igen det där med nr 2 med Just det där med att man står still ett tag, kanske beror på att kroppen ställer om sig på något vänster. Att tappa vätska går ju i regel fort, det är ju resten som tar tid.Mätte mig i morse och jag är ca 2 cm mindre runt midjan än för några dagar sedan, så det är ju alltid något. Kanske man stirrar sig lite blind på vågen ibland?
    Jag minskar inget i midjan heller, det är katastrof det här!
  • Dame72
    Muminski skrev 2008-08-17 09:14:00 följande:
    Maddisen, igår var jag sugen på godis på kvällen...antar att det blev så eftersom det gick för länge mellan mina mål.Jag åt dessvärre lite för mycket jordnötter tror jag, men hellre det än godis!I dag vägnde jag mig,,dumt att hålla på att väga sig men alltså..magen är ju mycket mindre och kläderna sitter annorlunda idag. Jag måste ha krympt under natten, vågen visade ingen förändring men visst händer det saker. Nu har jag fått en del kommentarer om att jag minskat i omfång. KUL. Nu är jag inte så långt ifrån mitt mål, jag kommer faktiskt i mina byxor jag hade innan graviditeten, men de sitter inte så bra..än..men snart så! Hur har ni klarat helgens alla frestelser??Grattis till alla som lyckas med sitt LCHF projekt
    Klart det är bättre med jordnötter än godis. Själv festade jag loss på cashew igår. Men det blev så knäppt med maten. Frukost och lunch ok, sen sov jag lite på em och vaknade av sökaren så jag hann aldrig få i mig min middag. Köpte cashewnötter på väg hem och sen var kl så mkt och jag var ganska mätt ändå.
    Men sånt är ju neg dagen efter. Har huvudvärk och att cykla 5 km höll på att ta död på mig.
    MEN när jag klädde av mig igår och skulla lägga mig fick jag se mig i helfigrusspegeln i jourrummet....OJ va min spontana kommentar. Kände ju på mina jobbyxor att nåt hade hänt, men nu syntes det verkligen. Hade kännt mig så bullig några dagar men så kom mensen och då var det som att kroppen drog ihop sig. SKÖNT! Jag vågar vägra våg så jag har ju ingen aning om hur mkt jag gått ner.
    **Jag VET vad jag pratar om**
  • leende guldbruna
    Boktokig skrev 2008-08-17 12:31:25 följande:
    leende guldbruna skrev 2008-08-16 18:10:47 följande:
    Haha, känner igen det där med nr 2 med Just det där med att man står still ett tag, kanske beror på att kroppen ställer om sig på något vänster. Att tappa vätska går ju i regel fort, det är ju resten som tar tid.Mätte mig i morse och jag är ca 2 cm mindre runt midjan än för några dagar sedan, så det är ju alltid något. Kanske man stirrar sig lite blind på vågen ibland?
    åhh vad skönt!! tycker jag läst om konsistens men inte utebliven.

jaa det skrämmer mig om det första man tappar e vätska å jag gått ner 1 kg i veckan och det är vätska så ger jag upp

iaf så har jag fått grejjerna idag å det kanske e svaret på att det går så långsamt. orkar inte mäta mig å känner ingen skillnad.

försöker stå ut då jag inte har ngt sug efter nåt. tycker det går bra, men det har med värk tabletterna å göra.

men vad kul att du känner å ser skillnad
    hur mycket vill du gå ner??
  • leende guldbruna
    Muminski skrev 2008-08-16 19:51:33 följande:
    Å napprapaten jag går hos ger inte mycket för vare sig sjukgymnaster eller läkare... så man undrar ju var kan ska vända sig.Att ha så ont så att benen viker sig är inte det lättaste om man ska träna. Det låter inte bra och känns FEL att träna när jag har såhär ont, men promenerar det gör jag ofta dock i varierat tempo.Någon som testat mbt skorna?? (Tror jag de hette) De är rundade sulor så de förebygger ryggvärk.. Det var lite ot.Nykterist, javisst. Tog min sista (rejäla) fest i december 2006. Efter det har det väntats barn och ammats barn. Jag har suktat efter cider ett tag nu, det enda alkoholhaltiga jag dricker, men det är inte särskilt LCHF så jag avstår ett tag till. Jag tycker att det är skitsvårt med mängderna men jag försöker använda mitt sunda (hähä) förnuft. I morse åt jag brieost och salami till frukost och fick panikont i magen.. så efter det gick jag nog ner ett kilo till Nu är jag våldsamt sugen på sura nappar... ruskigt sugen... men jag härdar ut och visualiserar hur jag blir smalare för varje dag som går..håhåjaja...
    tycker du ska lyssna på kroppen,du hinner träna sedan, promenader räcker gott.

ja man vet varken ut eller in när de proffsiga inte ens litar på andras kunskap.men så kan det nog vara olika oxå. man kan ju tydl ha diskbr utan att ha smärta sååå.

hur mycket har du gått ner?? på hur lång tid?? vade det för salami du äter?
  • Linda1976

Hej tråden!

Jag skötte mig utmärkt igår. Åt en smarrig köttfärspaj hos min kompis, men det var fullkornsdeg och inte så tjock, samt blåbär med mjölk till efterrätt - hoppade över glassen. När kidsen åt frukt åt jag också lite. Ramlade ur ketos förstås, men vaffan.... Efter ett litet snedsteg så är jag i ketos igen inom 24 h om jag skärper mig direkt, så då kan det vara värt att äta fruktsallad med barnen, som ju trots allt är nyttigt!!

Jobb imorgon. Ser faktiskt fram emot att träffa kollegorna igen! Och frysen är full av matlådor - inga pizzautsvävningar, eller som innan semestern - vi åkte iväg och hämtade gourmet-mat hela veckan

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
Svar på tråden LCHF tråden 3