• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Muminski
    Maddisen80 skrev 2008-08-18 08:43:47 följande:
    Svar på #904Någon som har förslag på vad jag ska äta idag ,har svårt att komma på middag
    Vi ska göra köttfärslimpa. Jag äter broccoli till den
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Sushi skrev 2008-08-18 09:23:32 följande:
    Linda, om du orkar, kan du bara förklara lite kort vad skillnaden är mellan GI och LCHF är? Blev lite nyfiken :-P Själv kör jag GI och nu har en vecka gått: Minus 1.8 kg Det motiverar till att fortsätta! Kram!
    LCHF är en extremvariant på GI, man äter minimalt med kolhydrater och något mer fett om jag inte helt missuppfattat det.
  • Muminski
    Linda, om du orkar, kan du bara förklara lite kort vad skillnaden är mellan GI och LCHF är? Blev lite nyfiken :-P Själv kör jag GI och nu har en vecka gått: Minus 1.8 kg Det motiverar till att fortsätta! Kram!
    Grattis till effektiv viktminskning förresten.

Jag har på mig mina gamla jeans idag...utan att jag får blodstopp
  • godisanna

har ätit kaka på jobbet idag.. fyllde år igår så då får man ju bjuda. hittade ett recpt på kif och den var underbart god. lägger receptet i recepttråden.

• jordgubbar och oboy

Hej!
    Brukar smygläsa eran tråd då och då, och hittar alltid mängder med bra tips och råd. Nu letar jag efter mängden kolisar i Mascarpone ost, på min burk (Castelli)anges det bara fetthalt (88%). Ngn som har koll?

• Linda1976
    Som ovan. Fast man strävar ju efter ett lågt kolhydratinnehåll, och eftersom man uteslutit allt som HAR ett högt GI (vitt bröd, pasta osv) så är det inte så att man behöver spana efter sånt som har lågt GI, för allt tillåtet har ju det så att säga.

GI rivstart liknar LCHF, men mindre fett - men äter man efter normal GI s a s så äter man som vanligt, men i så grov form som möjligt kan man säga: Fullkorn, osötat, råris osv, samt frukt och grönt. GI förespråkar tex torkade aprikoser som mellanmål, inte så LCHF precis. Kolla gärna http://www.paulun.se/ Jag tror att GI är väldigt bra om man vägaer det man vill, och inte är sockerberoende. Själv fixar jag inte att äta pasta, jag blir en svullen trött gris.
    Muminski skrev 2008-08-18 14:03:34 följande:
    Kom på en sak igår kväll som jag måste fråga dig. När du går i och ur ketos..mår du krassligt då?? Jag mådde ju krassligt de första dagarna innan jag kom i ketosen och undrar om läget blir detsamma nästa gång. Svårt att svara på en sådan fråga då allt är individuellt men hur har det varit för dig?
    Nej, jag märker inte av det, om jag direkt efter snedsteget (som i lördags - en liten fruksallad, som är NYTTIG) hoppar på tåget igen, men om jag ballar ur "på riktigt", typ glass&godis, så mår jag apa. Jag ser med en gång höggravid ut och känner mig hängig (som innan en förkylning typ), men det går över på nån dag, även om jag inte fortsätter med LCHF på ett par dar.

Egensinnig: Tack Det gick riktigt bra idag. Det första som mötte mig i lunchrummet var förstås maffiga muffins från en leverantör!! Såklart!! Men jag drack en kopp kaffe med lite vispgrädde och åt 3 skivor ost. Ingen ifrågasatte, konstigt nog.

Ska ju eg äta middag nu, men jag kan inte påstå att jag är hungrig!!! Frulle och lunch och kroppen skriker inte efter CHOKLAD - en magisk känsla!!
    jordgubbar och oboy skrev 2008-08-18 15:53:21 följande:
    Hej!Brukar smygläsa eran tråd då och då, och hittar alltid mängder med bra tips och råd. Nu letar jag efter mängden kolisar i Mascarpone ost, på min burk (Castelli)anges det bara fetthalt (88%). Ngn som har koll?
    Den jag har från Galbani är det 4% - dvs bra!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

4 GRAM menar jag. Men det är väl iofs % också, när det är 4/100

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Sinova

Ang skillnad nellan GI och LCHF så kan man säga att äter man GI så äter man kolhydrater som har så långsamma kolhydrater som möjligt, medans det enligt LCHF handlar om att inte äta kolhydrater alls (eller i alla fall i väldigt få), oavsett om de är långsamma eller snabba.

• Dame72
    Sinova skrev 2008-08-18 22:09:35 följande:
    Ang skillnad nellan GI och LCHF så kan man säga att äter man GI så äter man kolhydrater som har så långsamma kolhydrater som möjligt, medans det enligt LCHF handlar om att inte äta kolhydrater alls (eller i alla fall i väldigt få), oavsett om de är långsamma eller snabba.
    GI rivstart går ut på att utesluta kolhydrater under ung 2 veckor. Många många och åter många blandar ihop GI med LCHF. På ett vis är det samma sak, men för mig är GI glykemiskt index och det går ut på att välja mat med lågt GI inte mat utan kolhydrater.

Men det var väl Ola Lauritzon som skrev en bok han kallade GI metoden, första tiden väldigt lite kolhydrater, sen lägger man på mer.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
Svar på tråden LCHF tråden 3