• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Muminski
    leende guldbruna skrev 2008-08-17 15:39:10 följande:
    tycker du ska lyssna på kroppen,du hinner träna sedan, promenader räcker gott.ja man vet varken ut eller in när de proffsiga inte ens litar på andras kunskap.men så kan det nog vara olika oxå. man kan ju tydl ha diskbr utan att ha smärta sååå.hur mycket har du gått ner?? på hur lång tid?? vade det för salami du äter?
    Idag har jag promenerat 1½ timma i rask takt, sedan storstädat här hemma. Ont är bara förnamnet men samtidigt har jag såååå mycket energi!!! Måste varit jordnötterna igår

Jag har nu gått ner 2,5 kg på 11 dagar. Inte fuskat en enda gång, förutom lite förmycket jordnötter.

Salamin jag äter är (springer o kollar) danska märket göl, fast med danskt ö, chorizosalami heter den. Det är mindre än 1 g kolhydrat/100 g salami. Innehåller dock druvsocker.

Linda, bra gjort att skippa glassen Sååå äntligen dags att arbeta??

Här drar skolorna igång och det ska bli underbart måste jag säga. Själv är min föräldraledighet slut om en vecka.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Linda1976

Kaiza: Japp, dags att börja jobba igen. Dottern längtar så efter dagis, så vardagsrutiner ska bli rätt skönt.

Var är ts nånstans egentligen? Och alla andra i tråden? Strular FL för er eller what?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Boktokig

leende guldbruna skrev 2008-08-17 15:36:14 följande:

åhh vad skönt!! tycker jag läst om konsistens men inte utebliven.jaa det skrämmer mig om det första man tappar e vätska å jag gått ner 1 kg i veckan och det är vätska så ger jag upp iaf så har jag fått grejjerna idag å det kanske e svaret på att det går så långsamt. orkar inte mäta mig å känner ingen skillnad.försöker stå ut då jag inte har ngt sug efter nåt. tycker det går bra, men det har med värk tabletterna å göra.men vad kul att du känner å ser skillnad hur mycket vill du gå ner??
    Jag har ca 5 kg kvar nu tills jag är nere på mina standard 52 kg igen.
    Livet som sambo och mamma gör lite konstiga saker med ens kropp ibland. För många myskvällar i soffan när barnen somnat skulle jag tro
  • Maddisen80
    Svar på #904
    Någon som har förslag på vad jag ska äta idag ,har svårt att komma på middag
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2008-08-18 08:43:47 följande:
    Svar på #904Någon som har förslag på vad jag ska äta idag ,har svårt att komma på middag
    Har du kollat receptråden? Finns även en massa recept på k i f.

Själv ska jag äta grillad fläskfilé och falsk potatissallad (gjord på aubergine).
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Sushi
    Linda1976 skrev 2008-08-15 10:47:20 följande:
    Svar på #804 Hej! Bara en liten upplysning  i all välmening! Detta är inte en GI-tråd, LCHF är låååångt ifrån normal GI-kost. Personligen så gillar jag Fredrik Paulúns receptböcker som han skrivit ihop med Oscar de Hoij (så stavas det inte). ccamilla: Välkommen!! Om du söker på LCHF på adlibris så kommer det upp en bok som heter Smörstekt med menyer, och på kolhydraterifokus.net finns det en massa recept.Egensinnig: Min kropp har nog vant sig vid att snabbomställa till ketos... Jag har ju börjat pulvra 100 gånger senaste året och kroppen fattar direkt. Men allra första gången jag skulle in i ketos så mådde jag skit i säkert över 1 v. Jag hade provat nån vecka till, ätit liiiite mer kolisar, typ lite mer sallad, lite bär&yoghurt osv. Det finns ju de som äter 30-40 gr kolisar/dag och ändå lyckas. Tror det viktigaste är att undvika de solklara fällorna, bröd, pasta, potatis, ris.... KRAM till er alla i tråden!!

Linda, om du orkar, kan du bara förklara lite kort vad skillnaden är mellan GI och LCHF är? Blev lite nyfiken :-P Själv kör jag GI och nu har en vecka gått: Minus 1.8 kg

Det motiverar till att fortsätta!

Kram!

It´s not the fall that hurts- it´s when you hit the ground
  • Sushi

Dricker ni vin, tjejer? Jag har druckit en del vin men fortfarande varit i ketos. Har dock hållt mig lååångt borta från öl, likörer osv.

It´s not the fall that hurts- it´s when you hit the ground
  • Egensinnig

Hej hopp!

Linda - you go girl!

Dagens middagstips: stek rödspättafileer ( i mycket smör så klart...) el annan vit fisk med hackad lök o bacon - sååå gott! Servera med en klick CF och mycket hackad persilja samt pressa lite citron på toppen. Riktigt läckert, nyttigt o mitt egna påhitt

Det låter som det går bra för de flesta?

Jag har haft struligt med att komma in på FL men NU funkar detJobbstart idag men kör hemifrån....av ren ovilja o lathet....

Har övergivit den riktigt rigorösa LCHF-kosten o börjat med en mildare vriant. Min kropp tålde inte så mycket fett, magen totalrasade. har nu kört ca 50 g kolhydrater mot innan 7-20 gram per dag. Mår toppen och vågen står kvar på minus 3 kg. Så det får anses godkänt. har lagt till lite mer grönsaker, en ruta mörk choklad mm. Men fortfarande hyfsat strikt så käner mig nöjd. hade inte funkat m jobbstart idag med att springa på toa stup i kraften o vara allmänt svag o svimfärdig. Tror att en bov i dramat var grädde - jag tål helt enkelt inte det. Men turkisk yoghurt o hallon - oh my god så gott. Så får vi se hur det går...

• Muminski
    Linda1976 skrev 2008-08-17 22:57:07 följande:
    Kaiza: Japp, dags att börja jobba igen. Dottern längtar så efter dagis, så vardagsrutiner ska bli rätt skönt. Var är ts nånstans egentligen? Och alla andra i tråden? Strular FL för er eller what?
    Kom på en sak igår kväll som jag måste fråga dig. När du går i och ur ketos..mår du krassligt då?? Jag mådde ju krassligt de första dagarna innan jag kom i ketosen och undrar om läget blir detsamma nästa gång. Svårt att svara på en sådan fråga då allt är individuellt men hur har det varit för dig?
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden LCHF tråden 3