• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • anarkokapitalist

Sen undrar jag lite hur utsatta grupper som t ex homosexuella skulle känna av att behöva höra böneutrop flera gånger om dagen.
    Flera muslimer här på fl har ju uttryck sig starkt negativt om just homosexuella.
    Kan inte vara kul för människor att höra propaganda för en ideologi som vill ha ihjäl dom flera gånger varje dag.

• bebbe made in italy
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:53:16 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:47:59 följande: hahaha, vad du överdriver. hela samhällen? jovisst du. så det är rätt att alla hyresgäster ska lida för att grannen vill ha fest, men inte när en annan granne ska be? konstigt resonemang.
    ja jag lyssnar då hellre på grannar som festar än hemska böneutrop och dina grananr kan du inte göra nåt åt förutom att flytta men att sätta upp mistlurar e inte att bidra med nåt bra i samhället.
    Mamma till världens sötaste lilla docka
  • War

Tyckte det var charmigt i Turkiet, men jag skulle brinna av om jag bodde granne med en Minaret.

• bebbe made in italy
    Hoppentoss skrev 2008-07-29 20:54:37 följande:
    Jag hoppas inte grannarna har fest varje dag...
    presis 5 ggr om dagen dessutom
  • Veladis

Jag bodde granne med en klockstapel förut. Det var ett j-dra hålligång-tjong-bing-bång titt som tätt....

• anarkokapitalist

bara lilla jag skrev 2008-07-29 20:53:55 följande:

i uppsala tror jag inte ens att dom får ha böneutropare... Finns en moskee här men har aldrig hört nåt från den.. Visst ska alla få utöva sin religion men jag tycker ändå att man kan vara lite flexibel, som här.. Muslimerna i uppsala tycker inte att det är världens grej att dom inte får ha böneutropare.. Huvudsaken är ju att de ber 5 ggr om dagen vända mot mecka.. Sen kan man ju ta diskussionen lite längre och säga att i ett muslimskt land skulle man inte ens få bygga en kyrka och man skulle inte få ha en kyrkklocka.. Vi har religionsfrihet i sverige och alla har rätt att utöva sin religion... Jag tror inte att muslimerna tycker att det är superviktigt om utroparen står i minareten eller inne i moskeen.. Det är nog en ganska trivial grej för dom så varför ska det ens disskuteras?
    Vi har religionsfrihet i Sverige men vad betyder det egentligen?
    Att man som religiös har rättigheter, men innebär inte rättigheter att man även har skyldigheter?
    Som t ex att inte trycka upp sin tro i ansiktet på icketroende.
  • bara lilla jag
    Svar på #298
    så du menar att kyrklockorna inte trycker upp tron i ansiktet på icke kristna?? Nej just det det är ju helt okej för vi är ju i Sverige och här är man kristen.. Ja så var det ja....
    anarkokapitalist skrev 2008-07-29 20:56:35 följande:
    bara lilla jag skrev 2008-07-29 20:53:55 följande:
    Vi har religionsfrihet i Sverige men vad betyder det egentligen?Att man som religiös har rättigheter, men innebär inte rättigheter att man även har skyldigheter?Som t ex att inte trycka upp sin tro i ansiktet på icketroende.
  • Nellee
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:16:18 följande:
    Böneutropet dundrar inte. Det är en man som kallar och det stör inte alls. Jag har bott nära en moské (i ett muslimskt land) och blev inte väckt av böneutropen.
    Jag har varit i Iran och blev väckt. Klart att det väcker folk. Det är ju jättehögt.
  • Veladis

Jag tycker att vi ka komma överens om att vi tillåter alla religiösa byggnader, bara de är totalt ljudisolerade alternativt att all kommunikation sker via teckenspråk.
    Kyrkklockorna utrotade trollen, men ändå finns det kvar en massa förbenade klockstaplar.

• bebbe made in italy
    bara lilla jag skrev 2008-07-29 20:58:43 följande:
    Svar på #298så du menar att kyrklockorna inte trycker upp tron i ansiktet på icke kristna?? Nej just det det är ju helt okej för vi är ju i Sverige och här är man kristen.. Ja så var det ja....
    ingen har påstått det, tvärtom!!
Svar på tråden Störande böneutrop!