• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • bebbe made in italy
    bara lilla jag skrev 2008-07-29 21:01:39 följande:
    Svar på #293SÅ det finns ingen i svenska kyrkan som är starkt negativa mot homosexuella.. Får man slänga ur sig ett åke green kanske?? Som starkt propagerade emot homosexuella och i prioncip önskade livet ur alla och tyckte att dom skulle dö allihopa och brinna i helvetet?? Livets ords kristna kyrka som vill "hela" alla homosexuella för dom är ju trots allt inte friska från sin "sjukdom" förren LO har helat dom.. Jehovas vittnen och andra frikyrkor? Samma sak.. Även många protestantiska kristna är tvärt emot homosexuella..Vad är det för dolt hat emot muslimer här egentligen?
    dolt hat mot muslimer för att man inte vill höra en skrikande gubbe 5 ggr om dagen som läser böner...
    Mamma till världens sötaste lilla docka
  • bara lilla jag

nej det har jag inte fått för mig alls.. Då har du missförstått mig

• BigDaddy

bebbe made in italy: Nämen, har vi en talesman för folket här? Se där, se där! En sådan ära. Det har "vi" hit och "folket" dit. Hur många är ni där bakom avataren egentligen?

Böneutropet är inte en bön i sig självt. Det är en kallelse till bön. Jag hoppas du kan uppskatta skillnaden. Är du så här slentrianmässig i din inställning till alla ämnen du diskuterar, eller åtnjuter just islam en priviligerad särställning hos dig? Jag antar att du inte är emot kyrkklockor?

• anarkokapitalist

bara lilla jag skrev 2008-07-29 21:05:09 följande:

nej det har jag inte fått för mig alls.. Då har du missförstått mig
    Varför snacar du då om Åke Green?
  • MsBeauty

bara lilla jag skrev 2008-07-29 20:53:55 följande:

i uppsala tror jag inte ens att dom får ha böneutropare... Finns en moskee här men har aldrig hört nåt från den.. Visst ska alla få utöva sin religion men jag tycker ändå att man kan vara lite flexibel, som här.. Muslimerna i uppsala tycker inte att det är världens grej att dom inte får ha böneutropare.. Huvudsaken är ju att de ber 5 ggr om dagen vända mot mecka.. Sen kan man ju ta diskussionen lite längre och säga att i ett muslimskt land skulle man inte ens få bygga en kyrka och man skulle inte få ha en kyrkklocka.. Vi har religionsfrihet i sverige och alla har rätt att utöva sin religion... Jag tror inte att muslimerna tycker att det är superviktigt om utroparen står i minareten eller inne i moskeen.. Det är nog en ganska trivial grej för dom så varför ska det ens disskuteras?
    vart nånstans får man inte bygga kyrkor?
    vad jag vet finns det kyrkor med klockor i ALLA muslimska länder.
  • BigDaddy

Den enda postaren som är konsekvent och solid i denna tråden av de som är emot är anarkokapitalist. Good on ya! Wonderful to see that kind of consistency. It´s rare nowadays.

• bebbe made in italy
    BigDaddy skrev 2008-07-29 21:05:54 följande:
    bebbe made in italy: Nämen, har vi en talesman för folket här? Se där, se där! En sådan ära. Det har "vi" hit och "folket" dit. Hur många är ni där bakom avataren egentligen? Böneutropet är inte en bön i sig självt. Det är en kallelse till bön. Jag hoppas du kan uppskatta skillnaden. Är du så här slentrianmässig i din inställning till alla ämnen du diskuterar, eller åtnjuter just islam en priviligerad särställning hos dig? Jag antar att du inte är emot kyrkklockor?
    jaja skit samma vad det är, bön eller kallelse lika jävla illa låter det ju och  bara för att du och en minioritet vill höra brölet så vill inte alla det... Lyssna på radion om du vill höra så kan dom som inte vill höra slippa.
    Mamma till världens sötaste lilla docka
  • Nellee

bara lilla jag skrev 2008-07-29 21:03:28 följande:

Svar på #302Fast hon jag svarade på på inlägget menade på att det är fel med böneutrop för då trycker man upp tron i ansiktet på folk.. Gör inte en kyrkklocka det då? Är det jag menar med det..bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:59:52 följande:
    Jag är inte svensk. Personligen skulle jag ALDRIG gnälla eller klaga på det land som faktiskt har gett min familj frihet. Punkt. Angående klockorna så kommer de säkert att försvinna i framtiden. Så varför ta in en annan religion, eller rättare sagt ge en religion mer frihet än vad vi gör med kristna och judar? Vi är på väg att ta bort det och då ska vi ta in islam istället?
  • Nellee
    MsBeauty skrev 2008-07-29 21:06:34 följande:
    bara lilla jag skrev 2008-07-29 20:53:55 följande:
    vart nånstans får man inte bygga kyrkor?vad jag vet finns det kyrkor med klockor i ALLA muslimska länder.
    Skillnaden är kanske att i många muslimska länder blir kristna förföljda och mördade. Så nej, en annan religion är inte okej i många muslimska länder. Men du är väl svensk? Och har träffat en underbar muslimsk man? Oftast är de som konverterat de som hårdast försvarar religionen. De som är födda inom den håller oftast inte på så.
Svar på tråden Störande böneutrop!