• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • Elis mamma
    Svar på #256

o GUTEGIRL o skrev 2008-07-29 20:17:33 följande:
    De blir säkert jätteglada i det land du flyttar till
    Jag flyttar ut i skogen, låååångt från närmsta utropare
  • bebbe made in italy
    saknad skrev 2008-07-29 21:19:47 följande:
    Svar på #256o GUTEGIRL o skrev 2008-07-29 20:17:33 följande: Jag flyttar ut i skogen, låååångt från närmsta utropare
    det skall du då inte behöva, dom skall inte ropa ut sina böner, det kommer aldrig någonsin gå igenom...
    Mamma till världens sötaste lilla docka
  • Kattosa
    Nellee skrev 2008-07-29 21:19:42 följande:
    Skillnaden är kanske att i många muslimska länder blir kristna förföljda och mördade. Så nej, en annan religion är inte okej i många muslimska länder. Men du är väl svensk? Och har träffat en underbar muslimsk man? Oftast är de som konverterat de som hårdast försvarar religionen. De som är födda inom den håller oftast inte på så.
    Jag väljer att bara kommentera detta inlägg i tråden då jag själv är en svensk konvertit, jag är emot all sorts förföljelse likså mina infödda och konverterade kamrater. Jag har vänner som kommer från muslimska länder men är Kristna eller av någon annan religös uppfatning som till 99% inte har haft några problem med den delen utan flytt pga krig, i min mans land Tunisien finns inte dessa problemen heller då bla min mans Farmors närmaste vännina var Judinna Men jag vet att det finns förtryck också men enligt mig så är detta inte i enlighet med Islam. Jag själv kan känna mig förtryckt i Sverige men endast på ett psykologiskt sätt då folk kallar en hjärn tvättad osv, även fast detta var mitt val, jag vet att det inte kan jämföras med att man riskerar att bli mördad osv men i ett land som ska vara så fritt som Sverige där jag är född och uppväxt så känns det tungt att jag inte kan bli accepterad för den jag är.
  • Nellee

Kattosa- Exakt, du är född i Sverige. Du har frihet. Du har konverterat av fri vilja. De flesta i så kallade muslimska länder gör det inte av det, utan för att de måste. Livet eller dö. Vad skulle du själv välja? Sen poppar siffror upp. Många från min släkt räknas som muslimer trots att de inte är det. Men så är det i vissa av dessa länder. Att sitta och skriva att det finns kyrkor och att att alla är så jäkla fria gör mig både ledsen och förbannad. Varför blunda?

• Kattosa
    Nellee skrev 2008-07-29 21:37:37 följande:
    Kattosa- Exakt, du är född i Sverige. Du har frihet. Du har konverterat av fri vilja. De flesta i så kallade muslimska länder gör det inte av det, utan för att de måste. Livet eller dö. Vad skulle du själv välja? Sen poppar siffror upp. Många från min släkt räknas som muslimer trots att de inte är det. Men så är det i vissa av dessa länder. Att sitta och skriva att det finns kyrkor och att att alla är så jäkla fria gör mig både ledsen och förbannad. Varför blunda?
    Jag kan bara ana vilket land du kommer från men jag är inte säker. Vill också poängtera att i Islam finns inte tvång oavsett vad människorna gör mot varandra. Så enligt religonen en som har blivit tvingad till att t.ex. vara muslim är ej detta om man ska gå efter religonen och det är vad jag gör i alla fall. jag vet att jag har haft rätten att välja men det har kvinnorna i min mans land också.
  • Kattosa

Vill också säga att jag försvarar mer än gärna religonen men ej människorna som missbrukar den till sin egen vinning.

• BigDaddy

bebbe made in italy skrev 2008-07-29 21:09:51 följande:

jaja skit samma vad det är, bön eller kallelse lika jävla illa låter det ju och  bara för att du och en minioritet vill höra brölet så vill inte alla det... Lyssna på radion om du vill höra så kan dom som inte vill höra slippa.
    Vart har jag skrivit att jag är för? Du svarade heller inte på huruvida du ville ha kyrkklockor också. Jag får anta att du gör det. Om kyrkklockor tillåts så ser jag ingen grund för att förbjuda böneutrop, gong gongar och dylika auditoriella kallelser. Däremot finns där något i att försöka använda modern teknik för att kalla till bön eller ringa in till kyrkan eller templet. Radiovågor till mobiltelefoner t.ex..

Att prata som om man representerar folket, majoriteten eller den tongivande gruppen är inget argument i sig. Om du tänker efter så hoppas jag att du ser det också. Ej heller fungerar imperativ eller svordomar. Och självsäkra uttalanden är heller inga argument i sig. Jag blir nyfiken, bebbe född i italien, om du kan tänkas dela med dig av vad du tänker göra om nu böneutrop tillåts på någon ort här i Sverige. Berätta gärna. Vad ska du, invandraren (jag utgår från att du är född i italien), göra?
  • Romantica1981

Vad är det egentligen för skillnad mellan att höra kyrkklockorna ringa en gång i timmen gentemot att höra en böneutropare fem gånger om dagen. Man vänjer sig. Hade lastbilar som "pös" utanför mitt fönster varje morgon när de skulle svänga i en korsning. Till en början märker man dem sedan vänjer man sig eller flyttar.

• Veladis

Jag tycker nog TV-reklam är mer irriterande än böneutrop, men det är jag det.

• Romantica1981

Vad är det egentligen för skillnad mellan att höra kyrkklockorna ringa en gång i timmen gentemot att höra en böneutropare fem gånger om dagen. Man vänjer sig. Hade lastbilar som "pös" utanför mitt fönster varje morgon när de skulle svänga i en korsning. Till en början märker man dem sedan vänjer man sig eller flyttar.

Svar på tråden Störande böneutrop!