• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • tattarunge
    Svar på #348
    BettysBoop skrev 2008-07-29 22:51:05 följande:
    Muslimerna kan få bygga sina moskéer och ha sina böneutrop när vi får bygga kyrkor med kyrkklockor i deras länder!Nu får det banne mig vara nog! VEM vill ha det, utom muslimerna själva då förstås.Tycker de skall vara tacksamma att vi tagit emot dom och gett dom hjälp överhuvudtaget! Sverige är ett kristet land och vi måste värna om vårt ursprung!Sen kan vi ju givetvis hjälpa dom som behöver hjälp, men thats it!
    Men hjälp! Jag blir ju mörkrädd.

Värna om vårt ursprung?

Pratar du då om Asatron? Eller försöker du på riktigt påstå att kristendomen är vårt ursprung?
  • BigDaddy
    Muslimerna kan få bygga sina moskéer och ha sina böneutrop när vi får bygga kyrkor med kyrkklockor i deras länder!Nu får det banne mig vara nog! VEM vill ha det, utom muslimerna själva då förstås.Tycker de skall vara tacksamma att vi tagit emot dom och gett dom hjälp överhuvudtaget! Sverige är ett kristet land och vi måste värna om vårt ursprung!Sen kan vi ju givetvis hjälpa dom som behöver hjälp, men thats it!
    Det här är en ny favorit. Huggorm, I´m sorry darling men det här var lysande bra. Notera självgodheten. Antydan om brist på tacksamhet bland svartingarna, om kristlig, om än villkorad barmhärtighet, hänvisning till en imaginär folklig representant och en fantastisk slutkläm med villkorad kristlig barmhärtighet. Denna har verkligen allt. BettysBoop. Lägg namnet på minnet gott folk. I think we have a winner!
  • BigDaddy
    tattarunge skrev 2008-07-29 22:57:06 följande:
    Svar på #348
    Men hjälp! Jag blir ju mörkrädd. Värna om vårt ursprung? Pratar du då om Asatron? Eller försöker du på riktigt påstå att kristendomen är vårt ursprung?
    Nej nej, stör inte Betty, jag ber dig! Jag känner ett mästerverk är i faggorna!
  • tattarunge
    Svar på #356
    BigDaddy skrev 2008-07-29 22:59:24 följande:
    Nej nej, stör inte Betty, jag ber dig! Jag känner ett mästerverk är i faggorna!
    Menar du en ny Mein Kampf kanske... ?
  • lallelapp
    Svar på #342
    inga som helst problem att ta med sig en studsare på flyget, varför skulle det vara svårt?
  • lallelapp
    Svar på #348
    Eftersom Sverige har religionsfrihet är det helt ok för alla inriktningar att bygga sina egna saker för tillbedjelse. Men jag skulle störa mig på en böneutropare lika mycket som jag stör mig på kyrkans klockor. Och nu har ju Kyrkan skilt sig från staten så att säga att sverige är kristet genom staten är fel, sen att kristendomen har en stark grund är en annan sak.
  • MsBeauty
    vem är vi? svenskarna? kristna får bygga kyrkor i muslimska länder, det finns massa fina kyrkor i de flesta muslimska länder.
  • BigDaddy
    Svar på #359
    Ett sådant föredömligt inlägg! tack lallelapp. Jag hoppas verkligen vi kan höja nivån här inne med så pass konsekventa argument. Tack verkligen! Jag vill bara säga att jag håller med dig också, förresten.
  • Siili
    bara lilla jag skrev 2008-07-29 20:53:55 följande:
    i uppsala tror jag inte ens att dom får ha böneutropare... Finns en moskee här men har aldrig hört nåt från den.. Visst ska alla få utöva sin religion men jag tycker ändå att man kan vara lite flexibel, som här.. Muslimerna i uppsala tycker inte att det är världens grej att dom inte får ha böneutropare.. Huvudsaken är ju att de ber 5 ggr om dagen vända mot mecka.. Sen kan man ju ta diskussionen lite längre och säga att i ett muslimskt land skulle man inte ens få bygga en kyrka och man skulle inte få ha en kyrkklocka.. Vi har religionsfrihet i sverige och alla har rätt att utöva sin religion... Jag tror inte att muslimerna tycker att det är superviktigt om utroparen står i minareten eller inne i moskeen.. Det är nog en ganska trivial grej för dom så varför ska det ens disskuteras?
    Man får inte ha böneutrop som hörs utanför någon moské hittills i Sverige. Trots att vissa här i tråden påstår att det förekommer.
    Gabba Gabba Hey!
  • Velour

Åhh tack! Jag vet inte hur jag ska vara tacksam! Kanske jag måste gå och knacka dörr och kyssa varje person som öppnar på fötterna för att "de" har hjälpt mig!

Jag skulle ha ridit på kamel och skrivit konstiga tecken i sand för resten av mitt liv om det inte vore för att jag FICK komma till Sverige. Jag skulle inte veta vad en bok var för något och absolut inte var en civiliserad människa var för nåt. Jag är evigt tacksam för att jag genom att jag fick komma hit äntligen fått veta hur det är att vara en riktig människa, men ändå inte lika mycket som de överlägsna varelserna som släppte in mig. Åh tack gode gud!

(vet att jag får en tillsägelse eller varning för det, men kunde inte låta bli)

Svar på tråden Störande böneutrop!