• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • Nisseblubb

Kan de inte bara använda Skype? :)

• Siili
    Hoppentoss skrev 2008-07-30 15:01:23 följande:
    vet ej om jag vågar berätta en berättelse som skall ha skett på södra sidan av stockholm för ett visst antal år sedan. Men jag gör det ändå..Denna historia har jag hört från en kille som bodde granne med en moske med böneutropare.Det vart bråk mellan icke muslimer och muslimer ioch med att ickemuslimerna vart störda av utroparen.Dom försökte prata med församlingen att sluta med utropen men det gick inte.Dom försökte prata med kommunen och där fick dom ej hjälp.Tillslut så var dom så trötta på detta så dom skaffade luftpistol med ett visst skott som bara sved. Varje gång utroparne började ropa sköt dom honom i rumpan. (han stod i en cub på taket som var öppet åt alla håll.Det var rätt hett mellan grupperna.Till slut slutade dessa utop. Om det var kommunen eller att utoparen gav upp vet jag ej.Som sagt detta är en berättelse som jag bara fått återberättat åt mig för länge sedan. Om kyrklockorna stör så får vi ta bort dem med inte säga ok till ett annat ljud som stör andra grupper.Med dagens teknik kan kallelserna till bön ske på annat sätt.
    Tror du på den här historian, egentligen?
    Gabba Gabba Hey!
  • BigDaddy

Mandrake: Jag pustar ut. Jag är med i det du säger fram till de två sista meningarna. Lagstiftning och konfiskering väljer jag bort till förmån för upplysning och samförstånd.

• noorah

även om jag är muslim så kan jag förstå att folk inte vill höra böneutrop lite då och då, fast och andra sidan tycker jag att kyrkor låter väldigt mycket så skillnaden skulle nog inte vara så stor.. vi har ju inte så många "riktiga" moskeér här i sverige.

• BigDaddy

Jag inväntar återtåget av BettysBoop eller huggorm. Var har dessa två tagit vägen?!

• Hoppentoss

Jag känner killen och killen som berättade den var rätt intensivt(irriterat) i sin berättelse så något ligger det nog i det hela.
    Men eftersom jag ej var där så kan jag ej säga hur det egentligen gick till.

Siili skrev 2008-07-30 15:43:06 följande:
    Tror du på den här historian, egentligen?
  • GudsMestOskuldsfullasteLillaLamm

Jag skulle personligen inte ha något emot minareter men jag förstår delvis motsåndet. Sverige är ju så sekulariserat och även fast att man kan säga att sverige är ett kristet land så är det ju inte så många som anser sig vara troende, men å andra sidan så finns det väl nu en hel del troende muslimer i landet som vill praktisera sin tro. Jag undrar skulle böneutropare i längden leda till att Islam accepteras syns och blir en del av Sverige eller kommer det bara leda till bråk och brott från ignoranta Islamofober?

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • Hoppentoss

Vilka är ignarant islamofobier? "Nyfiken"

GudsMestOskuldsfullasteLillaLamm skrev 2008-07-30 17:25:23 följande:
    Jag skulle personligen inte ha något emot minareter men jag förstår delvis motsåndet. Sverige är ju så sekulariserat och även fast att man kan säga att sverige är ett kristet land så är det ju inte så många som anser sig vara troende, men å andra sidan så finns det väl nu en hel del troende muslimer i landet som vill praktisera sin tro. Jag undrar skulle böneutropare i längden leda till att Islam accepteras syns och blir en del av Sverige eller kommer det bara leda till bråk och brott från ignoranta Islamofober?
  • Siili
    Hoppentoss skrev 2008-07-30 17:14:43 följande:
    Jag känner killen och killen som berättade den var rätt intensivt(irriterat) i sin berättelse så något ligger det nog i det hela. Men eftersom jag ej var där så kan jag ej säga hur det egentligen gick till.
    Såvitt jag vet så har det aldrig varit tillåtet att ha böneutrop utanför en moské i Sverige. Isf har det enbart skett som en demonstration någon gång. De svenska minareterna har inga högtalare (det brukar ofta vara det och inte en gubbe som står och ropar uppe i minareten. Det skulle inte höras särskilt långt till de som vill till moskén om han gjorde det och det skulle ju även vara ganska onödigt att stå där om han ändå måste ropa in i en mikrofon så det leds ut i högtalare). Så jag vet inte hur sann den historian är egentligen.

*känner mig som en repig skiva*
    Gabba Gabba Hey!
Svar på tråden Störande böneutrop!