• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • mandrake
    hbprincess skrev 2008-07-28 16:38:38 följande:
    Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också? Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen. Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?
    Efter att ha levt ett antal (i min ungdom) nära en kyrka så kan jag bara säga att jag inte vara så glad på den tiden över deras oväsen och jag skulle hata om någon väsnades på arabiska ännu mer.
    Under senare år har jag funderat en del över frågan kring kultur, religion och historia insett att det är en påtaglig möjlighet att förutsättningen för min ateistiska livssyn är en religion som inte har ambitionen att kontrollera alla aspekter av mitt liv och som inte hävdar att den har svaret på allt. Det finns en frånvaro av absolutism i kristendomen som öppnar en dörr för ett sekulärt samhälle och detta tror jag har sitt ursprung i att centralgestalten förlät och accepterade när andra dömde och kastade sten.
    När jag istället läser koranen och (för all del det lilla del jag hunnit av) sunnan så framkommer i mitt huvud en centralgestalt som är tolerant innan han fått makt och talar maktspråk när makten är hans. Titta på "Divorce, Sharia Style" men se absolut alla 5 delarna (

) så kommer ni förstå exakt vad jag pratar om. Man måste se del 1 till 4 för att uppskatta del 5.
    Islam bygger inte heterogena samhällen. I en överväldigande andel av de stater där islam är statsreligion utgör muslimerna mer än 99% av befolkningen, och notera att en gång i tiden var de 0% av befolkningen.

Jag tror säkert att majoriteten av er tycker att jag är en islamofob när jag säger -nej tack- till moskeér. Själv tycker jag bara att jag tittar i tangentens riktning och gillar inte det jag ser.
  • Liten Björn

Jag har tinnitus och störs något kollosalt av högoktaviga ljud - som kyrkklockor tex. Böneutropare i kyrkan hade vart välkomnande. Men egentligen tycker jag att både klockor och böneutropare är lika illa. Religion som religion. Skit som skit.

• Zemcia
    mandrake skrev 2008-07-30 01:47:02 följande:
    Efter att ha levt ett antal (i min ungdom) nära en kyrka så kan jag bara säga att jag inte vara så glad på den tiden över deras oväsen och jag skulle hata om någon väsnades på arabiska ännu mer. Under senare år har jag funderat en del över frågan kring kultur, religion och historia insett att det är en påtaglig möjlighet att förutsättningen för min ateistiska livssyn är en religion som inte har ambitionen att kontrollera alla aspekter av mitt liv och som inte hävdar att den har svaret på allt. Det finns en frånvaro av absolutism i kristendomen som öppnar en dörr för ett sekulärt samhälle och detta tror jag har sitt ursprung i att centralgestalten förlät och accepterade när andra dömde och kastade sten. När jag istället läser koranen och (för all del det lilla del jag hunnit av) sunnan så framkommer i mitt huvud en centralgestalt som är tolerant innan han fått makt och talar maktspråk när makten är hans. Titta på "Divorce, Sharia Style" men se absolut alla 5 delarna (

) så kommer ni förstå exakt vad jag pratar om. Man måste se del 1 till 4 för att uppskatta del 5.Islam bygger inte heterogena samhällen. I en överväldigande andel av de stater där islam är statsreligion utgör muslimerna mer än 99% av befolkningen, och notera att en gång i tiden var de 0% av befolkningen.Jag tror säkert att majoriteten av er tycker att jag är en islamofob när jag säger -nej tack- till moskeér. Själv tycker jag bara att jag tittar i tangentens riktning och gillar inte det jag ser.
    orkar inte ens titta på det för att se....islams kärna kommer inte fram i youtubeklipp. Inte kristendomens heller för den delen.
  • teek taak
    BettysBoop skrev 2008-07-29 22:51:05 följande:
    Muslimerna kan få bygga sina moskéer och ha sina böneutrop när vi får bygga kyrkor med kyrkklockor i deras länder!Nu får det banne mig vara nog! VEM vill ha det, utom muslimerna själva då förstås.Tycker de skall vara tacksamma att vi tagit emot dom och gett dom hjälp överhuvudtaget! Sverige är ett kristet land och vi måste värna om vårt ursprung!Sen kan vi ju givetvis hjälpa dom som behöver hjälp, men thats it!
    Man blir mörkrädd när man läser detta inlägg.
  • Velour

Nu är det också så att det finns kyrkor i "muslim-land". Då betyder det att det är helt OK för att det finns både moskéer OCH böneutrop.

uh uh uh, another one bites the dust

BettysBoop skrev 2008-07-29 22:51:05 följande:
    Muslimerna kan få bygga sina moskéer och ha sina böneutrop när vi får bygga kyrkor med kyrkklockor i deras länder!Nu får det banne mig vara nog! VEM vill ha det, utom muslimerna själva då förstås.Tycker de skall vara tacksamma att vi tagit emot dom och gett dom hjälp överhuvudtaget! Sverige är ett kristet land och vi måste värna om vårt ursprung!Sen kan vi ju givetvis hjälpa dom som behöver hjälp, men thats it!
  • mandrake
    Velour skrev 2008-07-30 10:59:37 följande:
    Nu är det också så att det finns kyrkor i "muslim-land". Då betyder det att det är helt OK för att det finns både moskéer OCH böneutrop.uh uh uh, another one bites the dust
    I så fall tycker jag vi tar "samma" regler som i "muslim-land" och låter de moskéer som finns stå kvar och har ett svepande förbud mot att uppföra nya. Eventuellt kan vi göra då och då köra över en och annan med shaktmaskin (som i Indonesien) eller helt enkelt förbjuda koranen för att emulera Saudi-Arabien, om det är eftersträvansvärt att följa samma modell som i "muslim-land".
  • BigDaddy
    Svar på #368
    Mandrake: Jag är imponerad av dina andra inlägg. Därför måste jag anta att detta inlägg handlar om att du vill använda samma trubbiga verktyg för att demonstrera dess oanvändbarhet för den ursprungliga användaren. För du kan väl inte mena att vi ska åsidosätta våra landvinningar till förmån för någonting bakåtsträvande som religionsförbud? Att man har hållningen att varken kyrkklockor eller böneutrop ska tillåtas då vi är ett sekulärt land är solitt. Men jag är inte ombord på att köra någon variant av öga för öga och tand för tand. Mandrake, say it ain´t so?!
  • Hoppentoss

vet ej om jag vågar berätta en berättelse som skall ha skett på södra sidan av stockholm för ett visst antal år sedan. Men jag gör det ändå..
    Denna historia har jag hört från en kille som bodde granne med en moske med böneutropare.

Det vart bråk mellan icke muslimer och muslimer ioch med att ickemuslimerna vart störda av utroparen.
    Dom försökte prata med församlingen att sluta med utropen men det gick inte.
    Dom försökte prata med kommunen och där fick dom ej hjälp.

Tillslut så var dom så trötta på detta så dom skaffade luftpistol med ett visst skott som bara sved. Varje gång utroparne började ropa sköt dom honom i rumpan. (han stod i en cub på taket som var öppet åt alla håll.

Det var rätt hett mellan grupperna.
    Till slut slutade dessa utop. Om det var kommunen eller att utoparen gav upp vet jag ej.

Som sagt detta är en berättelse som jag bara fått återberättat åt mig för länge sedan.

Om kyrklockorna stör så får vi ta bort dem med inte säga ok till ett annat ljud som stör andra grupper.

Med dagens teknik kan kallelserna till bön ske på annat sätt.

• Krisselina

Jag hade aldrig i livet velat höra böneutrop.

Lita alltid på din intuition
  • mandrake
    BigDaddy skrev 2008-07-30 14:28:23 följande:
    Svar på #368Mandrake: Jag är imponerad av dina andra inlägg. Därför måste jag anta att detta inlägg handlar om att du vill använda samma trubbiga verktyg för att demonstrera dess oanvändbarhet för den ursprungliga användaren. För du kan väl inte mena att vi ska åsidosätta våra landvinningar till förmån för någonting bakåtsträvande som religionsförbud? Att man har hållningen att varken kyrkklockor eller böneutrop ska tillåtas då vi är ett sekulärt land är solitt. Men jag är inte ombord på att köra någon variant av öga för öga och tand för tand. Mandrake, say it ain´t so?!
    Jag misstänker att du insåg att mitt inlägg var rent retoriskt. Vi kan inte bygga öppna samhällen genom att efterapa reaktionära. Jag tycker det är viktigt att vi har samma lag för alla medborgare. Allt annat kan användas för förtryck baserat på ras eller etnicitet. Däremot skulle jag vilja se att lagstiftningen rangordnades på det viset att hets mot folkgrupp överordnades lagen om religionsfrihet. Därutöver kan vi tillämpa principen att utrustning eller anläggning som används för genomförande av brottet konfiskeras och förstörs.
Svar på tråden Störande böneutrop!