• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • teek taak
    Nilats skrev 2008-08-06 15:41:27 följande:
    För att ni är en minoritet.
    Om det skall råda rättvisa så skall även minoriteterna ha en röst som majoriteten.
  • Cheesus

Tur jag bor på landet så jag slipper höra en skäggig Imam ställa sig i ett torn och ropa för att jag ska falla ner på knä och vända mig till Mecka...

No Way,

• Lillan7704

Tror faktiskt att man vänjer sig om man bor i närheten av en moské...
    När jag har varit i Turkiet så har jag tänkt på det första dagen men inte mer....

• wynn

Så vitt jag vet kommer böneutrop som hörs utåt, inte att tillåtas i Sverige. Om det öht sker, får det ske via radion.

Detsamma borde gälla kyrkklockor, för övrigt. Visst kan det vara vackert med kyrkklockor, men ibland vill man sova länge en söndagmorgon utan att störas av dem

• wynn

Det handlar ju om att religionsfriheten inte får gå ut över andra, eller bryta mot lagen. Det är de två faktorer som måste vara uppfyllda.

Offentliga böneutrop går ju ut över andra eftersom det kan vara störande. Däremot inte om det sker via t ex en radiokanal.

Eftersom Sverige numera är ett sekulärt land (dvs där stat och kyrka är separerade) borde i rättvisans namn detsamma gälla kyrkklockor också. Nu har vi ju en längre tradition av kyrkor och kyrkklockor i Sverige, det finns tusentals kyrkor och många av dem räknas som kulturarv mm - däremot finns förhållandevis få moskéer. Men jag, som inte är troende kristen, kan tycka att klockor är störande ibland, på "fel" tidpunkt osv. Jag är säker på att åtskilliga ateister, muslimer mfl, tycker samma sak. Så visst, det är en knivig fråga.

• teek taak
    Cheesus skrev 2008-08-10 19:27:19 följande:
    Tur jag bor på landet så jag slipper höra en skäggig Imam ställa sig i ett torn och ropa för att jag ska falla ner på knä och vända mig till Mecka...No Way,
    Du är väl inte muslim?
  • wrsmamma

Har sverige TVINGAT er muslimer att höra på kyrkklockor???????

• Nilats
    wrsmamma skrev 2008-08-11 18:03:31 följande:
    Är du dum?
  • noorah
    wrsmamma skrev 2008-08-11 18:03:31 följande:
    Ja
    där jag bor hör man dom lätt iaf..
Svar på tråden Störande böneutrop!