• hbprincess

Störande böneutrop!

Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också?

Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen.

Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?

• Svar på tråden Störande böneutrop!
  • Siili
    Siili skrev 2008-07-30 19:04:54 följande:
    Såvitt jag vet så har det aldrig varit tillåtet att ha böneutrop utanför en moské i Sverige. Isf har det enbart skett som en demonstration någon gång. De svenska minareterna har inga högtalare (det brukar ofta vara det och inte en gubbe som står och ropar uppe i minareten. Det skulle inte höras särskilt långt till de som vill till moskén om han gjorde det och det skulle ju även vara ganska onödigt att stå där om han ändå måste ropa in i en mikrofon så det leds ut i högtalare). Så jag vet inte hur sann den historian är egentligen.*känner mig som en repig skiva*
    Demonstration var nog fel ord. Som någon typ av uppvisning kanske man kan säga. Fast jag tvivlar på att även det skett.
    Gabba Gabba Hey!
  • GudsMestOskuldsfullasteLillaLamm
    Hoppentoss skrev 2008-07-30 18:34:21 följande:
    Vilka är ignarant islamofobier? "Nyfiken"
    Dom som är det, menade ingen särskild men jo tro mig dom finns tyvärr
    reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • castillo
    hbprincess skrev 2008-07-28 16:38:38 följande:
    Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också? Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen. Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?
    jätte bra.
  • Mrs K

Har inte läst mer än ts men kan bara säga av erfarenhet att man vänjer sig fort vid böneutrop.
    Var på en resa till Pakistan och där är det inte en moské direkt. Det ropas från alla håll och kanter men efter 2 dagar hörde jag det knappt. (var där i 2 veckor)
    Så för min del får de gärna ropa på

• bitte67
    Hoppentoss skrev 2008-07-30 15:01:23 följande:
    vet ej om jag vågar berätta en berättelse som skall ha skett på södra sidan av stockholm för ett visst antal år sedan. Men jag gör det ändå..Denna historia har jag hört från en kille som bodde granne med en moske med böneutropare.Det vart bråk mellan icke muslimer och muslimer ioch med att ickemuslimerna vart störda av utroparen.Dom försökte prata med församlingen att sluta med utropen men det gick inte.Dom försökte prata med kommunen och där fick dom ej hjälp.Tillslut så var dom så trötta på detta så dom skaffade luftpistol med ett visst skott som bara sved. Varje gång utroparne började ropa sköt dom honom i rumpan. (han stod i en cub på taket som var öppet åt alla håll.Det var rätt hett mellan grupperna.Till slut slutade dessa utop. Om det var kommunen eller att utoparen gav upp vet jag ej.Som sagt detta är en berättelse som jag bara fått återberättat åt mig för länge sedan. Om kyrklockorna stör så får vi ta bort dem med inte säga ok till ett annat ljud som stör andra grupper.Med dagens teknik kan kallelserna till bön ske på annat sätt.
    Jag tror inte ett spår på den här storyn. Jag har bott på den södra sidan av Stockholm i hela mitt liv och det finns inte särskilt många fristående moskéer här, typ ingen, än så länge. Och speciellt ingen med minaret (bönetorn). De flesta moskeér i förorterna håller till i källarlokaler och dylikt just för att de inte får tag på bättre lokaler och där finns det knappast någon minaret. Kanske pga inskränkta människor som inte tycker att islam är något att utöva. Man man håller dock på och bygger en i Fittja (vet inte om den är klar än) och det finns en vid Björns trädgård vid Medborgarplatsen. Den vid Medis har visserligen minaret men inget böneutrop. Så sorry, storyn är helt säkert påhittad.
  • yuzz

Själv är jag praktiserande muslim men tycker inte att det är någon bra idè. Inte för att jag är imot böneutrop, tvärt om jag älskar det när jag är i mitt hemland. Men jag ser inte poängen med att ha det här i Sverige eller något annat europeiskt land över huvudtaget OM inte moskeet skulle vara byggt på en plats med många bosatta muslimer så OK. För syftet med böneutropet är ju till att kalla till bön och bor det då bara ickemuslimer där så vad gör den för nytta? Sthlms mosket är ju ett bra exempel, den är ju byggd mitt i stan där troligtvis inga muslimer bor.

• sarangheyo

moske finnas det väl plats för om det finns kyrkor. böneutrop dagtid varför inte?

• Kattosa
    Hoppentoss skrev 2008-07-30 15:01:23 följande:
    vet ej om jag vågar berätta en berättelse som skall ha skett på södra sidan av stockholm för ett visst antal år sedan. Men jag gör det ändå..Denna historia har jag hört från en kille som bodde granne med en moske med böneutropare.Det vart bråk mellan icke muslimer och muslimer ioch med att ickemuslimerna vart störda av utroparen.Dom försökte prata med församlingen att sluta med utropen men det gick inte.Dom försökte prata med kommunen och där fick dom ej hjälp.Tillslut så var dom så trötta på detta så dom skaffade luftpistol med ett visst skott som bara sved. Varje gång utroparne började ropa sköt dom honom i rumpan. (han stod i en cub på taket som var öppet åt alla håll.Det var rätt hett mellan grupperna.Till slut slutade dessa utop. Om det var kommunen eller att utoparen gav upp vet jag ej.Som sagt detta är en berättelse som jag bara fått återberättat åt mig för länge sedan. Om kyrklockorna stör så får vi ta bort dem med inte säga ok till ett annat ljud som stör andra grupper.Med dagens teknik kan kallelserna till bön ske på annat sätt.
    Jag säger bara suck och åter suck. Samma historia har jag hört 100 tals gånger men varje gång byter den land och plats, mycket märkligt att folk känner en sådan ilska att de måste hitta på saker. Är själv väldigt ofta i medborgarplatsens moské i Stockholm (som är den enda tänkbara att ha en böneutropare) frågade senast idag om detta och de har aldrig haft en böneutropare.
  • Hoppentoss

Synd att du hört historien så ofta. Det måste vara superjobbigt för dig.

Jag har bara hört den en gång.
    Som sagt så vet jag inte om denna moske var i källare eller i riktig moske jag var ej där. Men enligt som killen så stod han på taket i en typ av låda. Jag tolkade detta som en riktig moske.Men åter igen jag var ej där.
    men som sagt det var många år som jag hörde denna berättelse.

Jag vet heller inte om histoien är sann eftersom jag ej var där. Någon ilska känner jag inte heller för jag var ej där.

Hittade på den gjorde jag inte heller eftersom jag skrev att det var hörsägen. Från en kille som bott där detta skulle ha skett.

Kattosa skrev 2008-08-01 21:01:26 följande:
    Jag säger bara suck och åter suck. Samma historia har jag hört 100 tals gånger men varje gång byter den land och plats, mycket märkligt att folk känner en sådan ilska att de måste hitta på saker. Är själv väldigt ofta i medborgarplatsens moské i Stockholm (som är den enda tänkbara att ha en böneutropare) frågade senast idag om detta och de har aldrig haft en böneutropare.
  • KristenTjej84

Så länge kristna får hålla på med sina lovsånger &böneutrop vid sidan om muslimerna..utan att bli kritiserade eller dårhus-patient förklarade..varför inte?:)

Svar på tråden Störande böneutrop!