Hoppentoss skrev 2008-07-30 15:01:23 följande:
vet ej om jag vågar berätta en berättelse som skall ha skett på södra sidan av stockholm för ett visst antal år sedan. Men jag gör det ändå..Denna historia har jag hört från en kille som bodde granne med en moske med böneutropare.Det vart bråk mellan icke muslimer och muslimer ioch med att ickemuslimerna vart störda av utroparen.Dom försökte prata med församlingen att sluta med utropen men det gick inte.Dom försökte prata med kommunen och där fick dom ej hjälp.Tillslut så var dom så trötta på detta så dom skaffade luftpistol med ett visst skott som bara sved. Varje gång utroparne började ropa sköt dom honom i rumpan. (han stod i en cub på taket som var öppet åt alla håll.Det var rätt hett mellan grupperna.Till slut slutade dessa utop. Om det var kommunen eller att utoparen gav upp vet jag ej.Som sagt detta är en berättelse som jag bara fått återberättat åt mig för länge sedan. Om kyrklockorna stör så får vi ta bort dem med inte säga ok till ett annat ljud som stör andra grupper.Med dagens teknik kan kallelserna till bön ske på annat sätt.
Jag tror inte ett spår på den här storyn. Jag har bott på den södra sidan av Stockholm i hela mitt liv och det finns inte särskilt många fristående moskéer här, typ ingen, än så länge. Och speciellt ingen med minaret (bönetorn). De flesta moskeér i förorterna håller till i källarlokaler och dylikt just för att de inte får tag på bättre lokaler och där finns det knappast någon minaret. Kanske pga inskränkta människor som inte tycker att islam är något att utöva. Man man håller dock på och bygger en i Fittja (vet inte om den är klar än) och det finns en vid Björns trädgård vid Medborgarplatsen. Den vid Medis har visserligen minaret men inget böneutrop. Så sorry, storyn är helt säkert påhittad.