• MammaTillEKNS

VI från Linköping

Eftersom vår tidigare tråd "VI från LInköping fortsätter babbla" är stängd och tråden "Linköping, någon" stängdes av så tänkte jag starta en ny tråd. 

Nu får det inte bli några påhopp eller annat som kan göra att denna tråd stängs!

Hur har eran morgon varit? Vi vaknade strax efter kl.09, vi har ätit lite frukost och fixat en del här hemma. Idag ska vi bara ta det lugnt! Äntligen verkar det fina vädret komma tillbaka

(¯`°•.¸ ღ♥ Nathalie 071230♥ღ ¸.•°´¯)
  • Svar på tråden VI från Linköping
  • Firstandhappy

så länge man inte har arbetslöshetskassa eller sjukersättning eller plockar ut fp för barnet så kan man söka bidraget.

länken finns på linkoping.se och sen kan du söka på vårdnadsbidrag, om ni kan läsa pdf

• JePaLuLi

Men hur ska man klara sig på 3000 i månaden?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas nov -07♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Lillebror bf dec-08♥¸.?°´¯) ♥
  • Mammatill4a
    Firstandhappy skrev 2008-09-03 12:54:24 följande:
    så länge man inte har arbetslöshetskassa eller sjukersättning eller plockar ut fp för barnet så kan man söka bidraget.länken finns på linkoping.se och sen kan du söka på vårdnadsbidrag, om ni kan läsa pdf
    Ok, men då har de ju gått ut lite fel med vad och hur man måste göra för att få de bidraget..
    men men ska läsa och se vad som står.. inte alla kommuner som har de än heller..
    JePaLuLi skrev 2008-09-03 12:58:47 följande:
    Men hur ska man klara sig på 3000 i månaden?
    Om man inte har nån inkomst nu är 3000 rätt mkt att få ut på en månad.. så de skulle inte ja tacka nej till om man säger så..
    ~Olivia 20011108~Liam20030817~Alma20060712och ~Skrutt bf 30/10-2008~
  • Firstandhappy

tanken är ju att man ska kunna jobba vid sidan av eller plugga kanske, vet inte hur det är tänkt exakt men för min o danis del fungerar det jättebra eftersom vi överlappar varandra hela dygnet med jobb så de 3000 kr kommer vi få extra bara för att vara hemma med wille o inte stoppa in honom på dagis..

• JePaLuLi
    Mammatill4a skrev 2008-09-03 13:02:29 följande:
    Om man inte har nån inkomst nu är 3000 rätt mkt att få ut på en månad.. så de skulle inte ja tacka nej till om man säger så..
    Ja det är klart. Det förstår jag. Då är det ju toppen! Men som jag fattat det så får man inte jobba eller plugga utan ersättningen är för att man ska vara hemma längre med barnet och kommunen sparar dagisplatser. (förskola, jag vet )
  • Firstandhappy

ja säg att mannen jobbar heltid o kvinnan är hemma med barnen, fp är slut o nu sitter man där o måste börja jobba eller plugga för att få det att gå ihop, ja då kan man söka det o få 3 papp extra per unge o då blir det ditt "jobb" att vara hemma med barnen..
    bakåtsträvande?? nja det kan jag inte tycka eftersom båda föräldrarna får söka det o för vår del där det handlar om att ev anställa barnflicka omn jag skulle vilja jobba fler timmar så är de pengarna väldigt bra att ha..

• Mammatill4a
    JePaLuLi skrev 2008-09-03 13:05:40 följande:
    Ja det är klart. Det förstår jag. Då är det ju toppen! Men som jag fattat det så får man inte jobba eller plugga utan ersättningen är för att man ska vara hemma längre med barnet och kommunen sparar dagisplatser. (förskola, jag vet )
    Så har ja med fattat de som, alla som jag har pratat med har sagt likadant till mig och jag har ju inte läst el pluggat in de eftersom ja har 1 år på mig att bestämma mig hur ja vill göra..
    Firstandhappy skrev 2008-09-03 13:07:23 följande:
    ja säg att mannen jobbar heltid o kvinnan är hemma med barnen, fp är slut o nu sitter man där o måste börja jobba eller plugga för att få det att gå ihop, ja då kan man söka det o få 3 papp extra per unge o då blir det ditt "jobb" att vara hemma med barnen..bakåtsträvande?? nja det kan jag inte tycka eftersom båda föräldrarna får söka det o för vår del där det handlar om att ev anställa barnflicka omn jag skulle vilja jobba fler timmar så är de pengarna väldigt bra att ha..
    Fattar nada av alltihopa men ja har ju ingen hjärna för politik och moral och vad som händer mm ... sån är ja
    ~Olivia 20011108~Liam20030817~Alma20060712och ~Skrutt bf 30/10-2008~
  • Firstandhappy
    Mammatill4a skrev 2008-09-03 13:16:57 följande:
    Fattar nada av alltihopa men ja har ju ingen hjärna för politik och moral och vad som händer mm ... sån är ja
    kan va gott det med, bara man själv klarar sitt liv o mår bra så kan resten vara...
  • JePaLuLi
    Firstandhappy skrev 2008-09-03 13:07:23 följande:
    ja säg att mannen jobbar heltid o kvinnan är hemma med barnen, fp är slut o nu sitter man där o måste börja jobba eller plugga för att få det att gå ihop, ja då kan man söka det o få 3 papp extra per unge o då blir det ditt "jobb" att vara hemma med barnen..bakåtsträvande?? nja det kan jag inte tycka eftersom båda föräldrarna får söka det o för vår del där det handlar om att ev anställa barnflicka omn jag skulle vilja jobba fler timmar så är de pengarna väldigt bra att ha..
    Ja om det är så är det ju toppen! Men jag har svårt att tro att det är så enkelt.
    Mammatill4a skrev 2008-09-03 13:16:57 följande:
    Nej, jag fattar inte heller. Men jag tror det är så som jag skrev. Men jag kan ju självklart ha fel!
Svar på tråden VI från Linköping