• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • dio

Min stackars morbror har alltid fått vara tomte, något som han under mina 27 levnadsår avskytt! hehe. Jag vill ha tomte trots att jag är vuxen, det såg illa ut där i nåt år då mina mostrar och mamma tyckte att nu är ju barnen så stora (mina kusiner) så nu behövs ingen tomte. Jag klagade alltid högt, det är ingen jul utan tomte! Så jag såg till att säkra det hela med att skaffa barn så nu är det ingen snack om saken! MIn morbror måste kränga på sig tomtedräkten i många år framåt (Tvingade dessutom min lillasyster att ta på sig den i juli då tomten besökte min dotter för att få hennes napp hehe ,-)

Förra året firade vi parallellt med sambons familj. Hans syster och min mamma bor grannar. En annan granne kom utklädd till tomte med häst och vagn och barnen (och jag, då dottern inte vågade åka själv) fick åka en sväng. Det var väldigt spännande! (för barnen, inte mig )

• Carolaj83

förra året fick tomten bara gå ett varv runt huset och sen ställa säcken vid dörren, barnen var lite rädda så han fick inte komma in, tittade bara på honom i fönstret o när han öppnade dörren sprang dom iväg, då var dom då var sonen 1 år och kusinen 2,5 år.....i år vet jag inte hur vi gör men än så länge är det min pappa som är tomte, funkar ju så länge dom e små

• Smulanpus

Skrattade gott när jag läste detta inlägg! Så härligt =) vi har inte haft tomte på flera år men i år är ju sambons dotter med så då blir vi nog tvugna tror jag. Får väl försöka hitta en lämplig kandidat =)

dio skrev 2008-10-02 09:56:35 följande:
    Min stackars morbror har alltid fått vara tomte, något som han under mina 27 levnadsår avskytt! hehe. Jag vill ha tomte trots att jag är vuxen, det såg illa ut där i nåt år då mina mostrar och mamma tyckte att nu är ju barnen så stora (mina kusiner) så nu behövs ingen tomte. Jag klagade alltid högt, det är ingen jul utan tomte! Så jag såg till att säkra det hela med att skaffa barn så nu är det ingen snack om saken! MIn morbror måste kränga på sig tomtedräkten i många år framåt (Tvingade dessutom min lillasyster att ta på sig den i juli då tomten besökte min dotter för att få hennes napp hehe ,-)Förra året firade vi parallellt med sambons familj. Hans syster och min mamma bor grannar. En annan granne kom utklädd till tomte med häst och vagn och barnen (och jag, då dottern inte vågade åka själv) fick åka en sväng. Det var väldigt spännande! (för barnen, inte mig )
  • piggen
    Carolaj83 skrev 2008-10-02 10:00:03 följande:
    förra året fick tomten bara gå ett varv runt huset och sen ställa säcken vid dörren, barnen var lite rädda så han fick inte komma in, tittade bara på honom i fönstret o när han öppnade dörren sprang dom iväg, då var dom då var sonen 1 år och kusinen 2,5 år.....i år vet jag inte hur vi gör men än så länge är det min pappa som är tomte, funkar ju så länge dom e små
    I år behövs egentligen ingen tomte, han blir 1 år den 27 dec men lite roligt ändå.Kanske kan han bara komma med säcken och sen skynda vidare. Syskonbarnen är så stora så tyvärr har det inte blivit någon tomte de senaste åren men nu är det nya tider med nya småbarn.
  • dio
    Smulanpus skrev 2008-10-02 10:11:42 följande:
    Skrattade gott när jag läste detta inlägg! Så härligt =) vi har inte haft tomte på flera år men i år är ju sambons dotter med så då blir vi nog tvugna tror jag. Får väl försöka hitta en lämplig kandidat =)
    Haha våra julnar är helt galna. Eftersom vi är ca 25 pers när vi firar så är det fullt kaos. Fortsättningen på tomtehistorien är att min stackars morbror går iväg och tar på sig tomtedräkten. Tror han hatar gummilukten för han flåsar så hemskt bakom masken När han väl kommer in och ska dela ut paketen (för självklart ska tomten dela ut alla 1723732923 paket) står min ena moster i ett hörn och klagar:
    -Man hör inte vad tomten säger!

Det finns nog ingen sämre än min morbror att läsa julklappsrim som är på de flesta av paketen.

Efter att mer och mer högljutt klagat över tomtens mummel så kliver min moster helt sonika in bland julklapparna och tar över tomtens jobb. Så nu delar moster ut klapparna, tomten, dvs. min morbror sitter där och flåsar och barnen, eller ungdomarna tar sina 188799877 paket och lägger de snällt på hög. För det har vi varje år bestämt innan julklappsutdelningen att ingen öppnar några paket innan alla paket är utdelade.
    MEN då hör vi ett ritch och där sitter min mormor och öppnar sina paket, varav mina tonårskusiner skriker; Men mormor öppnar ju, då får vi också! Mormor ser förvirrat upp och säger: va? får vi inte öppna, det visste inte jag!
    På ett par minuter är kaoset fullkomligt då det ligger paketpapper i hela rummet och min mamma och moster letar efter svarta sopsäckar för att få bort erländet. När paketen tillsist är öppnade börjar det "obligatoriska letandet i sopsäckarna efter paket som är försvunna"

Stackars morbrortomte har diskret avlägsnat sig och kommer tillbaka alldeles svettig
  • xxJessikaxx

Kliver in här, älskar julen och börjar tidigt med dekorationer och julbak
    Väntar m spänning till julsakerna kommer till butikerna. ...

Har redan köpt Gingerbread-doftljuset från Yankee Candle också så det luktar nybakt pepparkaka dagarna i ända kring juletid.

Ska bli kul att se vilka nya julskivor som kommer ut i år också...

• Smulanpus

HAHAHAHAHAHAHAHAHA låter som en helt fantastisk julafton!!!!!!! Stackars din morbror säger jag bara =)

• Castafiore

Det är förresten ingen här från Trestads-området som har koll på om Jul-ladan finns kvar?!?
    Brukar åka dit runt 1 advent och inhandla något nytt...

För er som undrar så är det en jul-affär som har (hade?) öppet året runt... LOVELY!!
    dio skrev 2008-10-02 10:23:16 följande:
    Haha våra julnar är helt galna. Eftersom vi är ca 25 pers när vi firar så är det fullt kaos. Fortsättningen på tomtehistorien är att min stackars morbror går iväg och tar på sig tomtedräkten. Tror han hatar gummilukten för han flåsar så hemskt bakom masken När han väl kommer in och ska dela ut paketen (för självklart ska tomten dela ut alla 1723732923 paket) står min ena moster i ett hörn och klagar:-Man hör inte vad tomten säger!Det finns nog ingen sämre än min morbror att läsa julklappsrim som är på de flesta av paketen. Efter att mer och mer högljutt klagat över tomtens mummel så kliver min moster helt sonika in bland julklapparna och tar över tomtens jobb. Så nu delar moster ut klapparna, tomten, dvs. min morbror sitter där och flåsar och barnen, eller ungdomarna tar sina 188799877 paket och lägger de snällt på hög. För det har vi varje år bestämt innan julklappsutdelningen att ingen öppnar några paket innan alla paket är utdelade.MEN då hör vi ett ritch och där sitter min mormor och öppnar sina paket, varav mina tonårskusiner skriker; Men mormor öppnar ju, då får vi också! Mormor ser förvirrat upp och säger: va? får vi inte öppna, det visste inte jag!På ett par minuter är kaoset fullkomligt då det ligger paketpapper i hela rummet och min mamma och moster letar efter svarta sopsäckar för att få bort erländet. När paketen tillsist är öppnade börjar det "obligatoriska letandet i sopsäckarna efter paket som är försvunna"Stackars morbrortomte har diskret avlägsnat sig och kommer tillbaka alldeles svettig
  • dio
    Smulanpus skrev 2008-10-02 10:33:59 följande:
    HAHAHAHAHAHAHAHAHA låter som en helt fantastisk julafton!!!!!!! Stackars din morbror säger jag bara =)
    haha jajemän, det roliga är att den ser ut i princip lika dan varje jul så länge jag kan minnas
  • dio

och det är ju för övrigt bara julklappsutdelningen Våra jular är hysteriska helt igenom haha.

Svar på tråden Vi som älskar julen!