• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • tj0rvig

Hos oss (vi är oxå typ 25 pers!) var syrrans svärmor tomte i allllla år, men när åren gick fick hon allt svårare att hålla masken. Så för några år sen fick min systerson ta över rollen som tomte, det funkade jättebra för när tomten kommer t oss här i Norra Norrbotten så är han ju nära hem (i Finland då där tomten bor) o har alltså gått runt hela julafton o pratat o babblat så när han kommer t oss har han ingen röst kvar!! Han lämnar ett brev som ngn vuxen läser o barnen köper det till 100%!! I brevet står det typ att "Jag har tyvärr ingen röst kvar efter hela den här långa julaftonen men jag har hört att ni varit snälla i år, hörde att **** slutat med nappen och att **** och **** varit duktiga i skolan och att ***** lärt sig cykla denna sommaren och att farmor fått nytt jobb! så därför har jag med mig extra mkt klappar till er i år!" Men så blev en av småtjejerna (8 år) misstänksam för S (systersonen) "han bajsar alltid när tomten kommer!" O inte svara han när hon hade varit o knacka på toadörren heller!! Ivf: förra året bestämde vi då att S inte skulle vara tomte för att "lura" henne ännu ett år, o så fick en utav de äldre herrarna i sällskapet vara tomte o han var superbra!! Han t om dansade lite med farmor o fick alla barnen att kikna av skratt! O det roliga var ju att INGEN (inte ens vi vuxna) fatta vem det var för alla kollade ju efter S (tjejen sade t om "Men nu är han inte på toa!") o den här äldre herren han e en tystlåten liten typ, så han kunde försvinna bra utan att ngn märkte det

• Smulanpus

Gud så underbart!!!! Det kan man kalla tradition det! och traditioner är blande det bästa jag vet =)
    Min mormor och mamma försökte för något år sedan ta bort julstrumpan som vi alltid fått på morgonen!! Det blev ramaskri från mitt håll kan jag lova! Det ska va som det alltid varit =) på jul blir jag barn på nytt hehe

dio skrev 2008-10-02 10:38:05 följande:
    haha jajemän, det roliga är att den ser ut i princip lika dan varje jul så länge jag kan minnas
  • dio

Hrm..för två jular sen tänkte vi skona min stackars morbror och min tonårskusin tog på sig tomterollen. Han glider in, kastar sig ner på en stol och slänger fram ett: Tjena!
    Min moster blir jättearg, "så där låter väl inte tomten" och tvingar honom att göra om hela tomteproceduren, varav han ställer sig ute på bron igen, kommer in och försöker med ett: finns det några snälla barn?
    Moster blev nöjd, min dotter var mest förvirrad (dock var hon bara 8 månader) och min morbror stod och drack glögg, nöjd att slippa gummimasken ett år.

• Smulanpus

Hahaha låter lite som din moster håller på traditionerna hon med =)

dio skrev 2008-10-02 10:43:22 följande:
    Hrm..för två jular sen tänkte vi skona min stackars morbror och min tonårskusin tog på sig tomterollen. Han glider in, kastar sig ner på en stol och slänger fram ett: Tjena!Min moster blir jättearg, "så där låter väl inte tomten" och tvingar honom att göra om hela tomteproceduren, varav han ställer sig ute på bron igen, kommer in och försöker med ett: finns det några snälla barn?Moster blev nöjd, min dotter var mest förvirrad (dock var hon bara 8 månader) och min morbror stod och drack glögg, nöjd att slippa gummimasken ett år.
  • Mirakel händer

Vi är inte så många när vi firar jul. Eftersom vi firar BARA med makens familj. Det blir 7-8 vuxna och 2-3 barn.

Iår är det så att sonen firar jul med sin pappa. Kommer kännas tomt här hemma eftersom vi har haft honom under 3 jular i rad. Men vi brukar köra varannat år annars.

Det liksom fungerar inte med min familj så vi har lagt ner det. Vi åker till mina föräldrar någon dag under mellandagarna. Om det nu PASSAR dem. Annars får de vara utan.

kimmensmamma.blogspot.com/(¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯)kimsmamma.bilddagboken.se/
  • dio
    Smulanpus skrev 2008-10-02 10:44:55 följande:
    Hahaha låter lite som din moster håller på traditionerna hon med =)
    jadå, det gör vi alla Även om traditionerna kan vara av det udda slaget
  • Smulanpus

Alla traditioner runt jul är bra traditioner hehehe =)

dio skrev 2008-10-02 10:46:20 följande:
    jadå, det gör vi alla Även om traditionerna kan vara av det udda slaget
  • Smulanpus

Vi är inte heller så många, blir färre för vart år känns det som men i år får vi ju glädjen av att ha en fyra åring med på den stora dagen. Firar alltid med mina föräldrar vilket jag tycker är skönt då sambon inte har så bra kontakt med sin. Blir lite tvärt om här. Trist men inte så mycket man kan göra åt tyvärr.

Kims mamma skrev 2008-10-02 10:46:17 följande:

Vi är inte så många när vi firar jul. Eftersom vi firar BARA med makens familj. Det blir 7-8 vuxna och 2-3 barn. Iår är det så att sonen firar jul med sin pappa. Kommer kännas tomt här hemma eftersom vi har haft honom under 3 jular i rad. Men vi brukar köra varannat år annars. Det liksom fungerar inte med min familj så vi har lagt ner det. Vi åker till mina föräldrar någon dag under mellandagarna. Om det nu PASSAR dem. Annars får de vara utan.
  • Carola J

Hej hej.. smyger in här då jag är helt jultokig. Det bästa med julen är allt mys o dekorationer. Julklapparna är bara ett + men mest ämnat för alla småttingar..

• jamex

Slog in de första klapparna i går! Känns konstigt, lite tidigt men de är till maken o slår jag inte in dem så ser han ju dem...
    *längtar till december*

Svar på tråden Vi som älskar julen!