• Analoga

Vi som älskar julen!

Kopierar över det Smajla skrev i hennes trådstart "Vi älskar julen" 25/8 -07". Tycker denna tråden var så mysig så därför startar jag nu en ny tråd inför julen 2008

Så här skrev Smajla:

"Här samlas vi som älskar julen och att vilja börja förbereda den tidigt. Vi vill undanbe oss gliringar utan hoppas på att få glutta i våra sparade inredningstidningar från förra julen efter vacker inspiration för julen 2008.

♥ ♥ ♥

Adventsskyltningen, boken Vit jul av Susanne Magelund, doft av hyacinter och doftande apelsiner med nejlikor i. Vita amaryllis, vackert omslagspapper med prasslande snören, lyssna till Jöbacks "Jag kommer hem till jul" och fundera på julklappstips och önskelistor. Baka pepparkakor och lussekatter, dricka julmust och julpyssla. Snöflingor, snöänglar och ljuslyktor. Marschaller och kuddmossa, stjärnklara nätter och den första frosten.

♥ ♥ ♥

Tycker ni vi ska ha någon särskild länk för exempelvis julrecept eller annat så skriv bara det i ett inlägg så lägger jag in en länk i trådstarten!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 20:24
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35672115.html
    (tråden där vi lägger in recept på allt som hör julen till)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:05
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36490571.html

(Bildtråd för julpyssel och pynt)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 15:08
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m36778899.html
    (Julklappstråden)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-09 21:21
    www.time55.com/sv/speciella_nedrakningar/julafton.php
    (Nedräkning till JULAFTON)
  • Svar på tråden Vi som älskar julen!
  • dio

Den härligaste jultraditionen som vi har haft länge, 20 av mina levnadsår och minst 15 före det är julmorgonsfika hos vänner till mormor och morfar. Det går inte beskriva hur idylliskt juligt det har varit. Vi har alltid firat jul hos min mormor och morfar förut som bor ovanför Vidsel, uppe i norr i en gammal norrbottensgård, morfars släktgård. Rött hus med vita knutar, lagård, osv, MASSVIS med snö. Det är jul för mig.

I alla fall. Varje julaftonsmorgon har vi klätt upp oss (alla kommer till mormor och morfar dagen innan jul) och åker iväg till julmorgonsfikat hos vännerna som bor i grannbyn.
    De hade ett 1800-tals hus, norrbottensgård där med, där så mycket som möjligt av det gamla är bevarat, dvs. Tidningspapper på väggarna som tapet, Timrat, järnspis osv. ( lite excentriska kanske ) Frun i huset hade alltid på sig norrbttensdräkt och hälsade oss välkomna. Det var mycket folk och fikade, alla i byn (som visserligen består av 5 hus eller nåt liknande hehe) och hela vårat gäng. Frun i huset hade alltid dukat upp ett helt smörgåsbord av läckerheter, tårtor, kakor, bullar.
    Efter några timmars fikande for vi hem igen och började firandet,

Men när jag var 20 år gammal tror jag sålde de huset!!! För någon månad sen dog frun hastigt Inget mer julmorgonfika, och julen är sig aldrig lik. Vi firar inte heller hos min mormor och morfar längre, då de är för gamla att orka med kaoset.
    Så varje jul nu hittar jag inte julstämningen från min barndom och jag är ledsen över att min dotter aldrig kommer få uppleva en sådan fantastisk jul.

• Mirakel händer
    Smulanpus skrev 2008-10-02 10:54:24 följande:
    Vi är inte heller så många, blir färre för vart år känns det som men i år får vi ju glädjen av att ha en fyra åring med på den stora dagen. Firar alltid med mina föräldrar vilket jag tycker är skönt då sambon inte har så bra kontakt med sin. Blir lite tvärt om här. Trist men inte så mycket man kan göra åt tyvärr.
    Vi har haft så här de senaste två åren. Å det känns kanon bra efter detta beslut att bara fira med MAKENS FAMILJ. De tar hänsyn till "min son". Han har nämligen både handikapp och funktionshinder. Å min egna mamma har svårt för detta. Sonen har mått dåligt att det. Å så gör hon så stor skillnad på sina barnbarn. Mina syskonbarn är mera värda känns det som. Skönt att min man familj ej gör skillande på sina bio barnbarn och bonus barnbarnet.
    kimmensmamma.blogspot.com/(¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯)kimsmamma.bilddagboken.se/
  • Smulanpus

Guuuud det låter verkligen som julstämning det!!! Förstår att du saknar det! Vi har alltid julfrukost klockan åtta hemma hos mor och far! Då kommer en väninna till min syster och hennes sambo och så äter vi julfrukost, har vi gjort i säkert tio år nu och det är jätte mysigt =)

Ja då förstår jag erat beslut om att fira hos makens familj! Hade gjort lika dant, finns väl inget värre än mor eller farföräldrar som gör skillnad på sina barnbarn, vare sig dom har handikapp eller inte!
    Är ju deras förlust faktsit tycker jag =)

Kims mamma skrev 2008-10-02 11:06:57 följande:

Vi har haft så här de senaste två åren. Å det känns kanon bra efter detta beslut att bara fira med MAKENS FAMILJ. De tar hänsyn till "min son". Han har nämligen både handikapp och funktionshinder. Å min egna mamma har svårt för detta. Sonen har mått dåligt att det. Å så gör hon så stor skillnad på sina barnbarn. Mina syskonbarn är mera värda känns det som. Skönt att min man familj ej gör skillande på sina bio barnbarn och bonus barnbarnet.
  • Mirakel händer
    Smulanpus skrev 2008-10-02 11:12:14 följande:
    Ja då förstår jag erat beslut om att fira hos makens familj! Hade gjort lika dant, finns väl inget värre än mor eller farföräldrar som gör skillnad på sina barnbarn, vare sig dom har handikapp eller inte!Är ju deras förlust faktsit tycker jag =)
    Det är så vi känner också att det är de som förlorar i längden.

Litet känsligt som kommer här nu:
    Det i för sig inte bara det att de inte accepterar sonen. De liksom vill inte fatta/förstå att vi ej kan få barn trots att vi har genomgått insemination och IVF. Det är ett jävla tjat jämt att det är väl dags för er att skaffa barn nu. Så Kim blir "normal" i deras ögon är han bara bortskämd och inget annat som är fel.

Min mans familj är KANON! De är BÄST helt enkelt.
    kimmensmamma.blogspot.com/(¯`°?.¸ ♥Kim 950313 ♥ ¸.?°´¯)kimsmamma.bilddagboken.se/
  • frunygren
    xxJessikaxx skrev 2008-10-02 10:33:04 följande:
    Kliver in här, älskar julen och börjar tidigt med dekorationer och julbak Väntar m spänning till julsakerna kommer till butikerna. ...Har redan köpt Gingerbread-doftljuset från Yankee Candle också så det luktar nybakt pepparkaka dagarna i ända kring juletid.Ska bli kul att se vilka nya julskivor som kommer ut i år också...
    vart köper du det ljuset?
  • tj0rvig

Hjälp!!! Vad ska ni köpa t era män??
    Förslag tas gärna emot!!
    Min sambo älskar jakt, MC, vår hund, friluftsliv, skoter osv.

• Sanna SDFS
    dio skrev 2008-10-02 10:23:16 följande:
    Haha våra julnar är helt galna. Eftersom vi är ca 25 pers när vi firar så är det fullt kaos. Fortsättningen på tomtehistorien är att min stackars morbror går iväg och tar på sig tomtedräkten. Tror han hatar gummilukten för han flåsar så hemskt bakom masken När han väl kommer in och ska dela ut paketen (för självklart ska tomten dela ut alla 1723732923 paket) står min ena moster i ett hörn och klagar:-Man hör inte vad tomten säger!Det finns nog ingen sämre än min morbror att läsa julklappsrim som är på de flesta av paketen. Efter att mer och mer högljutt klagat över tomtens mummel så kliver min moster helt sonika in bland julklapparna och tar över tomtens jobb. Så nu delar moster ut klapparna, tomten, dvs. min morbror sitter där och flåsar och barnen, eller ungdomarna tar sina 188799877 paket och lägger de snällt på hög. För det har vi varje år bestämt innan julklappsutdelningen att ingen öppnar några paket innan alla paket är utdelade.MEN då hör vi ett ritch och där sitter min mormor och öppnar sina paket, varav mina tonårskusiner skriker; Men mormor öppnar ju, då får vi också! Mormor ser förvirrat upp och säger: va? får vi inte öppna, det visste inte jag!På ett par minuter är kaoset fullkomligt då det ligger paketpapper i hela rummet och min mamma och moster letar efter svarta sopsäckar för att få bort erländet. När paketen tillsist är öppnade börjar det "obligatoriska letandet i sopsäckarna efter paket som är försvunna"Stackars morbrortomte har diskret avlägsnat sig och kommer tillbaka alldeles svettig
    Hahaha låter exakt som våra jular Svettig tomte, stand-in som får läsa istället, mormor som råkar tjuvstarta pga dåligt minne?, letandet i sopsäckarna Trodde nästan vi var ensamma om smått hysteriska jular. Fast detta är när vi firar med släkten på min mors sida, annan dag jul är vi med min fars släkt istället & där är det mindre folk & lugnare. Min mormor gick tyvärr bort i maj & det kommer bli tomt utan henne, nu är min mor äldst & hon verkar redan börja ta över rollen som virrig
  • dio
    Svar på #768
    haha trevligt att man inte är ensam

annan liten anekdot från jul- jag valde som 16 åring att bli vegetarian. Det är således 11 år sedan nu och varje jul i dessa 11 år har situationen vid julätandet låtit så här:
    Mosters sambo: Ska du inte ha en korv?
    Jag: Nej tack
    Moster nr 2´s sambo: Jag förstår inte hur man inte kan äta kött. Kött är gott!!
    Jag: Det har vi skilda åsikter om. Jag vill inte äta kött eftersom jag anser att det är fel!
    Morfar: (måste väl tillägga att han är 84 år gammal, varit bonde i hela sitt liv, jagat lika länge, håller fortfarande på och inte alls förstår sig på dagens ungdomar och deras påhitt, vilket jag har full förståelse för)
    I alla fall, morfar;:
    -Men det finns en pojke i Arvidsjaur som bara kan äta älgkött! Ska han inte få göra det då? (översatt från Pitemål)
    Jag: Ja det måste han väl få göra då om han inte kan äta någonting annat.
    Moster nr 2´s sambo: HAR MAN SAGT AAAAA FÅR MAN SÄGA BBBBBBBBBB!!!

Morfars favoritargument i mitt val att avstå från kött är den stackars pojken i Arvidsjaur som tydligen är allergisk mot allt (säkert en skröna ) och den tas upp varje jul
  • Senap

Vi har ingen tomte som kommer på julafton. Jag tycker utklädda tomtar är lika läskiga som clowner. *ryser*
    När jag var liten så hade jag en strumpa vi sängkanten. Tomten kom på natten och fyllde den med julklappar.
    Under alla år har jag aldrig kommit på mamma. Trots många försök. Inte ens under tonåren. Vet tusan inte hur hon gjorde.
    Eller så finns tomten

Ska iaf göra likadant för vår son. Känner pressen...

My sugar is raw
Svar på tråden Vi som älskar julen!