• Dame72

Det här har jag ätit idag (LCHF)

Till alla som äter LCHF (LowCarbHighFat)

Skriv ner din matdag.
    Be om synpunkter.
    Få inspiration av vad andra äter.
    För frågor hänvisar jag till huvudtråden
    och våra recpet lämnar vi som vanligt i recepttråden.

Huvudtråd: LCHF tråden 3
    Recepttråd: LCHF - den ultimata recepttråden!
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Svar på tråden Det här har jag ätit idag (LCHF)
  • Fru Filur

Dame72 : Det var inte den typen av skumraket, utan en som var fyrkantig och ungefär knappt hälften så stor som den du länkade till, därav mitt snabba huvudräknande till 10 kolhydrater, och bedömningen att den var OK (för mig) att peta i sig...

Och varför... Pja... Huvudskälet var nog för att jag faktiskt tycker det är gott med något till kaffet vid speciella tillfällen :o)
    Jag är inte superstrikt (min egen gräns är max 60 kolhydrater per dygn, men normalt ligger jag kring 15-25 gram) och är inte uppenbart sockertriggad så jag kan tillåta mig att ta ut svängarna lite ibland när jag blir bjuden (jag skulle alltså inte få för mig att själv köpa och äta något kolhydratrikt, där går min "unna"-gräns) vilket inte brukar ske allt för ofta

• Linda1976
    Fru Filur skrev 2008-09-15 21:12:17 följande:
    Dame72 : Det var inte den typen av skumraket, utan en som var fyrkantig och ungefär knappt hälften så stor som den du länkade till, därav mitt snabba huvudräknande till 10 kolhydrater, och bedömningen att den var OK (för mig) att peta i sig... Och varför... Pja... Huvudskälet var nog för att jag faktiskt tycker det är gott med något till kaffet vid speciella tillfällen :o)Jag är inte superstrikt (min egen gräns är max 60 kolhydrater per dygn, men normalt ligger jag kring 15-25 gram) och är inte uppenbart sockertriggad så jag kan tillåta mig att ta ut svängarna lite ibland när jag blir bjuden (jag skulle alltså inte få för mig att själv köpa och äta något kolhydratrikt, där går min "unna"-gräns) vilket inte brukar ske allt för ofta
    Äter man mycket fett och samtidigt smiskar till med socker lite då och då, är risken stor att man går UPP istället. Vakta då ditt fettintag noga istället. Du vill ju inte ha tvärtomeffekt.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Fru Filur

Frukost : 1 kokt ägg med majonäs, 2 skivor ost och 1 skiva skinka

Lunch : Ost- och baconburgare, sallad, tomat & gurkstavar, 1 dl hamburgerdressing. Dessert : krämig LCHF-chokladtårta, lättvispad grädde och några hallon.

Eftermiddag : En kopp kaffe med grädde

Middag : stekt bogfläsk, löksås, kokt blomkål

Så var den här dagen färdig också...

• Tristanya

Frukost: lite fjällfil med några frysta jordgubbar. te med en skvätt grädde.

lunch: två skivor kassler med CF, chilisås o ost (i ugn) (rester), ett kokt ägg, två skivor ost.

middag: 2,5 hamburgare (bara köttet alltså, med köpta, men kolisarna var ok), med ost, sallad, dressing o lite ketchup.

kväll: förmodligen lite te med grädde i.

• Muminski

Åhh det kan jag inte skriva in *skäms*...men jag lägger tråden i favoriter som inspiration

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Tussilagon

Frukost: 2 kokta ägg, blomkål med grädde och parmesan, 2 skivor kött från gårdagens middag, vatten.

Lunch: Ost, smör

Middag: 2 Karréskivor, champinjonsås gjord på vispgrädde, vitkålssallad med creme fraiche, majonnäs, vatten

Lite hallon o grädde så här på kvällskvisten

• Livshlädje

Igår:

Två stekta ägg, bacon och lite ost.

Kaffe med grädde.

LCHF- Nasi Goreng med creme fraiche, svarta oliver och några gurkstavar till.

Kaffe med grädde.

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • miss alm

Frukost: Fil med linfrön (har ni sett att de har PERFEKT fördelning? 75e-% fett, 25e-% protein) och kanel.

Lunch: Färsbiffar, grönsaker och pestodressing

Middag: Fiskbiffar, tomatsås, grönsaker och ostsås. Mmmmmmm...

Jag tror jag kommer lite högt i kolisar och lite lågt i fett enligt SSS, men jag trivs bäst såhär har jag upptäckt:)

• Muminski
    Tussilagon skrev 2008-09-14 16:23:05 följande:
    Frukost: 2 kokta ägg med räksallad (räkor, cremefraich, tomatpure, dill, salt, peppar), tomat, gurka, vattenSenare: En kopp blåbärsthe med vispgräddeIkväll ska jag äta köttgryta9 hg fläskfilé, skuren i skivor2 kabanosser, skuren i bitar1 burk svarta oliver, urkärnade, delade1 röd paprika, strimlad(1 dl finhackad ättiksgurka eller cornichons)4-5 dl grädde1 tsk mejram, 1 tsk oregano1½ tsk salt2 krm svartpepparsmör till stekning
    Åh den där köttgrytan är såååå god!! Den ska vi göra till helgen.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden Det här har jag ätit idag (LCHF)