• Fridapida

Smink smink smink vi fortsätter!

Här möts vi som älskar smink och allt vad det innebär! Diskutera fritt, tipsa om dina bästa produkter och knep, fråga andra om hjälp och tips, ordet är fritt.
    Alla är välkomna att delta, nya som gamla deltagare, det spelar ingen roll om din enda makeup-pryl är en torr mascara eller om du jobbar med din dröm, här pratar vi om det som enar oss - sminkintresset!

I TS i den den nedan länkade tråden finns massor av länkar till sminkshoppar på nätet. För att inte TS ska bli för lång så gör vi så här.
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m30525759.html

Här har vi förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33465870.html

Ni är även välkomna att titta in i min blogg:
    www.svalmarkskan.blogg.se

Nu har vi en lång höst framför oss. Sommaren tog slut alldeles för fort men vi får hoppas att höstmörkret inspirerar till färgstarka och intressanta makeuper. Vågar du mörkt röda läppar? Jag gör det inte även om jag tycker att det är så läckert!
    Är hon inte vacker i de röda läpparna och svarta eyelinern?
    www.handbag.com/&func=display&fileId=29703

Trevlig höst på er allesammans!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 17:54
    Länk till tråden där många av oss har skrivit upp vilka som är våra favoriter.

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m38424225.html

• Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!
  • Fridapida
    Petrah skrev 2008-09-30 23:27:24 följande:
    HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!! jag får krupp snart för jag inte kan sota ögonen i svart. det blir bara kletigt och jag ser ut som Alice Cooper runt om. va gör jag för fel????? sen flyger ju ögonskuggan runt så det sitter skugga som rouge oxå jag har foto men dt går ju inte lägga in ju ska testa igen.
    Ja, du gör iaf något fel... Men det är inte så lätt innan man får in tekniken. Jag tycker att det finns några sätt som underlättar. För det första, om det flyger skugga NÄR du sminkar dig kan du antingen skydda under med lite vanligt papper eller helt enkelt sminka ögonen före du lägger basen. Fäller du ögonskugga under kvällen/dagen så har du för mycket lösa pigment. Det verkar ganska osannolikt. Grunda iaf ordentligt på ögat. Jag grundar ofta med primer och sedan äggskalsvit skugga. Ska man sota direkt på primern så är det svårt att sota ut allt.

Jag brukar lägga kajal utmed fransraden som jag jobbar ut lite, sedan tar jag skugga på fingret och gnuggar in skuggan eller lägger med en liten pensel. Sedan tar jag en sådan här pensel för att sudda ut med:
    www.hqhair.com/code/preview_image.asp&VariationID=&ImageSize=ZoomImage

Det viktiga är att inte lägga för mkt skugga från början utan att låta den mjuka borsten fixa till det. Jag lägger bara på ca halva ögonlocket till o börja med. Du kan se i mitt galleri hur det ser ut lite steg för steg.
  • Fluffguf

Hur gör ni för att inte mascaran ska kladda av sig på ögonskuggan under dagen? Efter några timmar har jag ofta ett gäng utsmetade prickar strax under ögonbrynet, inte så snyggt! Jag har vattenfast mascara.

• mjuik

Jag tar tillbaka allt jag skrev om eyeliner. Jag lyckades en gång och en gång enbart.

Shit vad klockan är mycket såg jag nu. Oj.

Har några MAC-skuggor men är inte förtjust i dem. Tycker det är för stora bitar.
    Mera som grovmald än finmald.

Min mascara har aldrig kladdat av sig på ögonskuggan men jag har inte så långa fransar heller. Kanske är därför.

• katarina118

fluffguf

MUS ha en ny sort maskara eller egentligen ingen maskara utan mera som ett gloss för fransarna...man he på det under dagen så sitter maskaran superbra,,,inget kladda eller så..

• trolltyg

Nu har jag kollat vad det kostar på en salong i Sundsvall där jag bor vad det ostar med fransförlängning och det var saftiga 900 kr och det skulle hålla mellan 3-8 veckor beroende på hur man sköter dem och om man tappar många egna fransar. 450 kr för återbesök och påfyllnad om man inte typ tappat alla för då blir det ytterligare 900 kr.

Varken maskara eller fransböjare behövs under tiden man har förlägningen då limmet och lösfransen gör att ens naturliga fransar böjs med själva lösfransen. Vilket känns underbart för mig som har spikraka fransar och inte kan leva utan min böjare. Det ska heller inte skada de egna fransarna.

Nu ska jag bara finura lite på summan (som jag tyckte var lite i högsta laget) och se om jag ska kosta på mig en sådan.

• Fluffguf
    katarina118 skrev 2008-10-01 09:51:16 följande:
    fluffgufMUS ha en ny sort maskara eller egentligen ingen maskara utan mera som ett gloss för fransarna...man he på det under dagen så sitter maskaran superbra,,,inget kladda eller så..
    Tack! Har man det utanpå den vanliga mascaran då?
  • katarina118

ja precis utanpå den vanliga mascaran..

• Fluffguf
    katarina118 skrev 2008-10-01 11:22:55 följande:
    ja precis utanpå den vanliga mascaran..
    Okej, tack! Det låter ju smart!
  • Tesssi
    LMK skrev 2008-09-30 14:54:50 följande:
    Välkommen till fördärvet! (ja, för plånboken alltså... )Jag använder bara mineralfoundation i puder form (ID Bare Minerals), så jag kan inte rekommendera något annat personligen, tyvärr. Men vet att många är jätte nöjda med Helena Rubinstein Colour Clone! Finns i flera olika utföranden så haffa en säljare så får du säkert bra hjälp.
    Kanske ska testa mineral make-up. Hur är den för känslig hud?
    Just nu är jag alldeles rödflammig i ansiktet. Och jag tycker det är svårast med grunden. Vill ha en foundation som är lätt och inte ger ett för sminkat uttryck.

Föresten, vad gör jag för fel när det ser ut som foundationen smular sig i ansiktet. Antar att jag har fel sort??
    Ögon-make-upen börjar jag få kläm på, lite grann iaf.
Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!