• Fridapida

Smink smink smink vi fortsätter!

Här möts vi som älskar smink och allt vad det innebär! Diskutera fritt, tipsa om dina bästa produkter och knep, fråga andra om hjälp och tips, ordet är fritt.
    Alla är välkomna att delta, nya som gamla deltagare, det spelar ingen roll om din enda makeup-pryl är en torr mascara eller om du jobbar med din dröm, här pratar vi om det som enar oss - sminkintresset!

I TS i den den nedan länkade tråden finns massor av länkar till sminkshoppar på nätet. För att inte TS ska bli för lång så gör vi så här.
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m30525759.html

Här har vi förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33465870.html

Ni är även välkomna att titta in i min blogg:
    www.svalmarkskan.blogg.se

Nu har vi en lång höst framför oss. Sommaren tog slut alldeles för fort men vi får hoppas att höstmörkret inspirerar till färgstarka och intressanta makeuper. Vågar du mörkt röda läppar? Jag gör det inte även om jag tycker att det är så läckert!
    Är hon inte vacker i de röda läpparna och svarta eyelinern?
    www.handbag.com/&func=display&fileId=29703

Trevlig höst på er allesammans!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 17:54
    Länk till tråden där många av oss har skrivit upp vilka som är våra favoriter.

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m38424225.html

• Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!
  • Knott
    Tesssi skrev 2008-10-01 11:35:50 följande:
    Kanske ska testa mineral make-up. Hur är den för känslig hud?Just nu är jag alldeles rödflammig i ansiktet. Och jag tycker det är svårast med grunden. Vill ha en foundation som är lätt och inte ger ett för sminkat uttryck. Föresten, vad gör jag för fel när det ser ut som foundationen smular sig i ansiktet. Antar att jag har fel sort?? Ögon-make-upen börjar jag få kläm på, lite grann iaf.
    Mineralmakeup ska vara skonsamt mot huden då det generellt innehåller färre ingredienser än annan makeup vilket ofta är en fördel, men det finns ingen egentlig forskning som stödjer att det är bättre för huden. Jag gjorde lite research för ett tag sedan och sammanfattade det i min blogg, du kan läsa här om du är intresserad: makeupoholic.blogspot.com/2008/05/ingredienser-i-mineralmakeup.html

Personligen upplever jag att min hy är i bättre skick sedan jag gick över till mineralpuderfoundation (använder Everyday Minerals som inte innehåller Bismuth Oxychloride som en del reagerar på) men jag började i samma veva att använda Dr Hauschkas hudvård så det är svårt att säga vad som beror på vad såklart.

För egen del tycker jag att (flytande) foundation brukar börja smula sig om man antingen har fel formula för hudtypen eller om den börjar bli gammal.
  • Knott

... ser att det låter som att jag säger emot mig själv i första meningen; det jag menar är att mineralmakeup är känt (marknadsförs) för att vara skonsamt för huden men att det egentligen inte finns några konkreta bevis för att så är fallet

• Fru KM
    Petrah skrev 2008-09-30 23:27:24 följande:
    HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!! jag får krupp snart för jag inte kan sota ögonen i svart. det blir bara kletigt och jag ser ut som Alice Cooper runt om. va gör jag för fel????? sen flyger ju ögonskuggan runt så det sitter skugga som rouge oxå jag har foto men dt går ju inte lägga in ju ska testa igen.
    Här kommer ett tips som jag fått lära mig:
    Börja alltid lägga på suggan vid fransraden. Ta mer färg, skaka av överflödig färg från borsten och lägg på vid fransaraden, alltid vid fransrade,n och jobba dig upp mot globlinjen. Det tar tid men det blir jättefint och ingen skugga på kinden. Lycka till

Det är ju sååå snyggt med sotningar och väldigt inne just nu
  • LMK

Tesssi: Kan tipsa att www.everydayminerals.com har gratis provkit där man enbart betalar för frakten, ca 30 kr. Då kan du på ett billigt sätt testa om du gillar detta. I kitet ingår 3 olika foundations, 1 concealer & 1 Blush i små burkar. Är lite svårt att hitta rätt nyans, men det finns bra guider där att läsa för att hamna rätt.
    Tänk sedan på att när du använder mineralfoundation kräver ansiktet mer fukt, så en bra dagkräm är att rekommendera.

• Tesssi
    LMK skrev 2008-10-01 12:56:02 följande:
    Tesssi: Kan tipsa att www.everydayminerals.com har gratis provkit där man enbart betalar för frakten, ca 30 kr. Då kan du på ett billigt sätt testa om du gillar detta. I kitet ingår 3 olika foundations, 1 concealer & 1 Blush i små burkar. Är lite svårt att hitta rätt nyans, men det finns bra guider där att läsa för att hamna rätt. Tänk sedan på att när du använder mineralfoundation kräver ansiktet mer fukt, så en bra dagkräm är att rekommendera.
    Åh, tack för tipset!
    Det ska jag testa.
    Har Biotherms aqua source för torr hy som dagkräm och tycker den fungerar utmärkt - får hoppas att den gör det även vid Mineral foundation.
  • Tesssi

Kom på en sak. Antar att jag bör köpa en speciell borste för det också. Eller?

• Fluffguf
    Tesssi skrev 2008-10-01 13:25:53 följande:
    Kom på en sak. Antar att jag bör köpa en speciell borste för det också. Eller?
    Ja, everydayminerals har flera bra borstar, jag gillar flat top kabuki bäst. De kostar ca 10 dollar.
  • Tesssi

Det känns som jag terroriserar tråden, men det får ni stå ut med. :D

LMK skrev 2008-10-01 12:56:02 följande:
    Är lite svårt att hitta rätt nyans, men det finns bra guider där att läsa för att hamna rätt.
    Kikade in på deras forum... Jag är så ny på det här att jag inte vet vilken färg min hud har, alltså rosa eller aprikos underton eller... :S
    Det enda jag vet är att jag är kall.

Fluffguf: Då ska jag kika på den borsten också om jag beställer kitet. Tack.
  • LMK

Tesssi skrev 2008-10-01 13:34:44 följande:

Det känns som jag terroriserar tråden, men det får ni stå ut med. :D
    Kikade in på deras forum... Jag är så ny på det här att jag inte vet vilken färg min hud har, alltså rosa eller aprikos underton eller... :S Det enda jag vet är att jag är kall. Fluffguf: Då ska jag kika på den borsten också om jag beställer kitet. Tack.
    Jag är helt värdelös på det där Vet att jag är varm, då min hy är mer gul än rosa - that's it! Här är lite hjälp kanske: makeupjunkie.blogg.se/2008/september/johannas-guide-del-1-grunden.html
    Jag använder Medium Beige Neutral & formulan Matte från EM & från ID Light el. Medium Beige.
  • Fluffguf
    Tesssi skrev 2008-10-01 13:34:44 följande:
    Det känns som jag terroriserar tråden, men det får ni stå ut med. :DKikade in på deras forum... Jag är så ny på det här att jag inte vet vilken färg min hud har, alltså rosa eller aprikos underton eller... :S Det enda jag vet är att jag är kall. Fluffguf: Då ska jag kika på den borsten också om jag beställer kitet. Tack.
    Jag är inte så bra på det där, men om du har kall hudton så borde du väl passa i någon av nyanserna från kategorin cool. Om du inte är väldigt ljus tycker jag inte att du ska välja den aldra ljusaste (fair tror jag att den heter), den är nästan vit! Du kan titta i mitt galleri, jag är ganska ljus och har oftast fairly light, så får du en fingervisning om hur mörk den är.
Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!