Inlägg från: Mareldsbarn |Visa alla inlägg
  • Mareldsbarn

Augustibebisar 2008

Hej! Även jag har hittat hit! Dålig har jag varit på att vara inne de senaste två dagarna. Känner mig hängig och förkyld som många av er, har en psykologiuppgift som ska vara inlämnad på fredag och boken jag ska läsa är i varje fall nu införskaffad men usch den är på Engelska. Blä säger jag bara. Hoppas jag kommer ikapp med energin snart igen så jag hinner med saker jag vill hinna med.

Tack för era duschtips! Igår duschade vi Julia och hon älskade det! Vet inte om jag skrev det innan. Hon tycker inte om att bada och det kändes så skönt att se att duschen tillsammans med pappa i varje kändes lite bättre. Mitt underbara busfrö!

Jag ska skärpa till mig på läsarfronten också. Eller ja, jag läser allt ni skriver men är så trött i huvudet hela tiden så jag kommer inte ihåg någonting alls på slutet. Imorgon blir det skärpning!

Natti natti

• Mareldsbarn

VT; Tack

Jag har ju glömt att gratulera till er "menstruerande glada kvinnor!" Ett stort GRATTIS! Själv fick jag min idag fast jag äter CERAZETTE så det finns en andledning

Någon här inne hade också startat med cerazette minns jag. Denne skrev att en blödning startat ca 1 v efter påbörjandet. jag undrar nu hur länge den blödningen höll sig i. Vem sjutton var det nu? *förvirrad* Givetvis är våra kroppar olika och det är olika för alla men jag är ändå lite nyfiken.

Inatt när era barn saknade ett extramål så valde Julia att hoppa över ett. Idag slog hon mig med häpnad. Hon somnade strax innan 23 som hon numera brukar göra. Vanligtvis vaknar hon återigen vid 04 och sedan vid 06. Idag vaknade hon 05.35 första gången! Åt i 10 min, däckade snabbt av och vaknade inte förrän 08.30! Jag är chockad men oh så utvilad

• Mareldsbarn

En fråga till er som fött era barn på ÖSTRA sjukhuset; Har ni fått hem en förlossningsjournal? De vänner jag har som har fött på Mölndal har alla fått hem sin men ingen jag känner som fött på östra har det

• Mareldsbarn

Lana; Det var inte det lättaste att få tag på den journalen. BM sa till mig på BB att jag skulle få med mig den hem men jag stannade bara 1 natt och vi for rätt snabbt hemåt så jag fick aldrig med mig någon. Ringde till Östra nu, de säger att där får man inte ut dom ("de kan inte springa ner i arkivet hela tiden", var deras spydiga kommentar när jag snällt undrade vart jag tar vägen för att finna min journal). Fick tillslut hänvisning till stadsarkivet i Göteborg och när jag väl ringde dit så sa dom att Östras arkiv har flyttats över till Vänersborg så slutligen fick jag ett telefonnummer dit till en kvinna. Återigen på telefon och lyckligtvis svarade denna kvinna i Vänersborg men hon var smått förvånad. Tydligen arkiveras bara gamla journaler vilket jag förstår. Inga journaler från i år ligger i arkivet. Hon hörde nog hur trött jag lät när jag berättade min story så hon tog mitt nummer och ska nu söka fatt min journal, åtminstone hänvisa mig rätt så jag kan söka vidare efter den själv. Tack snälla tant!

Men jisses, snacka om bökigt. Jag ville ju bara kika i min journal

• Mareldsbarn

Lycka till alla ni som ska på babysim idag!

VT; Ja trött och förvirrad som jag var så missade jag givetvis att be om min journal innan hemfärd. Konstigt dock när jag nu ringer BB och berättar att jag glömde få den -att de då inte kan skriva ut den ändå. Fast jag förstår att det blir extrajobb när folk ringer så iofs. Oh lycka till med att försöka passa in mat-och-sov-klockan nu för lilla Lyckeli Det är ett jobb det! Du kommer fixa det galant dock!

• Mareldsbarn

Jucea; Jag tror jag minns att det var du som pratade lite om vikt och hur mycket folk har gått upp och vad man har kvar att gå ned va? Jag gick upp 17 kg. När Julia var 10 dagar hade jag tappat 10 kg utan att göra något annat än amma. Underbart. Däremot står det stilla nu. Händer inte mycket men å andra sidan har jag inte promenerat som jag behövt heller. Så 7 kg kvar och dom har jag tänkt ändra på tills dopet är 9 nov. Ja inte att jag ska hinna gå ned alla dom 7 kanske men några till i varje fall

• Mareldsbarn

VT; Japp, same shit here så att säga. Känns dock skönt att det inte är så jättemånga kilon dock trist att jag ändå inte kommer i mina byxor än men det är ju fler än jag som inte gör det så jag ska inte klaga. 1 Par jeans har jag som passar och det känns toppen! ALltid nått liksom

Kaol: Hoppas min mens inte håller i sig längre än så då nu innan allt kommer igång

VT; Jag som längtat så tills D skulle bli ledig 9 dagar i streck sitter nu och räknar ner tills han ska börja jobba igen *skäms*. Vårt liv (mitt och lillans) har aldrig saknat så mycket rutin och har aldrig varit så upp och ned som dessa dagar. Mannen är vaken hela natten (nattuggla) och sover gärna till 12-13 för att sedan vilja ut och fara och kika i affärer hit och dit för att göra ärenden. Huvva, inte alltid så roligt tycker jag då även jag faller in i samma mönster för att också få träffa honom det blir inte alltid som jag vill när vi är två ju

För er som undrar hur det gick m förlossningsjournalen så kan jag berätta att jag till slut fick veta att jag var tvungen att skriva ock begära den med mina personuppgifter och skicka in till arkivet på östra. Därefter får jag den hempostad. Jaja nu är det gjort så nu är det bara att invänta.

Zitrus: så är Julia på kvällarna ibland. Enligt vår BM så var hennes teori att Julia är för trött och hungrig så hon orkar inte suga ordentligt, blir arg och släpper taget. Nu efter en tid så ser vi ett mönster och ja vi tror på BM´s teori när det gäller Julia. De kvällarna när hon är extra trött o kinkig så orkar hon inte alltid. Ibland provar vi om och om igen med pauser för kramar i all hennes frustration o ilska. Ibland pumpar jag ut (har även alltid bröstmjölk i frysen)och ger henne på flaska vilket är lite enklare för henne.

Hallon; Jag har väl aldrig riktigt slutat plugga verkar det som Nä men jag läser en psykologikurs på distans den här terminen. Mest för skojs skull och trodde att jag gjorde rätt i att välja en sådan för mig rolig kurs så jag fick varva bajsblöjorna med något men jag hinner ju för sjutton inte Lillan och D är ju helt klart prio.

• Mareldsbarn

Undra om det är vanligt att man efter ett par veckor med barn känner sig psykiskt knäpp. Även jag har känt mig så i några dagar här. Bara gått runt och grinat när jag haft lillan. Jag har så dumma höga krav på mig fortfarande att hemmet ska vara fint (ja lite pedantisk är jag allt, tyvärr) trots att Julia har kommit till oss. Folk i vår omgivning ställer inte dom kraven på mig. Vill de komma och fika så frågar alla om de ska ta emd fikabröd osv men nej då, jag ska minsann vara duktig och baka. Städat ska det vara och tvätten ska hinnas med. Eftersom Julia allt som oftast behagar vara vaken hela dagar numera och även alltmer kinkig (läs skrikig) på kvällarna mellan 18-23 så är jag totalt utmattad efter 23 när hon väl har somnat. Trots min utmattning har jag ändock ett stort behov av att få egen tid och istället för att då passa på att sova när Julia har somnat så börjar jag med både det ena och det andra projektet här hemma och kvällen rinner iväg såsom nu klockan är tjugo i två och lillan kommer vakna för amning vid 04 igen och därefter är nattsömnen väldigt dålig då hon vaknar varje timme fram till 08.30 då vi går upp. Klart man blir psykiskt utmattad.

Frustration på hög nivå vill jag säga. LANA, AMELIE (ja du pratade visserligen om syskonrelationen också) och ni andra berörda, jag förstår era känslor. Många av oss gör det.

Natten som var så sov dock Julia 6 timmar i streck och jag själv tog vara på 4 timmar av dom. Jag fick för första gången på länge sova 4 timmar i streck och det gav verkligen resultat. Jag mår hur mycket bättre som helst. Sömn gör susen!

Nu vill jag dock påpeka att D är hemma och hjälper till otroligt mycket. Han tvättar, lagar mat, plockar ur diskmaskinen och har idag städat lite men bara tanken på att dessa saker "ska" göras så blir jag stressad. Däremot har vi pratat om det i dag och jag börjar (hoppas jag) förstå att jag faktiskt är hemma för att passa Julia och övrigt bara måste få läggas lite åt sidan. Kändes bättre efter snacket. Han är bäst min D!

Jucea; Jag hoppas verkligen att PH skämtade. Och du, visst har du gjort något idag! Du har ju tagit hand om Ted hela dagen. Givit honom kärlek, trygghet och allt vad det innebär! Toppen! Vad har PH gjort?

Nu sängen....

God natt

• Mareldsbarn

Ursäkta ordvalet men Fy fan vad jag skriver mycket när jag väl skriver. Ni behöver verkligen inte läsa allt. Kanske är skittråkigt! Bästa att sluta innan detta också blir en uppsats

Svar på tråden Augustibebisar 2008