Augustibebisar 2008
Lana, tack vad glad jag blir
God jul till dig med!
Och God Jul till er alla! Hoppas alla får en fin dag!
Lana, tack vad glad jag blir
God jul till dig med!
Och God Jul till er alla! Hoppas alla får en fin dag!
Go kväll!
Kaol; Nej vad trist att det blev sjukt mitt i jul
Hur mår ni idag?
Vi hade en toppenjul igår. Tomten kom enbart för Julia
Vi trodde hon skulle bli rädd men icke. Sitter man i pappas knä är man inte rädd för någonting alls
Efter lite väl många famnar och nya ljud tyckte Julia vid 21 att det var dags att fara hem. Oj så ledsen hon blev då, stackarn. Hon hade lite svårt att komma till ro under ett sovpass när vi var borta så hon var lite extra trött också. Första julen som jag inte äter mig proppmätt
Julia fick en del klappar men alla var väldigt bra saker så det vart inte mycket små krimskrams som jag var lite rädd för innan. SJälv fick jag presentkort i klädaffärer av D
NU ska här äntligen köpas ny garderob! Åh så glad jag blev!
TJenixen! Kaaaaallt är det nu! *Brrrr* Idag på fm lämnade jag lillan med D och for in till stan. Oh så underbart det var att strosa där själv men efter 1½ timme saknade jag dom så mycket så ja fick åka hem igen
Nöjd och glad!
Pling; Vi har en tripp trapp. Dom verkar vara super när jag kikar på vad mina vänner har för stolar. När jag arbetade på förskola hade vi också tripp trapp. Lite otympliga med sina ben som man lätt "springer på" men barnen sitter toppen i dom tycker jag. Fast just nu sitter Julia i sin ikeastol förr 99 kr men snart blir det ett byte.
Huvva vad många ni är som är sjuka
Inte roligt alls! Tänker på er alla!
Nu ska vi åka och titta på bilar tror jag. Kram på er!
Jag börjar ockå få en mjölk som sinar. Blir mer ersättning nr 2 nu som tillägg. Fungerar bra men står lite mellan två stolar känner vi. Vet inte riktigt hur mycket och när hon behöver mat just nu men vi testar oss fram. Imorn ska vi prova potatis! Nu har vi kört på morotspuré ett tag.
Hur många dagar testar ni en smakis innan i går över på nästa? När ni går över på nästa, har ni med det ni testat också då eller testar ni den nya för sig? Min fråga är alltså att om vi nu testar med potatis imorn och ett tag framöver, ska vi då slopa moroten som vi nu har provat? Jag känner mig lite luddig i språket idag men ni kanske fattar, jag är tveksam till om ajg själv gör det
JUCEA; Vad glad jag är att du är tillbaka!!! Det är så trist när du är borta! Du skriver så mycket!
Det låter som att teddan är i en liten tillväxtperiod va?
MissH; Kanske även din lillkille är i en tillväxtperiod? Tror du det? Skrev nyss till Jucea att Ted kanske är där också. De hamnar ju där ibland. Kanske inte är någon dum ovana han är tillbaka i utan hamnar i de goda vanorna när perioden är över igen och han har fått äta upp sig lite?
Lille; Åh vad söt han är! Vad härligt det är att filma de små och kunna spara! Definitivt mer verkligt!
Hallon; hoho vad jag skrattar
Vt; Ja men det låter klokt det du skriver. Så testar vi också då!
Tack!
MissH;Jag håller tummarna för att det inte är en ny fas då!
Bara en envis liten krabat som vill behålla makten och styra själv
Carina; Vad duktig du är på att laga barnmat! Jag skulle prova potatis idag på Julia men vi glömde bort det helt. Hade kokat den, mosat och hällt i lite lite oliv olja och sen skulle vi byta en blöja för att äta potatis men mitt i blöjbytet for potatisen ur mitt minne och blev glömd. Ja ja det får bli nytt imorn istället. Går det bra att ha i olivolja eller behöver man använda rapsolja?
Ja snart nytt år. Nyårsklänningen är införskaffad, finskorna är framplockade, smyckena ordnade och present till värdparet är inhandlad. Nu saknas det bara en sjal så det inte känns så bart så är allt klar. Julias klänning är även den på plats. Hur D ska klä sig är en annan femma. Förvånar mig inte ett dugg om vi springer på stan imorn och letar ny slips, ny skjorta eller något annat just för att han har glömt att titta på sina saker och något behöver kemtvättas eller nått sånt. Ja vi får se...
Hur ska ni fira ert nyår mina vänner? Vi ska hem till ett par vänner i vasastan och äta gott. Blir nog bra det.
VT; Päronpuré lät supergott ju!
Kesso; Jag brukar koka allt innan det åker in i ugnen. Jag slänger i potatis, peppar, salt, vitlök och grädde och låter det koka upp. Potatisarna är då redan skivade. I med riven ost och sen häller jag allt i gratängen och in i ugnen. Jättegott! Ibland kör vi 40% grädde och ibland matlagningsgrädde. Tycker det inte är någon skillnad på konsistensen mer smaken då.
LIlla; Kul att höra av dig! Du är välkommen när du väl tittar in igen!
Gott nytt år till dig med!
Hallon; Jag blir mer och mer nyfiken på det där wiispelet. Funderar och funderar. kanske kanske kanske att jag ska börja försöka övertala D till att inhandla ett. Tyvärr har han en förmåga att gå djupt in i roliga saker till en början och tvspel är en av de sakerna. OM ett sådant tvspel skulle hamna hemma hos oss skulle jag inte kunna nå honom på en längre tid och Julia skulle sakna honom
Då låter det så här hos oss;
Jag: Daniel kan du göra detta, nu ska vi äta, missa inte att du ska gå till jobbet nu..bla bla bla....
Daniel: Ja ja jag ska bara... (och så spelar han massor
).
Jucea, Sthlm? Är det inte där Ph,s föräldrar bor? Du kanske har skrivit om det i bloggen, ska kika in där nu tänkte jag
Fick känslan av att din resa inte blir så rolig i dina ögon, hoppas du får en mer än ok nyårsafton ändå. Vi har ju bilat en del upp till min familj i sthlm från götet och även från växjö. Ingen rolig resa direkt men jag har nog vant mig för jag tycker det går ganska fort numera
Carina; Julia kan fortfarande ha vissa saker i stl 56 och några bodysar i stl 50/56 men det är nog bodysar som är lite stora i sin stl. Jag har nyligen rensat garderoben och nu har hon fler kläder i stl 62 på sig dock är dom ännu lite stora men hon är på gång uppåt
Pling; Hoppas er nya sovmetod fungerar! Snopet att han somnade när han inte såg dig. Vad gott det lät det ni ska äta på nyår. Jag vet inte vad vi ska äta än, det verkar bli en överraskning.
WIem: Usch jag vet inte alls varför det inte fungerar att lägga upp bilder för dig. Hoppas du hittar någon lösning. Sånt där är jag inte bra på alls. Vilken god efterrätt ni ska göra. Kan tänka mig att VT skulle gilla den då det är hallon med
Wiem; Åh tack för tipset! Återigen, kanske kanske kanske
att jag ska dit och kika
*springer in lika snabbt som jag springer ut* Stress stress stress.... Men snart blir det gott!
Gott nytt år på er tjejer! Hoppas ni får en bra kväll!
KRAM!
Oj Lana det var verkligen en liten minibebis. Även jag håller tummarna! Du vilken god meny du läste upp! Den hade jag gärna insupit igår!
MissH; Vi hade det toppen! Dock var vi fler än vad vi trodde på denna tillställning. 9 par och enda barnet var Julia. Alla andra hade ordnat barnvakt men så var deras barn inte så små som Julia fast jag reagerade ändå för många har barn i 1-2 års åldern och så. Jaja. Maten förtärdes under 3 långa timmar och Julia tyckte inte alltid det var så roligt så D och jag åt i omgångar ibland. Julia bollades fram och tillbaka mellan folket och självklart kunde hon inte somna då hon aldrig fick någon möjlighet att varva ned. Vi gjorde 2 tappra försök men insåg sedan att dagen idag får bli en "degdag" så fick hon vara uppe igår tills hon själv skulle somna tänkte vi. Vid 23.30 somnade damen på min axel då hade hon bara sovit 45 min på hela dagen från 10.30. Vid 02 traskade vi hemåt och kl 03 blev det sängen! Idag jobbar D, stackarn han är nog aptrött. Hade ni det bra?
Vt; Ja jag tror att vilket barn som helst hade gjort det egentligen. Jag förstår inte vad det är med min dotter men sova det är något hon absolut inte tycker om. Helt otroligt egentligen hur hon klarar sig. Hon kan vara så hemma också ibland och då är det inte full rulle runt omkring utan vi varvar ner henne och lägger oss allihopa men nix pix, damen ska inte sova.
Lana. Glömde fråga, vad blev det? En pojke eller en flicka?
Amelie; usch jag får tårar i ögonen bara jag läser det. Så hemskt! så orättvist! 2 år och ingen förklaring? jag blir rädd.
Pling, MissH & VT; Det är så tråkigt att det blir så där. Att man känner skuld för att man givit för lite. Det dumma är ju att sakerna är till de små som faktiskt skulle blivit glada och nöjda bara de fick leka med presentsnöret så att säga. Vi har handlat våra leksaker till julklapparna på Ullared så barnen fick fisher price men till en billig peng. Däremot kanske föräldrarna nu tror att vi lagt ut en hel del och så var ju aldrig tanken. Slog mig först nu faktiskt. Och du VT, jag hade blivit superglad för en burk med hemmagjort godis i än en sak! Jag älskar att få saker som personer knåpat med själva. Min kusin är frisör och var fattig i år så hon gav alla i släkten en gratis klippning. Me loooove!
jag har precis beställt hem en bok som handlar om att få barnen att somna utan gråt. Någon som vet något om den? Ska tydligen vara lite känd. Julia är allt lite besvärlig om kvällarna. Att sova är enligt henne överskattat. Hon är jättetrött och blundar men skriker och skriker. Hoppas boken kan komma med något litet litet tips till en. I varje fall få en att få ett annat perspektiv på det hela.
MissH; Boken heter; "Somna utan gråt; hjälp din bebis till trygg och god nattsömn". Den är skriven av Elizabeth Pantley. På adlibris kostar den 129 kr. www.adlibris.com/se/product.aspx. Jag lovar att ge hiss eller diss när jag har läst klart!
VT; Åh jag skulle skriva något till dig....hmmm,tänker.... jo just ja! Sluta äta godis! Huvva sååååå svårt men jag hakar gärna på! Från och med måndag ska jag nämligen börja med nya rutiner i mitt liv!
Snart sommar & Hallon (var det va?); Jag har facebook! du kan söka på mig på malin.lundqvist.81@hotmail.com
Hallon; Apgott med nya täcken och kuddar och du, vilken lyx att A kan va hemma så mycket nu fram till sommaren!
Gröt pratar ni om ja! Komiskt! Idag har vi inhandlat första gröten. Vet inte om jag gör rätt men jag köpte banangröt. Har hört att de små kan bli hårda i magen av majsgröt men så hittade jag havremajsgröt och tänkte att det kunde va nått fast sen slutade det med banangröt. Tänkte introducera Julia i det och se om hon kan äta lite gröt om kvällarna så hon blir lite mer mätt. När hon blir 6 mån är jag inne på att ge henne välling istället för gröt som kvällsmål då gröt inte är så bra som sista mål.
Min mamma o pappa är nere på besök över helgen från sthlm. JÄtteroligt! Ikväll ska vi svulla skaldjur!
Har också kikat på bilar idag och det verkar som att jag nu har köpt mig en. Jag har i varje fall reserverat den och ska skriva papper på måndag för jag har bestämt mig
Eller ja, jag och Daniel såklart
Vi har börjat med nattblöja på Julia eftersom hon sover så gott om nätterna och vi inte byter något blöja på henne så blir den lätt full och därmed blir hon lite röd i stjärten. Så istället för att byta blöja på natten och väcka henne så får hon en nattblöja. Kanske gör saken bättre.
Nej, full rulle in och full rulle ut! Jag saknade ju er men nu blir det lite nötter och ett glas vin i mysbyxor! Ha det gott alla!
Rackarns, nu la jag ju ut min mail. Jaja, shit happens!
Lana; Nä va sjutton det är ju en hotmailadress bara men innehöll lite uppgifter om mig ju kände jag men skitsamma
Njae, det är jag som säger fel egentligen ang amningen. Min mjölk sinar inte utan den är inte lika fet enligt bvc men jag ammar hela tiden ändå som vanligt däremot måste vi ge tillägg. VIll amma så länge det går ändå!
Luzor; Gröt innehåller kolhydrater och det är inte det bästa för barnens sömn skriver en del här på familjeliv. Även ett par av mina vänner har hört samma sak men kör ändå gröt just för att deras barn sover bra. Tydligen ska välling vara mildare och skönare för magen inför natten och de somnar bättre på det än gröt är vad som sägs. Eftersom Julia har svårt att varva ned om kvällarna så tänkte jag att jag nog bör unvika gröt som sista kvällsmål då men hon kanske inte reagerar på en sådan förändring heller.
KaOl; När Julia väl har somnat så vaknar hon endast för mat på natten. OM vi byter en blöja så skriker hon och är förbannad och tar lång tid på sig att somna om så jag byter inte på natten. JO om hon har bajsat så klart eller det blir nödvändigt men itne annars. Vi har libero nr 3 på dagarna men nu köpte jag bara libero nr 4 till natten för att se om det skulle göra lite nytta. Fugnerade jättebra i natt! Den var inte alls lika tung och blöt eftersom den tål mer. Värt att testa kanske. Lite stor för henne men hon läcker inte igenom heller
Pling, Ja vi bytte för en ca 2 v sedan. Fugnerar toppen! Vi lägger julia ned i liggande läge så hon inte behöver anstränga sig med att sitta alltför myckt. Hon älskar den får nu kan hon vara med mer. Sen diskuteras ju detta om det är bra eller ej att sitta framåtlutad men som sagt, Julia likes it. VI kör på detta!
Ha en bra dag alla!