• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • Vilda Tiger

Heidi
    Här är nätterna bättre igen. Ett tag vaknade Lyckeli ofta, och var lite ledsen, men nu sover hon gott mellan 21 och 05, sedan halvgott fram till halv åtta. Då ligger hon och gnyr, vaknar då hon tappar natten (före fem tappar hon den men vaknar inte av det) och rör sig en del. Men jag får iaf ligga kvar i sängen en extra stund, och 05 hade ju varit liiiite tidigt att gå upp tycker jag.

Jobbigt med magen full med prutt... Har du testat massage? Dra fingrarna i samma rikting som tarmarna går. Alltså från barnets högra ljumske, upp till under revbenen, 90 grader till andra sidan, och ner till vänstra ljumsken, på samma sida som barnets hjärta. Då kan du pressa ut lite gaser för honom. Börja gärna med bara barnets vänstra sida, från revbenen och rakt ner, som ett I. Sedan som ett L, med start under revbenen från högra sidan, och sedan hela vägen, som ett kantigt U sett från barnets sida. Fattar du?

• Vilda Tiger

Godmorgon, förresten!

Idag ska det köpas ett babygym. Svärmor ska få passa Lyckeli någon timma ikväll medan jag och M åker iväg. Hon är överlycklig, svärmor alltså. Annars är det baravarahemma-dag. Det har varit så mkt det sista och imorgon är det babysim igen, så jag tror Lyckeli hehöver bara vara hemma lite.

Åt lite godis igår, som jag sa. Kanske tio bitar. Men det var inte så gott, faktiskt...

• goshheidi

Låter som ganska bra nätter VT. Ja, fem är ganska tidigt. Testade du tipset jag gav? Att lägga hörnet av en kudde mot nappen när Lyckeli ligger på sidan, så att det ger ett litet tryck mot nappen så att den hålls kvar. Går förstås inte om hon vänder sig mycket och så eller om hon ligger på rygg...

Har inte testat massage idag. Men har tryckt lite med handflatan mot höger sida och det har hjälpt litegrann. Skulle kanske prova med lite massage...

hehe, Tio bitar :)

Nu ska jag gå och äta frukost..

• Snart sommar

Goddag.

A vet inte riktigt vad han vill här. När han vaknade förut ville han inte äta och sen ville han sova, men bara en väldigt kort stund för nu är han vaken och pigg igen...

För en vecka sen märkte jag tydligt att han försöker sträcka sig efter saker medvetet och nu ligger han och pillar på vagnsleksakerna. Fint att se att det händer lite grejer nu .

Tänkte försöka mig på en tur till affärer senare idag. Måste ha ett svart skärp till mellanpojken och ska lämna tillbaka byxor och kängor. Lika bra att få det gjort. Bara det inte börjar regna...

Och så måste jag ringa bm idag igen. Ringde igår, men då var hon inte där. Typiskt, när jag väl fått tummen ur att ringa.

När det gäller att hålla kvar napp så brukar jag lägga snutten som ett litet stöd. Nu har lilleman börjat försöka få in nappen själv när han tappar den, men det dröjer ju innan han kan ta den ordentligt och göra det när han vaknat för att kunna somna om själv så det får man ju fortfarande sköta ett tag till. Till lillan gjorde jag så att jag la en napp i hennes hand när hon somnade så att hon lätt kunde sätta den i munnen om hon ville ha en senare under nappen. Det fungerade bra till henne. Inte till mellanpojken dock, han bara kastade iväg den. Lärde sig heller aldrig att hitta den själv på natten.

• Vilda Tiger

Heidi
    Lyckeli sover på rygg... Och innan hon somnar ligger hon och jobbar på flintisfläcken bak på huvudet, alltså vrider sig fram och tillbaka. Men de gånger hon redan sover då jag lägger ner henne lägger jag snuttefilten emot nappen så den trycks fast. Bra tips!

Snart
    Ja, det är skitkul att se hur de utvecklas heeela tiden nu! Lyckeli vill bara sitta. Sitta, sitta, sitta. Ligga ner är bajs, förutom då hon ska sova, eller om det är en rolig leksak alldeles ovanför. Därför ska vi skaffa gym till henne idag. Får se om hon kan ligga ner lite då.

• lille08

VT: William vill också bara sitta. Han är väl ingen liiiten bebis heller som bara ska ligga ner verkar han tycka! Så när han ligger ner så kämpar han med hela kroppen för att visa att han vill upp!

• lille08
    jeng skrev 2008-10-28 18:34:37 följande:
    lille:jag gillade första kortet, men det här sista var fint också :) du hade ändrat på några blommor nu va??hur får du till sånt där i photoshop? alltså jag vet ju att många scrappar i ps nu, finns det typ mallar att ladda ner och sådär? jag jobbar ju med grafisk design, men det är ju i indesign, och där frilägger vi ju själva om vi behöver grejer... men det där var ju superfint! antar att du inte har gjort blommorna själv? eller det kanske du har, vad vet jag!
    Japp, jag tog bort några blommor för att bilden skulle synas bättre. Jag har gjort kortet i Photoshop och det finns massor med grejer man kan ladda ner från nätet när det gäller digital scrapbooking (finns en hel del sidor här på FL som handlar om det och där det finns länkar till sajter där man kan ladda ner gratismaterial).

Hihi, nä blommorna har jag inte gjort själv!
  • lille08
    Mareldsbarn skrev 2008-10-28 20:36:26 följande:
    VT och Amelie: Tack söta ni! Ja ni har ju däkert rätt. Den lilla vakna tiden skrattar hon o pratar så visst mår hon bra. Nu ligger hon vid bröstet o äter dock m stängda ögon för dom har hon inte ens öppnat sen hon vakna nyss. Världens sötaste sömntuta
    Här är det tvärtom! William har sovit mycket mindre de senaste dagarna än han brukar göra! Men vem vet, det kanske blir en "sovaredag" idag... han vaknade vid ca 8:30 och somnade om igen efter knappt en timma... i vanliga fall är han vaken mellan 2-4 timmar på morgonen innan han tycker det är dags att sova igen...
  • Zitrus

Svara inte och ring inte upp om de ringer ett nummer med +882 , det är telefonbedrägeri och de kostar minst 10 Euro att ringa upp.

Det ringer bara en signal oftast för att locka så att man ringer upp.

Men gör INTE DET!

De har ringt mig 3 ggr inatt, tur att jag kollade upp det.

• Amelie

Godmorgon tjejer!

VT: Tipset var ju inte till mig, men tack för tipset iallafall! Om massagen. Jag tror att jag förstår hur du menar. Ska prova det!

Jag har köpt Minifom, men jag har inte vågat ge det efter det Lana berättade om varningen från Norge. Jag är lite... överbeskyddande.

Hur skulle ni ha gjort: Jag tänkte åka och hälsa på en kompis idag i Skellefteå, eftersom A skulle på en mässa där. Men när jag ringde och pratade med henne så kom det fram att hennes 6-månaderstjej har feber och har haft i några dagar. Inte förkyld, bara feber. De vet inte riktigt varför.
    Så jag bestämde mig för att stanna hemma. Jag tror att min kompis tyckte att jag är fjantig, hon menade på att de leker ju inte direkt och man behöver ju inte lägga dem tillsammans.... hmmmm. 

Svar på tråden Augustibebisar 2008