• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • Rimfolina

Ang smakisar och sånt så säger de att barn "ska" klara sig på bara bröstmjölk till de är 6 mån men vi började så smått m potatis, sen palsternacka och morötter till Tyra när hon var 4 mån. Jag gjorde storkok (blir inte så stort ändå med smakportioner) och mixade med kokspad och bröstmjölk och frös in i vanliga iskubsformar. Sen la jag dem i olika burkar, då var det jättelätt att variera senare, typ "idag tar vi två potatis och en morot". Sen fortsatte jag länge att göra så, jag gjorde samma sak med köttfärs, fisk och annat. Superlätt att variera maten!

Carina, hjälp vilken stor kille! Vi håller som bäst på att växa ur strl 62 här...

• Rimfolina

Vi renoverar tvättstugan just nu och den har kostat ca 25000 kr hittills i material. Nu saknas bara väv+lim, färg till väggar, tak och golv och ny inredning, typ arbetsbänk, hyllor och sånt, nya lysrörsarmaturer/lampor, ny eldragning, ny rördragning och så ska vi lyxa till det med en kombidusch (m takdusch). Och betala hantverkaren, icke att förglömma. Vi gör budgetrenovering i det stora hela men lyxar i duschhörnan. Vi har satt en glasbetongvägg, kakel och klinker och en glasdörr. Vi har bastun i anslutning till tvättstugan, därav duschen. Och i bastun ska vi också klinkra, dra in en vattenutkastare och sätta lite mysbelysning. Det drar iväg sanslöst mycket när det handlar om våtrum! Sen hoppas vi att vi ska ha råd att renovera badrummet också så småningom, bara med matta och så men med ny toalett, kommod och sånt. Hur gör ni andra som renoverar, lånar ni pengar eller sparar ni och renoverar eftersom? Eller tjänar ni bra?
    Ingen av oss tjänar särskilt mycket så vi renoverar eftersom vi har råd men nu har jag fått lite pengar av min pappa när han sålde lite skog så vi passar på att göra tvättstugan och sen sparar vi ihop det som fattas för att kunna göra badrummet också.

• Carinamamma84
    Svar på #2051
    Det är jätte bar att han är på grund av storleken och längden vissa barn blir allt mer sämmre på vissa saker då dom blir så stora när dom födds Tex huvudet att vissa inte orkar bära huvud som redan är 40cm när dom födds och sen i vissa saker typ inte kan vända sig mm.
    Jag är glad att han kunde sitta på matstolen och vara stadig på huvudet då han föddes.

Jag har get honom Nan2 men han blir Inte mätt alls på detta
    Så jag fick börja ge honom Burkmat Istället.
    Detta är igentligen för tidigt men hon tyckte att varför vänta till 4 mån om han ändå inte blir mätt.
    Att han har fått tänder är inte mitt fel några födds med tänder vissa kan dröja till 1år likom.
    Ebba var ochså tidig med tänder hon hade alla tänder innan 1år.
    Att han har storlek 74/80 och att 74 är typ snart för litet är ju för att han var SÅ HIMMLA lång när han föddes
    Inte är det mitt fel häller att han var 5,8gram och 62cm när han föddes
    Han var inte 50cm eller 3,4gram!!
    Detta är inte roligt för mig alls jag fick INTE uppleva en förlossning eller en normal graviditet att inte ha ont..jag hade sammandragningar värkar från vecka 29-40 inte kul alls
    Att han är stor nu och att dom räknar honom som 5 mån är inte häller mitt FEL!!

Jag ville ha en på 4,5gram eller midre kan inte beställa om man kunde då skulle jag villa ja en på 3gram och få känna och hålla om en iten bebis
    MEN jag älskar min kille över allt på denna jord..
    Att jag fick vara med på Tidningen Föräldrar&Barn var inte häller mitt fel att ha en bebis som är 62cm när han födds är inte ''Normalt alls''
    Det är JOBBIGT när folk frågar och undra hur detta kan vara möjligt och frågar om man hade Diabetes och så..

Jag lever mitt liv och är stolt över min Stora Amadeus
  • Rimfolina

Men det är väl ingen som har sagt att det är nåt fel, Carina?! Du gör helt rätt i att vara stolt över din stora kille!

• Vilda Tiger

Carina
    Försök att ta det positivt när folk frågar om honom. De är imponearde och förvånade! De tycker inte att det är dåligt på något sätt.

Älskade Lyckeli kom 080722
  • Carinamamma84

Vilda Tiger : Jag missuppfattade mig då detta misstålkade jag då

carina
    Amadeus är verkligen tidig i det mesta!

*Snyft*

Jovisst jag håller huvudet högt upp och säger ifrån om det är något.
    Jag svarar om det är något dom undrar och så men ibland är det jobbigt.

• jeng

rimfolina. vi ahr gjort allt arbete själva i vår tvättstuga (och i badrummet, förutom att en firma satte upp mattorna) men rör, el, avlopp, golv osv... tror att tvättstugan har kostat oss ca 25000 kanske... vi ska räkna samman det nu när vi är klara. lite svårt att säga på rak arm, för vi har lixom återanvänt grejer som vi köpte till badrummet och sådär...

vi tjänar ju helt ok, och renoverar allting kontant så att säga! har inte direkt sparat till det heller nej, utan vi har en liten buffert på kontot, men annars så använder vi löpande inkomster!

badrummet på 17 kvm i hög standard med golvvärme osv, men med mattor på golv och väggar, tror jag gick på 100 000 - 150 000. 50 000 av det var golvvärmen och mattorna och spacklignen av golvet, som firman gjorde...

• jeng

rimfolina, smart med iskuberna! så hade jag också tänkt göra, men jag tänkte itne tanken att man kan göra separat. alltså ärtor i en, potatis i en osv, och sen blanda och variera tack för tipset!!

• jeng

åååhhh... ted vill inte sova... han ligger iofs rätt så lugn och ser på tv nu!!! jag skulle vilja få upp lagningstapeten omgående, för då kan jag börja med den vanliga tapeten, och då kan vi sätta in garderobsinredningen ikväll! det vore nåt det!!!!

Svar på tråden Augustibebisar 2008