• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • BebisVagga

nu ska jag o Gabriel på gangstar party... kul..

• MissHellen

God förmiddag

Natten har varit helt unedrbar! Japp, ni läste rätt, UNDERBAR!
    Jag natta Elton vid 21 (tidgade än vanligt) o han somna väl vid 21:30. Trodde att han skulle vakna nått mer, men inte då! 00
    :30 gick vi o la oss, han snarkade fortfarande. 02:30 vakna han för första maten, sedan 06:15 för sista! Ja, SISTA Woho, 2 matnigar på en hel natt? Jiho, de börjar gå framåt
    Sedan fick han mat 07:30 o efter de klev vi upp, så natten har varit toppen! Synd bara att vi gick o la oss så sent Haha, men sånt får man ta..

Nu ska jag slänga mej i duschen o efter de ska vi oxå på BVC Jag gissar att Elton väger precis 8 nu! Vi får se

• Vilda Tiger

MissH
    MEN, VA KUL!!!! Det är säkert det hållet det går emot nu, att han kommer att sova bättre och längre. Lyckeli har just också börjat hitta tillbaka till bättre rutiner, med två matningar på natten. Inatt var första kl tre och sista kl sex. Dock ville hon gå upp då... Jag förstår att det är jätteskönt för dig att få lite mer sammanhängande sömn.

Älskade Lyckeli kom 080722
  • lille08

MissH: Åh var härligt att det går framåt med nattsömnen! Egentligen kan man ju säga att han bara vaknade EN gång och åt i natt för kl 6:15 är ju mer eller mindre morgon!

Här sov vi riktigt dåligt i natt för William är så förkyld! Är sååå trött nu!

• KaOl

Till er som vill ha mer info om hur man själv kan laga barnmaten; tycker denna sida verkar kanon www.lagabarnmat.se . Måns äter ju bara smakisar än så länge, och de fixar jag själv - inte ett dugg jobbigt. gör så att det räcker för några dagar o fryser sedan in i iskubsfack.
    Den info vi fått är att man inte ska ge saltad eller stekt mat och inte heller ge t ex spenat, honung - annars ska det vara fritt fram att testa. Kom ihåg att lägga i en klick smör eller olja bara - bebbarna behöver extra fett
    Blir ju så himla mkt billigare i längden att göra egen mat än att köpa burkar!

jucea: kanske är mer salt i vällingen? eller så är det helt enkelt så att de rekommenderar amning/ersättning till 6 mån ålder och först därefter välling?

Miss H: så UNDERBART att nätterna fungerar så bra nu! Vad duktiga ni är som orkade ta fighten att få rätt på det! skönt att ni har det bättre tillsammans också, du och R

• KaOl

... här är det förresten full fart m julförberedelser - så mysigt !!!! tror faktiskt att de båda 8-åringarna fortf tror lite grann på tomten hihihi. Igår blev de sista julkorten klara - jag fick en sån jäääättebra idé om att vi skulle göra "tumtomtar" (alla i familjen, Måns oxå, fick sätta sina tumavtryck på ett kort o sen har vi målat luvor, klistrat på bomullsskägg osv).. Visst, mysigt till en början, men till slut så var det så klart bara jag som satt där o klistrade mina skägg o hade mig... . Jaja - idag blir det bakning, fredag montera pepparkakshus och lördag julgodis. Granen är köpt o klädd sedan i söndags *sååå mysigt*

• goshheidi

Hejsan hoppsan falleralleraa, när julen kommer ska varenda unge vara gla :)

Igår bakade jag russinkaka igen. Den är såå god och är lika lätt att göra som limpan ;) och den är P:s favorit nr 1. Om ni gillar dadelkaka så är denhär snäppet bättre :) Här kommer receptet för den som gillar att baka:

Russinkaka:175 grader 1h

Blanda först ihop de torra ingrediernserna och sedan de våta ingredienserna och rör sedan ihop allt tillsammans.

1 dl sirap
    1/2 tsk nejlika
    1 1/2 dl russin
    1 dl socker
    3 dl vetemjöl

1 1/2 dl filmjölk
    1 tsk bikarbonat
    1 dl smält smör

Och vet ni vad? Vi har blivit med hus.!!! Vi flyttar in i maj. Det är P:s barndomshem, och vi har varit ganska skeptiska båda två att flytta in dit (det har stått tomt i ett år) för det är så fruktansvärt stort. Känns lite onödigt stort för tre personer och sedan att städa alltihop...jag som gillar att städa så förskräckligt haha (NOT) + att det behöver göras ganska mycket innan vi flyttar in. Alla tapeter ska bytas, köksskåp förnyas m.m... Men F får i alla fall ett eget rum!! :) Det ser jag mycket fram emot att inreda!

BV, läste om jordbävningen i tidningen i morse. Hua! Vi var med om en jordbävning i Bangladesh för 6 år sen. Jag satt i soffan och plötsligt kändes det som att nån buffade till en ungefär. Läskigt.

Idag fick F smaka potatis+morotspuré för första gången. Han har iakttagit oss så mycket när vi stoppar in saker i munnen, så nu fick han också prova :) Han ruggade riktigt till när han fick smak på det :) haha. Så det var inte så populärt. Men han ska få smaka lite päron-puré imorgon. Kanske det smakar bättre.

Igår var jag till jobbet på julfest och F var med. Och han tycker inte heller om främlingar märkte jag. När någon kom nära och prata med honom så började han gråta :( Här hemma skiner han som en sol åt oss...

MissH. Här var det en ungefär likadan natt som hos er. Jag vaknade halv 4 o tänkte, ska inte gubben ha mat snart. En halv timme senare vaknade han för nattens första matning. Känner mig skönt utvilad idag.

Vi har inte julpyntat så mycket. Satt röda juldukar på borden och några enstaka jultomtar här o där och ljusstakar i fönstren. Thats it. Men julgran ska vi ha i år!! :)

• goshheidi

Fick boken växa och upptäcka igår. Kunde ganska snabbt konstatera att F är just dendär typen som de beskriver i boken, som gillar att sitta och pilla och noggrant undersöka saker och ting snarare än den som rullar runt och gör fysiska och akrobatiska övningar. Han kan sitta superlänge och bara granska skallran t.ex. Stoppar den i munnen och för den över ansiktet och tittar och tittar och känner och riktigt "tar in" saker han ser i sin omgivning :)

• Snart sommar

Hej!

Var ett tag sen jag tittade in här.
    Har fullt upp på dagarna nu.

Var på älgstek hos svärföräldrarna i söndags. Det gick sådär. Lilleman vill ju bara bli buren varje vaken stund nu och jag glömde både sele och sjal hemma...

Verkar som en del är lite sjuka. Hoppas dom snart blir bättre.

Det går inte så värst framåt med amningsslut här inte. Verkar som jag får amma lite längre än vad jag hade tänkt från början.

Till helgen ska jag plocka fram pynt, vill inte ta fram det för tidigt. Orkar inte jaga mellan hur många dagar som helst .

MissHellen: vad skönt att det verkar gå bra med sovandet nu .

Vad gör man med någon som inte mår bra, men vägrar inse det och bara skyller/slår ifrån sig? Min ork har snart tagit slut...

• lille08
    goshheidi skrev 2008-12-17 11:44:54 följande:
    Fick boken växa och upptäcka igår. Kunde ganska snabbt konstatera att F är just dendär typen som de beskriver i boken, som gillar att sitta och pilla och noggrant undersöka saker och ting snarare än den som rullar runt och gör fysiska och akrobatiska övningar. Han kan sitta superlänge och bara granska skallran t.ex. Stoppar den i munnen och för den över ansiktet och tittar och tittar och känner och riktigt "tar in" saker han ser i sin omgivning :)
    Låter som F och W är väldigt lika!
Svar på tråden Augustibebisar 2008