• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • Vilda Tiger

Angel
    Jag tror det är rätt vanligt att små bebisar växer mycket i början och stora bebisars tillväxt stagnerar efter ett tag... Fast det finns ju undantag med, som Elly och din Marcus, för han väl rätt bity redan vid födseln har jag för mig. Det är ju lika olika som det är olika med hur mycket vi vuxna väger. Tur att inte alla är samma.

Jaha. Idag hade jag PLANERAT att Lyckeli skulle sova till halv åtta! Vi ska nämligen iväg till vänner och behöver gå vid halv tio. Men då L vaknade halv sju idag så finns det inte en chans att hon är vaken så länge. Hur ska jag göra nu...?

1) Försöka hålla henne vaken tre timmar. Det KAN funka men oj va grinig hon kommer att vara. Å andra sidan kanske hon sover gott i två timmar då, medan vi köper present och går till vännerna.

2) Hon får sova vid åtta, då hon varit vaken en och en halv timma. Då brukar hon va trött. Sedan får hon vara vaken i vagnen medan vi går. Detta har jag dock inte testat förr, hon har alltid varit trött och somnat då jag haft henne i vagnen. Jag är rädd att hon tycker det är trist och vägrar åka vagn...

3) Jag går och lägger mig igen, somnar om och skiter i att vi är bortbjudna.

Nämen skämt åsido, jag är värdelös på att fatta att Lyckeliten gör exakt som hon vill och behagar, inte som jag planerar. Ska försöka få in det här i mitt huvud, för jag blir lätt stressad av att hon "sabbar" planerna. Nu är hon världens sötaste, sitter här och leker med gubben som har spegel i röven och jollrar lite glatt för sig själv. Det finns ingenting jag inte skulle göra för henne.

• Hallonsocka

Vi ska nog väcka M lite tidigare idag, så att hon somnar lite tidigare... inatt höll vi på länge, men vi får skylla oss själva. Vi/jag har varit vaken mycket på nätterna och sovit länge och det har ju hon anammat!

VT: Att de är mysiga! M hade för ovanlighetens skull världens gråt session igår och efteråt, då det slutat och hon låg och tittade på oss jag kände bara att aj vad det värker i hjärtat av all kärlek.

• S u s s

Åh vad jag inte hinner med det jag vill!
    Vad gör ni allihopa, vad har ni för er?

Visst har vi fått STORA bebisar! Får ångest nästan, det går ju så fort.

VT - Vad jag känner igen mig. Men det bästa är om man vänjer bebisen (nä, snarare sig själv) vid att bara hänga med på det man ska göra. Dvs bebisen får mat/sover precis när den vill, fast där man är...?
    Jag vet, det låter så mycket lättare i teorin än vad det är...
    Det är det enda som faktiskt är lättare med syskon, de MÅSTE ju hänga med på ett annat sätt. Men jag planerar och försöker påverka jag med, det är så svårt att sluta!!

Carina - Max gick upp 700g sista månaden, tycker det lät SJUKT mycket, på bara amning dessutom, men så är jag ju van vid spinkiga storasystern som aldrig går upp nånting.

Jucea - Hur går det på jobbet nu, är det bättre?

Vi har inte heller sex särskilt ofta. Jag är helt slut, och det är nog maken med. Sedan har jag inte införskaffat nåt skydd heller, och överfertil som jag är så är vi livrädda.... jag orkar inte riktigt 3 barn på lika många år. Så vi måste ta tag i det där.

Om en timme bär det av till öppna förskolan. Sedan hem för lunch. Sen väg för att träffa makens syster och ordna lite saker. Och eventuellt sista julshoppingen...
    Fullt ös, medvetslös. Tänk om man kunde få softa inomhus en hel dag.... eller vila upp sig på ett jobb.

• KaOl

lana: åh så härliga nyheterna!! måste kännas som en stor lättnad!

• Vilda Tiger

Suss
    Hahaha! Ja, ett jobb är rätt slappt många gånger! Men jag skulle aldig byta till det nu ändå. Har tillräckligt mkt ångest för att jobba 50 % till våren... Buhuu.... Ja, det bästa är nog att bara låta babysarna hänga med, men L är så känslig för om det händer annorlunda saker. Hon äter dåligt borta och hon har svårt att somna om hon inte känner sig trygg. Hoppas det går bra idag! Förstår att du har fullt upp - det är nog snarare tre ggr så mkt jobb med två barn än dubbelt så mkt.

Hallon
    Ja, när de gråter på riktigt så svider det i hjärtat. Även efteråt, då de ser sådär helt jättetrötta och ledsna ut. Men jag har lärt mig höra skillnad på "åhhh, jag har tråkigt!"-gnäll och riktig gråt iaf.

• BebisVagga

Ja då har man blivit väckt av en JORDBÄVNING för första gången..

Utanför ystad började den.. O det e ca 10 min här ifrån... men ändå skakade hela huset o man hörde glad o porsling klirra i skåpen.. O det lät som en stor stor lastbild dundrade förbi huset...

både lät o skakade.. men inte en vind sblåste i träden..

trode först det var ett tåg..

• goshheidi

Hej på er och än en gång TACK för tipsen om sovandet i egen säng. Jag la tröjan jag hade haft på mig under dagen i Felix säng och när han fick snusa på mammadoft så sov han faktiskt lika bra i sin säng som i vår säng . Kanske tillochmed lite bättre :) Var uppe två gånger och ammade honom och tredje gången halv sju i morse så fick han komma i vår säng. Då var han vaken en timme och jollrade först med mig och sen med P :) hihi. gullungen. Sen somnade han om och sov till kl 9.

VT, jag har haft Felix vaken i vagnen tre gånger och det har gått bra. Var också lite orolig först att han skulle somna, men om jag går ut med honom en sådan tid då han brukar vara vaken så ligger han bara och tittar på saker som far förbi. Har också en liten nalle som dinglar i vagnen som han tycker om att titta på. Har sett att andra mammor här runtomkring hänger upp olika färglgada saker med klädnypor som barnen kan titta på.

• lille08

BV: Jordbävning ja... det hörde jag av ett par skånska vänner att ni haft där nere i söder idag på morgonen! Läskigt!

Lana: Åh vad skönt att hon börjat gå upp i vikt bra nu!

Här tänkte jag att jag kunde fått lite sovmorgon idag. Har store killen hemma från skolan så ingen klocka ställdes i morse... men "väckarklockan" William vaknade precis samma tid som klockan brukar stå ställd på!

Har fotograferat honom nu på morgonen och nu ligger han och sover så gott. Ska se om jag kan fixa till några tack-kort att skicka ut till alla som uppvaktat honom på dopet och när han föddes. Tänkte vara lite smart och skicka tack-korten i samma kuvert som julkorten. De ska väl egentligen skickas senast idag, men med vanligt brevporto så har man ju några dagar till på sig om de ska hinna fram före jul.

• Tvåbarnsmamma84
    Hej och godmorgon
    Lycklig tvåbarnsmamma.
Svar på tråden Augustibebisar 2008