• jeng

Augustibebisar 2008

missh:
    jag har standard dr brown, de funkar kanonbra, men de är ju inte riktigt lika lika bröstet som wide-neck! men vi har ingen wide-neck alls utan bara standard!

KaOl:
    jag är inte direkt känslig på det där med infektioner osv. Eller alltså¨, när Ph var dunderförkyld så begränsade vi kel-tiden, men såklart så tog han några blöjbyten och sådär ändå!! Och barn har vi ju itne så många runt omkring oss, så det tänker jag itne på! Skulle nog inte hindra andra barn att klappa på Ted tror jag inte... Men vem vet hur man reagerar... Vi får kanske se det på välkomstfesten

missh (igen): du jag håller med VT, låt R träna med napp och flaska, för han luktar inte bröstmat!!! det är många som säger att det funkar!

• jeng

Saliva:
    Ted har bara sovit 2 nätter i egen säng nu, så vi är helt nya på det också!!!

Jag har bäddat Teds säng med täcke, men bäddat det hårt under madrassen. Sedan så ligger han bara ovanpå täcket och sover nu, utan kudde osv. För det är så han har sovit i vår säng också! Han somnar jättebra själv, men såklart är det ju lite nytt i egen säng, så han har grinat till nån gång nu för att kolla var mamma är och om hon kommer när jag ropar typ

Jag lägger Ted vaken i sängen efter blöjbyte och amning. Poratar lite med honom och sen går jag och lägger mig och släcker lampan bara. Om han grinar efter ett tag så går jag inte upp direkt utan pratar lite med honom i mörkret. Sedan nästa steg så tänder jag lampan och pratar med honom, och sen efter det så går jag upp och kollar så allt är ok. (När jag söver alltså, inte när jag vaknar av hans skrik)

Jag tror att man måste låta dom jobba sig själva till sömns då och då, så de lär sig att de kan somna utan mamma. Men det är ju upp till var och en såklart! Men jag vill inte riskera att hamna i en sits där tex bara mamma duger vid nattning osv.

Man får nog prova sig fram, men jag ville börja med egen säng redan nu iaf, så att han är van vid det. Om bara någon några månader kommer ju en separationsångest-fas för bebisar har jag hört, och då kan det dröja länge innan det funkar bra att lära såna saker igen! Så då vill jag ha det gjort lixom! Så han känner sig trygg.

• jeng

ja, idag kom mitt adlibris-paket. sååå glad! ja, sen när jag kommer hem och öppnar så inser jag att det har blivit fel, det är beställt en fel bok. dumma jag som inte kollade tillräckligt noga får väl skylla mig själv... alltså jag har klickat på en bok, men en annan i samma serie har hamnat i handlakorgen... sen kontrollerade jag inte så noga, utan bara såg att det var ju rätt antal och rätt författare osv... de heter ju så lika alla böckerna så jag täntke aldrig att det blivit fel. men vet ju att jag inte klickat på den döär, eftersom jag sökte på exakt titel när jag letade upp dom... jaja... det ska väl gå att byta på nåt vis, aldrig behövt göra det förr...

• jeng

missh:
    jag har ju toppat med ersättning och gör sådär som vt säger. att jag ammar först sista kvällsmålet, och sen så har jag gett ca 1 dl ersättning.

men ph har också matat med ersättning när jag ahr varit borta, och då har ted ätit 1.5 dl ungefär.

• jeng

gaaaah, måste äta... hunnit med en kaffe och kanelbulle idag... duktig jag... *not* suck suck

• jeng

missh:
    varför är du tveksam till ersättning?
    har du pumpat ut mjölk så kan du ju ge det bara, lika mycket som det vi skrivit om ersättning.

saliva:
    ja, jag försker byta blöjan innan jag ammar, men ibland så går det ju ite eftersom det ofta kommer bajs medan vi ammar men då är ted sådär lagom seg. han äter ofta till han slumrar till, men han vaknar ändå när jag flyttar honom 30 cm till "sin plats" i sängen, så det är ingen större skillnad att jag bär honom några meter!

sen ska man ju itne tro att de bara somnar direkt lixom. ted ligger och pratar och gnäller och sträcker på sig och ibland till och med grinar en stund. men jag försöker låta honom vara sålänge det håller sig till det "normala"!!! jag pluppar in nappen när jag går därifrån, om han vill ha den,. ibland suger han tag, och ibland så bara ploppar han ut den direkt igen, och ibland vägarar han ens öppna munnen. men oftast när han tar nappen, så åker den ut efter bara nån minut, och då kan han vara kinkig ett tag. men då går jag inte upp, för nu har han lärt sig att ta tummen. så då tar han tummen själv efter en stund, och då blir det så knäpptyst, att först är man livrädd hahahaha!! men jag tror att tummen är en stor grej i det här med hur lätt han somnar själv.

sen vet jag att han somnar lättare själv på mage, men jag försöker ändå söva honom på rygg, och det funkar ju! men som imorse efter blöjbytet kl 7, så finns det en risk att han vill ta morgon. så då vänder jag honom till mage om han inte somnar på rygg, för att ge det en extra chans att bli sovmorgon!! det brukar funka

nu rä det en timme sen som han åt och tog natt!! det bruakr bli runt kl 19 nu varenda kväll!! och på kvällen här nere sover han på mage om han iten råkat somna själv på rygg!!

jag sitter ju vaken tills han vaknar för nästa amning, det brukar bli runt 00-01. men igår var vi så trötta så vi gick upp redan kl 23. då bytte jag blöja och ammade eftersom han ändå vaknade till lite grann medan jag bar upp honom till sovrummet!

lycka till!!!

• jeng

VT:
    jodå jag får ju returnera eller byta bäst jag vill, så det är ju inga problem!!

saliva, vt:
    ja exakt sådär gör jag!!! inatt när ted började illtjuta en gång (ja inte gråta utan han ylar typ) så satte jag mig bredvid sängen och pratade med honom. tar aldrigupp honom utan istälelt så får han hålla handen. då blir han lugn!!!

• jeng

missh:
    ta absolut inte illaupp nu, för det är ju så olika vad som funkar med olika bebisar!!! men jag tror kanske att du är framme lite väl lätt med bröstet, för att du vet att det funkar lixom! jag kan ju bara föreställa mig själv här hemma, att klart skulle inte ted vilja ta nappen om han fick bröstet istället!!!!

vet bara att du s'äger att elton vill tutta hela natten lixom, som inatt var det väl, eller igår natt??? aja i vilket fall. då är det ju itne maten han är ute efter utan det är ju att ha koll på var är mamma, eller att han vill ha tröst bara! jag tror dert är viktigt att bryta det mönstret, för om några månader kommer de i en separationsångest-fas och då kan det bli skitjobbigt med alla såna saker vad jag har hört! jag själv tänker iaf så med många saker nu. och tex med amningen. tänk sen när man vill dra ner på amningen. då förlorar de sin mat OCH sin tröst samtidigt... så då vill jag vara säker på att de har trösten från annat håll!

och du, det där med tummen! oroa dig inte fölr att han inte kommer vilja sluta med tummen förrän han är 13 år!! Det hör ju itne till det vanliga, och tummen lär han hitta förr eller senare i alla fall!! tror det är svårta tt undvika!!

ja, hoppas verkligen inte att du tar illa upp, för jag kan ju itne säga vad som funkar för dig och elton! men jag hoppas att jag kan hjälpa till med tips iaf utifrån vad jag har fått höra och vad som funkar för mig!!!

sen som jag och vt skrev tidigare idag - se till att R försöker trösta och söva, för han har ingen bröst!!! så läne du är i närheten, och elton vet att han får bröstet om han gnäller tillräckligt länge, då är såklart att han vill ha det!! och kom ihåg att bebisar SKA gråta och gnälla lite, det är helt ok! man måste itne plocka uppd om eller ta fram bröstet så fort de gråter lite - utan de måste få lov till det också!! jag är ganska hård på det, även om jag ofta är en toffel och tar upp ted också, men jag märker att ted försöker få tröst genom att gråta ibland - när han sen inte får trösten direkt, så slutar han!!!! så det är ju skönt

lycka till!!!

• jeng

Amelie:
    Jag fick hem boken idag där man kan läsa om utvecklignen "Att väa och upptäcka världen" eller nåt...??? Minns inte helt nu. Det är den som många här i tråden har och brukar citera ur!! Ja, så jag har inte hunnit läsa där ännu, men jag har för mig att jag minns att runt 8 veckor så finns en fas då mycket kan ändras. och just det du skriver att de kan se paralyserade ut, jag föreställer mig "rådjuret i strålkastaren".. Det ska då kunna bero på att de börajr kunan fokusera och märker saker runt omkring sig mycket tydligare. Kanske har det varit en dag med extra mycket händelser runt omkring?! Då försöker bebisen komma till grepp med allt som hänt, och kan lixom bli överstimulerad och se lite rädd ut! Samtidigt så VILL de hänga med, och kanske alltså försöker att inte somna!!

Rätta mig gärna någon om jag minns fel?! Men de pratade på bvc om detta sist vi var där också...

Gud vilka kul presenter förresten!! *avis* Och lycka till imorgon på läkarbesöket!

• jeng

Lana:
    Minns inte om jag skrev det imorse, men GRATTIS till att du tagit steget och vågat söka hjälp, och att du får lite tid att hitta rätt igen!! Hoppas att det blir bättre snart! Gud det är ju konstigt att vi inte blir pucko allihopa av en sån här stor omställning i livet! Jag trodde att jag skulle ta allt så mycket sämre, eftersom jobbet är en sån stor del av min identitet... Men eventuellt så är det helt enkelt i det långa loppet att min sociala fobi blir lidande. Så jag får försöka öva mig på andra vis än genom jobbet - tex tvinga ut mig på fikor och andra aktiviteter!! Men urk vad det tar emot...

Svar på tråden Augustibebisar 2008